سید حسن نصر الله : پیروزی جنبش مردمی مصر همه معادلات را به نفع امت اسلام تغییر خواهد داد .

س, 11/19/1389 - 08:06
سید حسن نصر الله : پیروزی جنبش مردمی مصر همه معادلات را به نفع امت اسلام تغییر خواهد داد .

سید حسن نصرالله انقلاب مصر را انقلابی مردمی و دربردارنده تمام عناصر انقلابی کامل دانست و موضع میانه آمریکا در جریان این جنبش مردمی را ابزار این کشور برای حفظ منافع خود دانست.

 

 

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در پایان همایش مردمی در همبستگی با ملت که از سوی «احزاب، نیروها و شخصیت های ملی لبنان» با شعار «همبستگی با ملت مصر علیه رژیم کمپ دیوید» و «حمایت از عربیت مصر و تقویت مقاومت امت عربی» برگزار شد به سخنرانی پرداخت و گفت: امروز هدف واحدی ما را گرد هم آورده است و آن اعلام همبستگی با ملت مصر و حمایت از این جنبش مردمی است.

وی در آغاز سخن خویش از ملت تونس و نیز از ملت مصر بابت تاخیری که در اعلام این همبستگی با این جنبش مردمی پیش آمده، عذرخواهی کرد و گفت: این تاخیر برآمده از سردرگمی و حیرت ما نبود، بلکه احزاب لبنانی با تاریخ طولانی خود در صحنه مبارزه با رژیم صهیونیستی، تنها نگران جنبش مردمی مصر و متهم شدن آن به وابستگی تظاهرات کنندگان میدان «التحریر» مصر به عاملان خارجی بودند.

سید حسن نصرالله با اعلام اینکه اگر این اعلام حمایت و همبستگی پیش تر صورت می گرفت، جنبش مردمی مصر به وابستگی به حزب الله یا جنبش حماس و یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران متهم و به جنبشی وابسته تبدیل می شد، گفت: ما تجربه های تلخی را با مصر پشت سر گذاشته ایم، هنگامی که یکی از افراد حزب الله در جریان یاری رسانی به مردم مظلوم غزه متهم به جاسوسی علیه مصر و امنیت این کشور شد، لذا ما پس از هم فکری با دوستان مصری خود، صلاح را در آن دیدیم کمی بیشتر منتظر بمانیم.

وی با تاکید بر اینکه اصالت مردمی جنبش مصر علیرغم همه این اتهام ها که با وجود اقدام های ما برای پیش گیری از مطرح شدن آنها، باز مطرح است، برای همگان آشکار خواهد شد، همبستگی خود را با جنبش مردمی مصر اعلام کرد و گفت: ما از آمال و آرزوهای خود سخن نمی گوییم و نمی خواهیم که نظریه های خود را بر رخدادهای اخیر تحمیل کنیم، بلکه ما گوش به سخنان کسانی داریم که به میدان مبارزه آمده اند و حقیقت، ماهیت و اهداف انقلاب خود را آشکارا اعلام می کنند.

دبیرکل حزب الله لبنان انقلاب مصر را انقلابی مردمی، ملی و برآمده از دل مصر دانست و افزود: مسلمانان و مسیحیان به یکسان در این انقلاب شرکت دارند و همه طیف های مصری در آن در کنار هم قرار گرفته اند و از پیر و جوان، مرد و زن، نخبگان و اقشار فرودست جامعه همه به خیابان ها آمده اند و مهم تر از همه قشر جوانان هستند که در این انقلاب شرکت فعال دارند.

وی این انقلاب را حاصل اراده و عزم ملت مصر دانست و گفت: ملت مصر است که در این راه شهید و مجروح می دهد و مسیر خود را مشخص کند و درباره سرنوشت خود تصمیم خواهد گرفت و سرانجام هرگونه اتهامی به وابستگی این جنبش مردمی به عوامل خارجی در برابر اراده سترگ ملت مصر ناکام خواهند ماند.

سید حسن نصرالله با اشاره به تلاش آمریکا و هم پیمانانش برای ارزیابی ماهیت این انقلاب و انتفاضه مردمی بر مبنای مشکلات معیشتی، گفت: گرچه این عوامل بی تاثیر نیست ولی ما با انقلابی کامل و فراگیر روبروییم که در بردارنده همه عناصر آزادی خواهی سیاسی اجتماعی، عدالت طلبی و اصلاحات سیاسی است. این انقلاب، انقلاب فقرا، آزادگان، جویندگان آزادی و کسانی است که خواری و ذلت را نمی پذیرند و در برابر اراده اسراییل سر تسلیم فرو نمی آورند؛ انقلابی اجتماعی و مردمی علیه فساد و چپاول ثروت های کشور.

