آيت الله جوادي آملي : تحريم كنندگان ايران اسلامي كم و بدنام هستند .

ی, 10/26/1389 - 09:51
آيت الله جوادي آملي : تحريم كنندگان ايران اسلامي كم و بدنام هستند .

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به تحریم نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: به این فکر نباشید که ما را تحریم کردند؛ آنهایی که تحریم کننده هستند سیاسیونی هستند که هم تعدادشان کم است و هم بدنام هستند.

 

 

حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی پنجشنبه شب در دیدار اعضای شورای عالی حوزه های علمیه استان تهران اظهار داشت: آن دینی که به تحصیل علم تاکید دارد به ما گفته است که چه چیزی باید بخوانیم.

وی با اشاره به این روایت وجود مبارک پیامبر اسلام صل الله علیه که فرمودند « طَـلَبُ الْعِلْمِ فَریضَةٌ» تصریح کرد: طلب علم فریضه است و زمانش حداقل یک قرن و زمینش هم ماوراء عالم است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: پیامبر اسلام صل الله علیه و امام صادق علیه السلام به صورت رسمی فرمودند «انما العلم ثلاثه آیةٌ محکمه سنةٌ قائمه فریضةٌ عادله» ولی آنچه که در سال های اخیر رایج شده، آیهٌ المحکمه فقه الاصول، سنهٌ القائمه فقه الاصول و فریضهٌ العادله فقه الاصول است.

مفسر بزرگ قرآن کریم با اشاره به تحریم نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: به این فکر نباشید که ما را تحریم کردند؛ آنهایی که تحریم کننده هستند سیاسیونی هستند که هم تعدادشان کم است و هم بدنام هستند.

وی با یادآوری این نکته که کشورها را دانشمندان اداره می کنند تصریح کرد: دانشمندان و علما اگر بفهمند که در اینجا چه خبر است رغبت و گرایش زیادی خواهند داشت و این طور نیست که حرف های سیاسیون خودشان را بپذیرند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به بالابودن ضریب هوشی اندیشمندان کشورهای دیگر، تاکید کرد: ضریب هوشی آنها بالاست ولی دستشان خالی است و اگر ما بتوانیم دستورات الهی و آموزه های اهل بیت علیهم السلام را به آنها ارائه کنیم، صاحب خردان آنها حتما به سمت ما می آیند.

وی با بیان اینکه آنها اگر به سمت الهیات حرکت کنند همانند ارسطو و افلاطون رشد و ترقی پیدا می کنند، تاکید کردند: الان اگر یک کتاب عمیق علمی منتشر شود قبل از اینکه ما متوجه شویم آنها از این کتاب باخبرند.

استاد برجسته حوزه علمیه بر ضرورت مجهزشدن عالمان دینی به آیه محکمه، فریضه عادله، فلسفه، اخلاق، عرفان، کلام و اصول اعتقادی تاکید کرد و یادآور شد: حوزه های علمیه تهران باید پربار باشد تا وقتی که دانشمندان کشورهای دیگر به این شهر مراجعه می کنند با دست پر برگردند.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: برنامه های علمی باید طبق رهنمود کسی باشد که به ما گفت تحصیل علم واجب است و آن پیامبر اکرم صل الله علیه هستند که فرمودند سه رشته آیه محکمه، فریضه عادله و سنت قائمه باید وجود داشته باشد.

وی در بخش دیگری از فرمایشات خود با اشاره به رواج شبهات مختلف در مسائل مربوط به دین و قرآن کریم اظهار داشت: شبهه ویروسی است که ما چه بخواهیم چه نخواهیم در عقیده نفوذ می کند. ما با عقیده زندگی می کنیم نه با سکوت؛ اگر این اندیشه آسیب دید با نصیحت درست نمی شود بلکه تنها چیزی که می تواند اندیشه را اصلاح کند علم است.

حضرت آیت الله جوادی آملی در فراز دیگری از فرمایشات خود با بیان اینکه با مقایسه ای بین رژیم ارباب رعیتی در زمان شاه و در حوزه های علمیه تصریح کرد: اگر بخواهیم حوزه موفقی داشته باشیم و روحانیت بتواند در دل های مردم جایی باز کند، باید رژیم ارباب رعیتی را در حوزه های علمیه ابطال کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه افزود: رژیم ارباب رعیتی در مسائل کشاورزی این بود که ارباب کشاورز را به سوی خود دعوت می کرد؛ شناخت و ابطال این رژیم کار سختی نبود اما شناخت رژیم ارباب رعیتی در حوزه های علمیه و ابطان آن بسیار دشوار است.

وی با اشاره به مصادیقی از رژیم ارباب رعیتی در حوزه های علمیه تاکید کرد: پهن کردن بساط رساله در غیر فصل و دعوت به مرید و مراد، غده ای است که نمی گذارد روحانیت موفق باشد و مردم آنها را در جانشان قبول کنند. این رژیم در هر عصری که بر حوزه های علمیه سایه افکند، روحانیت را ضربه زده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی، اولین وظیفه شورای حوزه علمیه تهران را شناسایی نیروهای زبده و بااستعداد عنوان کرد و افزود: برخی ها زود رشد می کنند و به همان نسبت زود افت می کنند و شما باید بدانید کسی می تواند چراغ باشد که اثر هزارساله داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما همانند کشاورزان هستیم؛ اولین کار کشاورز این است که انبار خودش را از بذر پر می کند و اولین وظیفه ما هم تهیه مراجع، استاد، مدرس، واعظ و بعد امام جمعه است.

مفسر بزرگ قرآن کریم افزود: حوزه های علمیه تهران هم باید جوابگوی نیاز هیئت های مذهبی و حسینیه ها باشد و هم در همایش های وزینی که در این شهر برگزار می شود جوابگوی نیاز آنها و حتی درخواست های خارج از کشور باشد.

وی با اشاره به برخی ویژگی های مردم تهران اظهار داشت: تهرانی ها مردانه برای امام حسین علیه السلام سینه می زنند و زنانه گریه ضجه می زنند و این فضیلتی است که نصیب هر کس نمی شود.

وی با تاکید بر لزوم احیای فرهنگ وقف تصریح کرد: وجوهات حوزه های علمیه طهارت وقف را ندارد و مردم باید اهتمام بیشتری نسبت به احیای وقف داشته باشند چراکه وقف باعث می شود خیرین با طهارت بمیرند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان این دیدار ضمن قدرشناسی از تلاش های اعضای شورای عالی حوزه های علمیه استان تهران در مسیر تربیت طلاب و فضلای ارجمند، توفیق ارائه خدمات برتر و بیشتر به آنها را از درگاه خداوند سبحان خواستار شد.

در ابتدای این دیدار حجج اسلام رشاد، فراحانی و خسروشاهی گزارشی از برنامه های شورای حوزه علمیه استان تهران ارائه کردند./

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.