حضرت آيت‌الله جوادي آملي :عالم عادل هيچ گاه به بيراهه نمي‌رود

ش, 11/09/1389 - 09:28
حضرت آيت‌الله جوادي آملي :عالم عادل هيچ گاه به بيراهه نمي‌رود

استاد برجسته حوزه علميه گفتند: عالم عادل به خاطر بهره‌مندي از عقل نظري و عقل عملي، نه بيراهه مي‌رود و نه راه كسي را مي‌بندد.

 

 

 

 

حضرت آيت‌الله جوادي آملي امروز در درس اخلاق خود كه با حضور جمعی از استادان دانشگاه و طلاب و دانشجويان برگزار شد با اشاره به اربعين سيد و سالار شهيدان اظهار داشتند: اميدورايم در عزاي آن بزرگواران كاري كنيم كه استحقاق اجر را داشته باشيم و خداي سبحان اجر عظيم به ما عطا كند و توفيقي داشته باشيم كه خون بهاي امام حسين عليه السلام را بگيريم

این مفسر قرآن كريم در بخش ديگري از سخنان خود به مسئله اخلاق اسلامي اشاره كردند و يادآور شدند: در درون ما بدني به وسيله عقايد و اخلاق ساخته مي شود كه وقتي ما مرديم با آن بدن در صحنه قيامت محشور مي‌شويم.

ایشان با بيان اينكه خُلق يك حقيقت خارجي است، تصريح كردند: ما تا خود و عقايد و اوصاف خودمان را نشناسيم و پيوند بين عقيده و وصف، عقيده و معتقد، وصف و موصوف و... را ارزيابي نكنيم از نظر علمي در كارمان موفق نيستيم.

معظم له با تاكيد بر اينكه همان گونه كه در محدوده بدن چهار گروه وجود دارد، در محدوده جان هم گروه‌هاي چهارگانه‌اي وجود دارد، به تشريح اين گروه‌ها پرداختند و افزودند: در محدوده بدن، برخي از نيروهاي ما عهده‌دار ادارك (مثل چشم و گوش و...) و برخي عهده‌دار تحريك(دست و پا و...) هستند؛ برخي‌ها مجاري اداركي قوي و مجاري تحريكي سالمي دارند كه اگر خطري را ديدند فورا از صحنه فرار مي‌كنند.

ايشان با تشريح وضعيت گروه‌هاي دیگر اظهار داشتند: دسته دیگر كساني هستند كه مجاري تحريكي قوي، اما مجاري اداركي ضعيفي دارند، يعني خطرها را نه مي‌بينند و نه مي‌شنوند، اما دسته چهارم از ناحيه مجاري اداركي و تحريكي ضعيف هستند، يعني نه مي‌بينند، نه مي‌شنوند و نه دست و پا دارند.

مفسر بزرگ قرآن كريم همچنين با تقسيم بندي عقل به نظري و عملي ابراز داشتند: عقل نظري متولي انديشه است و مطالب را خوب درك و ارزيابي مي‌كند ولي عقل عملي متولي اراده و عمل و عزم است.

ايشان افزودند: برخي افراد داراي عقل نظري و عملي قوي‌اي هستند، بنابراين مطالب را خوب مي‌فهمند و وقتي فهميدند به خوبي عمل مي‌كنند كه اين افراد عالم عادل هستند.

معظم له گفتند: برخي افراد نيز خوب مي‌فهمند و تحقيق مي‌كنند اما به درستي عمل نمي‌كنند، براي اينكه عقل عملي در مصاف شهوت و غضب اسير شده و دست و پاي او بسته شده است. نمي‌شود به اين عالم فاسق گفت كه چرا معصيت مي‌كني بلكه بايد به او گفت كه چرا در صحنه جنگ با نفس پيروز نشدي و دست و پايت را آزاد نكردي.

حضرت آيت‌الله جوادي آملي تاكيد كردند: گروهي هستند كه دست و پايشان خيلي قوي است مثل مقدس‌هاي كم درك، كه انديشه آنها ضعيف است. گروهي هستند كه هر دو قسمت عقل عملي و عقل نظري در آنها ضعيف است كه نه مي‌فهمد و نه مي‌تواند عمل كند.

بر اساس گزارش روابط عمومي بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء این استاد برجسته حوزه علميه تصريح كردند: ما تا اين گروه‌هاي چهارگانه را نشناسيم و بيماري آنها را ارزيابي نكنيم خود را برا قرآن كه شفابخش است عرضه نكنيم و درمان نيابيم خُلقي نخواهيم داشت، وقتي خُلق نداشته باشيم خليفه الله نيستيم و اگر خليفه الله نبوديم «اني جائل في الارض خليفه» شامل حال ما نمي‌شود و وقتي اين گونه شد «لقد كرمنا بي آدم» شامل حال ما نمي‌شود. براي اينكه انسان ذاتا كريم نيست و تكريم آدم به لحاظ خلافت اوست.

حضرت آيت‌الله جوادي آملي با بيان اينكه اخلاق با ابديت ما سروكار دارد اظهار داشتند: چون اين مسائل ارزيابي نشد، انسان به بيراهه و سراغ چيزي مي‌رود كه نه تنها براي آينده او سودي ندارد بلكه نسبت به حال او هم زيانبار است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.