وی تبرئه کردن این انقلاب مردمی از اتهام هایی که به آن می زنند را لازمه همبستگی با این جنبش مردمی دانست و گفت: برخی از اعراب همانگونه که پیشتر راجع به انقلاب تونس نیز گفته بودند، این انقلاب را ساخته و پرداخته دولت آمریکا برشمرده اند که علاوه بر اینکه ظلم بزرگی در حق ملت مصر است، اهانتی است به فهم و درک بالای جوانان مصری. آمریکا چرا باید علیه نظامی که کاملا در راستای اهدافش در جهان و منطقه حرکت می کند، اقدامی صورت دهد. این سخن، سخنی غیر منطقی است.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به سخنان اخیر سران آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه و اشاره آنها به خدمات بزرگی که مصر برای آمریکا در منطقه انجام داده است، افزود: آمریکا چگونه می تواند برای سرنگون سازی این رژیم قدمی بردارد، در حالی که این رژیم در مسیر منافع آمریکا و اسراییل حرکت می کند.

وی با اشاره به تجربه انقلاب عظیم اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی(ره)، افزود: هنگامی که انقلاب بزرگ اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی (ره) رخ دارد، برخی او را وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) می دانستند و می گفتند که آمریکا این انقلاب را به راه انداخته است تا امتیازات بیشتری از شاه بگیرد و برخی نیز می گفتند که شوروی سابق، این انقلاب را رهبری می کند تا به حکومت آمریکا در ایران پایان دهد، اما گذشت زمان نشان داد که امام خمینی(ره)، امام و رهبری مردمی، ملی، اسلامی بود که خواستار تحقق اهداف مردمی ملت بزرگ ایران بود.

سید حسن نصرالله با اشاره به موضع میانه آمریکا در این خصوص، گفت: آمریکایی ها در هر صورت می خواهند بر امواج این انقلاب مردمی سوار شوند و از سوی دیگر، پس از آنکه از ظالمانه ترین دیکتاتوری های منطقه حمایت کرده اند، می کوشند تا تصویر زشت و کریه خود را نزد ملت های منطقه اصلاح کنند و ملت ها و جنبش های مقاومت باید این نکات را در نظر داشته باشند.

وی با اشاره به گزارش های شبکه های ماهواره ای و دانشگاه های آمریکایی در منطقه از نظرسنجی ها و بررسی هایی که پیرامون دیدگاه مردم منطقه نسبت به سیاست های آمریکا انجام داده اند، افزود: این بررسی ها و نظرسنجی ها نشان داده است که اکثریت قاطع ملت های منطقه با سیاست های آمریکا مخالف هستند و این مخالفت برآمده از حمایت همه جانبه آمریکا از اسراییل و جنگ های رژیم صهیونیستی از ابتدای تاسیس این رژیم تا جنگ علیه لبنان در تابستان 2006 و جنگ علیه غزه در سال 2008 است و نیز به سبب جنگ های این کشور در عراق و افغانستان و دیگر کشورهای عربی و اسلامی است.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: رسوا شدن آمریکا و آشکار شدن معیارهای دوگانه این کشور در همه زمینه های آزادی، حقوق بشر و دیگر زمینه ها، یکی دیگر از علت های مخالفت مردم با سیاست های آمریکاست و این بررسی ها و نظرسنجی ها نشان می دهد که تحولات بزرگی در منطقه در راه است که نظام های هم پیمان با آمریکا بی شک نمی توانند در برابر اراده ملت ها که طاقتشان سر آمده است، تاب بیاورند در حالی که هیچ محبوبیتی نزد ملت های خود ندارند.

وی با ابراز اینکه اعلام نگرانی آمریکا به معنای این نیست که این کشور به دنبال سرنگون سازی رژیمی است که برای او کار می کند، افزود: هنگامی که مردم علیه یک رژیم قیام می کنند، آمریکا با بهره گیری از تجربه های پیشین خود از خشونت خونیت حمایت نمی کند؛ چراکه اینگونه حمایت ها، پیامدهای سنگینی برای آمریکا و هم پیمانانش خواهد داشت و از این رو در ظاهر از تظاهرات کنندگان حمایت می کنند و موضعی میانه را حفظ می کند تا در نهایت از منافع خود محافظت کند.

سید حسن نصرالله با تاکید بر اینکه آمریکا تنها به دنبال منافع خود و منافع اسراییل در منطقه است، گفت: برای آمریکا مهم نیست که چه کسی به حکومت برد و در هر لحظه آمادگی دارد که پشت هم پیمانان خود را خالی کند؛ زیرا آنچه برای آمریکا اهمیت دارد موضع سیاسی حاکمیت است که آیا ملتزم به منافع آمریکا و اسراییل است یا نه و در صورتی که چنین التزامی را ببیند، هیچ مشکلی با حاکمیت ندارد، حتی اگر اسلامی باشد.

وی در پایان این بخش از سخنان خود باری دیگر تاکید کرد که باید انقلاب مصر را تبرئه کرد و افزود: نمی توان موضع میانه آمریکا را بر حمایت این دولت از این نقلاب مردمی حمل کرد.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: ملت مصر باید میزان عظیم تاثیر جنبش خود بر معادلات جهان و منطقه را درک کنند. این جنبش در همین چند روز به رخدادی درجه یک در جهان تبدیل شد و ملت مصر می تواند دستپاچگی کشورهای بزرگ و سردرگمی آنها را در برخورد با این انقلاب مردمی را آشکارا بنگرد. پیامدهای همین 14 روز جنبش صلح آمیز ملت مصر قابل توجه است. اسراییل غرق در ترس و وحشت شده است و از هر سوی جهان یاری می طلبد. اسراییلی ها را بنگرید که بدون هیچ استثنایی خدمات مصر را از زمان کمپ دیوید یادآوری می کنند.

