آیت‌الله العظمی سبحانی: تضعیف نظام و رهبری حرام است

ی, 12/01/1389 - 08:50
آیت‌الله العظمی سبحانی: تضعیف نظام و رهبری حرام است

مسلماً هر حرکتی که به ضرر نظام باشد و موجب تضعیف رهبری شود، حرام است و باید با آن برخورد کرد.

 

 

حضرت آیت‌الله سبحانی در دیدار اساتید و طلاب خواهر و برادر حوزه علمیه بناب ضمن تبریک ایام ولادت رسول اکرم(ص) و امام صادق(ع) با اشاره به فتنه‌های اخیر اظهار داشتند: ما باید با چنگ و دندان از نظام اسلامی محافظت کنیم؛ چرا که این نظام، تنها نظامی است که بر اساس اسلام و قرآن شکل گرفته است و همه این فتنه‌ها به خاطر این است که دشمن نمی‌خواهد نظام ما الگو باشد و به جاهای دیگر سرایت کند؛ بنابراین هر حرکتی که به ضرر نظام باشد و موجب تضعیف رهبری شود، مسلماً حرام است و باید با آن برخورد کرد.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به آیه تبلیغ گفتند: محتوای تبلیغ باید قال‌النبی و قال‌الصادق (ع) و تکیه‌گاه ما خدا و کسانی که از جانب خدا سخن می‌گویند، باشد و از خود سخن نگوییم و باید ریشه تمام سخنان از کتاب و سنت و یا عقل روشن‌بین باشد.

*مبلغ غیر از خدا از کسی واهمه نداشته باشد

معظم‌له خداترسی را از مهمترین خصوصیات مبلغ دانسته و گفتند: مبلغ غیر از خدا نباید از کسی واهمه داشته باشد و حرف حق را بگوید، اگر چه به ضررش باشد.

این مرجع تقلید افزود: امروزه سلاح مرسوم در دنیا سلاح فرهنگ و تبلیغ است که اساس آن قلم و بیان رساست و اگر مبلغان ما قلم و بیان رسایی داشته باشند، دین اسلام تمام دنیا را فرا می‌گیرد، ولی متاسفانه به سلاح روز مجهز نیستیم و به این علت نمی‌توانیم حقیقت اسلام را به درستی به جهانیان برسانیم.

*گنج درون را استخراج کنیم

معظم له، قلم و بیان خوب را استعدادی نهفته در انسان‌ها دانسته و خطاب به طلاب گفتند: این استعداد در همه  وجود دارد، ولی باید سعی کنید این گنج را از درونتان استخراج کنید.

ایشان، زبان عربی را کلید معارف اسلام برشمرده و افزودند: یک عالم دینی باید در مطالعه، نوشتن و گفتار به زبان عربی مسلط باشد چرا که زبان رسمی جهان اسلام عربی است و جمعیت کمی از مسلمانان با فارسی آشنا هستند.

معظم‌له ادامه دادند: صرفاً با خواندن ادبیات مرسوم حوزه نمی‌شود کتاب‌های گرانقدری مثل الغدیر نوشت؛ بنابراین لازم است مدیران مدارس با استفاده از افراد متخصص در زبان عربی، زمینه تسلط و مهارت در خواندن، نوشتن و مکالمه عربی را برای طلاب فراهم سازند تا آنان به راحتی بتوانند با اندیشمندان و متفکران جهان عرب ارتباط برقرار کرده و با همدیگر بحث کنند.

حضرت آیت‌الله سبحانی، طلاب را به حفظ قرآن توصیه کرده و اظهار داشتند: اگر به حفظ تمام قرآن توفیق نیافتید، حداقل چند جزء از آن را حفظ کنید که این هم در مباحث فقه موثر است و در گفتار و سخن شما تاثیر دارد.

*تنها علم برای پیشرفت کافی نیست

این مرجع تقلید، علم و معنویت را تنها را سعادت اعلام کرده و اظهار داشتند: برای پیشرفت بشر، علم کافی نیست و اگر چنین بود امروزه با این همه پیشرفت علمی در جاهلیت ب سر نمی‌برد.

ایشان افزودند: اقوام عرب در زمان جاهلیت از ترس به همدیگر احترام می‌گذاشتند، ولی خود را در مقابل همدیگر تجهیز می‌کردند؛ الان هم وضعیت دقیقاً همین‌طور است و کشورها در ظاهر با هم ارتباط دارند، ولی از ترس یکدیگر، خود را به تسلیحات نظامی مجهز می‌کنند؛ چرا که فقط به دنبال علم رفته و معنویت را رها کرده‌اند.

معظم‌له، خداترس را اساس عرفان دانسته و تاکید کردند: صحیفه سجادیه معدن عرفان و معنویت است؛ بنابراین طلاب باید نسبت به مطالعه آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

*تقدیر از مدیریت حوزه علمیه بناب

ایشان، حوزه علمیه بناب را حوزه‌ای بالنده توصیف کرده و گفتند: اگر کارشناسان شورای عالی حوزه، حوزه علمیه بناب را می‌ستایند و بنده این حوزه را از برترین‌ حوزه‌های علمیه می‌دانم، به برکت مدیریت دلسوزانه حاج‌آقای بنابی است.

این مرجع تقلید، خطاب به طلاب بناب تاکید کردند: مدیری عاشق و علاقه‌مند دارید که از بیت تقوی و علم و دیانت برخاسته است و شب و روز به فکر تربیت شماست، بر شما لازم است که این نعمت قدر بدانید.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.