آيت الله نمازي : آثار شیخ عباس قمی راهنمای نسل جوان حوزه‌های علمیه است

ش, 11/02/1389 - 13:11
آيت الله نمازي : آثار شیخ عباس قمی راهنمای نسل جوان حوزه‌های علمیه است

نماینده ولی فقیه در کاشان با بیان این‌که اخلاص شیخ عباس قمی سبب ماندگاری مفاتیح الجنان شده است، خواستار بازگو کردن حالات شیخ عباس قمی به عنوان درس اخلاق برای طلاب حوزه‌های علمیه شد.

 


آیت‌الله عبدالنبی نمازی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فرارسیدن سالروز رحلت شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح الجنان، شخصیت وی را دارای ابعاد مختلف دانست و گفت: ‌محدث قمی، عالم رجالی، اهل معنا، انس، ذکر و از شاگردان مرحوم میرزا حسین نوری بوده است.

وی با بیان این‌که شیخ عباس قمی اکثر عمر شریف خود را در صرف تحقیق و کسب معارف اهل بیت(ع) و ترویج آن کرد، افزود: این بزرگوار درباره حالات رجال شیعه کتابی با عنوان فوائد الرجالیه نوشته‌‌اند که در آن تاریخ و زندگی‌نامه علمای بزرگ شیعی به نگارش درآمده که منبع مناسبی برای شناخت علمای سلف است.

آیت‌الله‌ نمازی با بیان این‌که آثار شیخ عباس قمی راهنمای نسل جوان حوزه‌های علمیه است، به دلایل ماندگاری کتاب مفاتیح الجنان اشاره و خاطرنشان کرد: کتاب‌های ادعیه بسیاری مانند بلدالامین مرحوم کفعمی، کتاب‌های دعای مرحوم سیدبن طاووس در گذشته نوشته شده‌اند که به دلیل فاصله زمانی و عدم تجدید چاپ در دسترس مردم نبود و مردم نیازمند منبعی مطمئن در این زمینه بودند.

وی با بیان این‌که کتاب مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی از چنان جامعیت برخوردار بود که دیگر کتب ادعیه این جامعیت را نداشتند، اظهار داشت: مهم‌ترین اصلی که سبب ماندگاری اثر شیخ عباس قمی شد، اخلاص وی بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به قرار گرفتن مفاتیح الجنان در کنار قرآن مجید در خانه‌های اکثر مسلمانان به خصوص شیعیان اشاره کرد و با بیان این‌که ماندگاری مفاتیح الجنان حکایت از اوج اخلاص مرحوم محدث قمی دارد به نقل خاطره‌ای از آقازاده ایشان پرداخت.

وی ادامه داد: آقازاده مرحوم محدث قمی نقل می‌کرد که در نظرمان آمد جمله‌ای را در مفاتیح اصلاح یا تعویض کنیم که در عالم رویا والد را زیارت کردیم و ایشان فرمودند «این جمله باید همین‌جا و همین‌گونه نقل شود و به هیچ‌وجه آن را تغییر ندهید».

آیت‌الله نمازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حالات معنوی و عبادی شیخ عباس قمی خواستار بازگو کردن این حالات به عنوان درس اخلاق برای طلاب حوزه‌های علمیه شد و گفت: شیخ عباس قمی بسیار اهل ذکر و دعا و در کار خود بسیار پرتلاش بود.

وی در ادامه گرایش جامعه شیعی به مسأله ذکر و دعا را یک رهنمود الهی و آسمانی دانست و ابراز داشت: یاد پروردگار و انس با خدا سبب رشد، تعالی و تکامل انسان‌های مؤمن و موحد می‌شود؛ چون خداوند نور، علم و حکمت است، مؤمنی که همواره با نور، علم و حکمت انس دارد، این حالات معنوی در او پیدا می‌شود.

امام جمعه کاشان با بیان این‌که انسان‌های موحد دارای روحیه بالایی هستند و از حدی ترس ندارند به شجاعت حضرت امام خمینی‌(ره) اشاره کرد و گفت: حضرت امام‌ خمینی(ره) در مسیر انقلاب از دوران دستگیری، زندان و مبارزات دیگر هرگز خوفی به دل راه نداد این نتیجه انس ایشان با خداوند متعال بود.

وی دعا را حکم و تدبیر الهی برای بیمه کردن بندگان دانست و با اشاره به تکفیر شیعیان از سوی وهابیت به سبب مفاتیح الجنان، گفت: وهابیت گروهی فریب خورده و مزدور هستند که از سوی دستگاه‌های جاسوسی انگلیس و صهیونیست برای ایجاد شکاف و تفرقه بین مسلمانان احیا شده‌اند و در حقیقت این‌ها از حیوان هم پست‌ترند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.