وی با اظهار اینکه اسراییل، امروز با اندوهی فراوان راجع به از دست دادن آخرین هم پیمان خود سخن می گوید، افزود: پس از آنکه رژیم صهیونیستی همپیمانی ایران و تا حدود زیادی پس از حمله به ناوگان آزادی غزه، هم پیمانی ترکیه را از دست داد، همه امیدش به هم پیمانی مصر بود. اسراییلی ها همه با هم بر حمایت از مصر توافق دارند و انتقاد شدیدی نسبت به موضع آمریکا در حمایت از این رژیم دارند و به صراحت می گویند که دیکتاتورها هستند که در منطقه از اسراییل حمایت می کنند نه جنبش های مردمی.

سید حسن نصرالله در تبیین صحنه کنونی مصر گفت: در یک نگاه، با رژیمی طرف هستیم که هم پیمان اسراییل است و در راستای اهداف اسراییلی عمل می کند و از منظری دیگر، رژیمی را داریم که ملتش خواهان سرنگون سازی آن هستند و تاکنون صدها شهید و هزاران مجروح در این راه داده اند. امروز، مرجعیت های دینی، نخبگان و علمای مذهبی، نهادها، سازمان ها و ملت های عربی و اسلامی و تمامی آزادگان جهان موضع خود را در حمایت از اسراییل که حامی رژیم حاکم در مصر است و یا پشتیبانی از ملت مصر که خواستار سرنگونی این رژیم است، آشکار کنند.

وی همه عدالت باوران و آزادگان جهان را به اتخاذ موضعی قاطع فراخواند و خطاب به شخصیت های مذهبی و معادباوران گفت: خداوند متعال روزی راجع به این موضع ما را مورد بازخواست قرار خواهد داد؛ چراکه مساله مربوط به خون و سرنوشت یک مرد، یک زن یا یک کودک مظلوم که خونش ریخته شده است نیست، بلکه مساله ای فراتر مطرح است و پای سرنوشت یک امت در میان است و همه کسانی که موضعی بی طرف اتخاذ کرده اند، بدانند که مورد بازخواست قرار خواهند گرفت و اگر خدای ناکرده این انقلاب شکست بخورد، گناهی نابخشودنی مرتکب شده اند.

دبیرکل حزب الله لبنان در پایان خطاب به ملت مصر و جوانان این کشور، گفت: ما خواستار دخالت در امور داخلی شما نیستیم و تنها شما هستید که تصمیم گیرنده اید و سرنوشت خود را تعیین خواهید کرد. ما تنها به عنوان برادران و دوستان شما می خواهیم احساسات و همبستگی خود را اعلام کنیم. جنبش شما، جنبشی برجسته و یکی از مهمترین نقطه عطف های تاریخ امت اسلام است. این جنبش و پیروزی شما همه معادلات را به نفع امت اسلام تغییر خواهد داد. امروز شما وارد میدان مبارزه شده اید تا کرامت امت عربی که دچار خواری و ذلت و بی ارادگی شده است را بازگردانید.

وی خطاب به جوانان مصری افزود: جنبش شما در ردیف پایداری تاریخی مقاومت لبنان در جنگ تابستان 2006 رژیم صهیونیستی علیه لبنان و مقاومت و پایداری اهل غزه در برابر اسراییل است. ما در چهره های شهدای شما، چهره های شهدای خود را می بینیم و در درد و رنج مجروحان شما، درد و رنج برادران خود و در پایداری شما، پایداری اهل مقاومت لبنان و فلسطین را می بینیم.

سید حسن نصرالله در ادامه گفت: ملت های مظلوم ما آرزوهای بزرگی به شما و پیروزی شما بسته اند. بسیار شنیده ایم که مصر مادر دنیاست و امروز شما در میدان های مبارزه می توانید با ایمان و اراده خود دنیا را تغییر دهید و نشان دهید که مادر دنیا هستید. ما به توان عظیم شما در ایجاد تغییر اطمینان داریم و چشم انتظار روزی هستیم که مصر را به جایگاه پیشرو و برجسته خود در امت اسلام بازگردانید.

وی در پایان خطاب به ملت مصر گفت: ای کاش می توانستیم با شما و در کنار شما در میدان «التحریر» و خیابان های قاهره، اسکندریه، اسماعیلیه، سویس و دیگر شهرهای مصر باشم و مانند جوانان مصری، خون خود را در راه شرافتمند تقدیم کنیم. از همین جا به نام حزب الله و به نام مقاومت و تمام گروه های مقاومت ملی و لبنانی تمام امکانات خود را در اختیار ملت مصر قرار می دهیم و خواستار یاری الاهی و پیروزی شما هستیم.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.