راهبرد برخورد با ادیان از نظر آیت الله مصباح‌یزدی

ی, 10/26/1389 - 09:46
راهبرد برخورد با ادیان از نظر آیت الله مصباح‌یزدی

برخورد ما با سایر ادیان و علمای آنان بر اساس، راهبرد قرآن است و اگر به این ابتکار قرآنی عمل شود از اختلافات کاسته می‌شود. 

 

 

آیت الله مصباح‌یزدی امروز در دیدار عده‌ای از مستبصرین و فعالان شیعی آمریکای لاتین در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره)، شناخت وجود پیامبران را بعد از شناخت خداوند بالاترین نعمت دانسته و گفتند: اصل دستگاه نبوت مورد قبول همه ادیان توحیدی است؛ بنابراین وقتی با ادیان آسمانی مواجهه می‌شویم دیگر نیازی به اثبات وجود پیامبران نداریم.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) با بیان این که نصوص قرآنی تصریح دارد: که مومن به قرآن باید به همه ادیان ایمان داشته باشد، افزودند: قرآن کریم تاکید دارد، پیامبرانی که از سوی خداوند نازل شده‌اند پیامشان یکی بوده و خداوند از آنان عهد گرفته که باید پیامبران قبلی را تایید کنند و به پیامبر بعدی بشارت دهند.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که امروز آنچه از دعوت پیامبران در میان بشر باقی‌ مانده است اختلافات متعدد است، اظهار داشتند: یهودیان و مسیحیان مسایلی را درباره خداوند و پیامبران مطرح می‌کنند که نه عقل می‌پذیرد و نه مورد پذیرش قرآن است.

* به همه ادیان احترام می‌گذاریم

معظم‌له ادامه دادند: قرآن معتقد است، محتوای تورات و انجیل فعلی چیزهایی است که بعدها به نسخه اصلی آن  اضافه شده است؛ بنابراین ما مسلمانان علی‌رغم این که به همه پیامبران و ادیان الهی ایمان داریم به آنان  احترام می‌گذارم، اما محتوای عهدین را نمی‌توانیم بپذیریم؛ چون در آنها تحریف صورت گرفته است.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) اضافه کردند: آنچه امروز به نام عهدین وجود دارد چند نفر از حواریون آن را تهیه کرده‌اند.

آیت الله مصباح‌یزدی یادآور شدند: تورات و انجیل واقعی و بدون تحریف، با قرآن هیچ تضادی ندارد، چون قرآن کتابی است که با دلایل فراوان بر پیامبر‌(ص) اسلام نازل شده و هیچ تحریفی در آن انجام نشده است.

معظم‌له با اشاره به این که اراده الهی بر این بود که بعد از پیامبر اسلام، پیامبر دیگری مبعوث نشود، اظهار داشتند: هر کس بخواهد راه خدا را بپیماید، باید از دین اسلام و پیامبر آن یعنی حضرت‌ محمد‌(ص) اطاعت کند.

* امتیاز برجسته اسلام نسبت به سایر ادیان

عضو خبرگان رهبری مهمترین امتیاز دین اسلام را عدم تحریف آن بیان کرده و یادآور شدند: از دیدگاه اسلام سلسله انبیاء یک مسیر کلی داشته‌اند حتی نام اسلام بر همه ادیان اطلاق شده است؛ زیرا اصل اسلام این است که در برابر همه دستورات خداوند فرمان‌بردار باشیم.

آیت الله مصباح‌یزدی با بیان این که عدم تحریف در قرآن بزرگترین نعمت برای بشر است، خاطرنشان کرد: اگر در قرآن نیز مانند تورات و انجیل تحریف صورت می‌گرفت، چگونه می‌توانستیم راه درست و سعادت را پیدا کنیم.

ایشان تصریح کردند: دشمان اسلام تلاش می‌کنند وانمود نمایند که قرآن هم تحریف شده است، تا امتیاز عدم تحریف را از اسلام سلب کنند.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) خاطرنشان کرد: نسخه‌هایی که از هزار سال پیش نوشته شده و در موزه‌ها موجود است و در هیچ کجای دنیا کتابی به نام قرآن وجود ندارد که با قرآن مسلمانان تفاوت داشته باشد، نشان از عدم تحریف قرآن است.

* همه شیطنت‌ها به طرف ایران است!

آیت الله مصباح‌یزدی در ادامه این دیدار در جواب یکی از حاضرین که چرا امروز استکبار و رژیم صهیونیستی تمام قدرت خود را برای مبارزه با شیعه و ایران به کار می‌برند و به سایر مذاهب کار زیادی ندارند؟، گفتند: دست پروردگان ابلیس در قرآن کریم به نام شیاطین انس یاد شده‌اند که تحت‌ شهرت، قدرت و دنیا پرستی می‌خواهند بر دیگران مسلط شوند و چون امروز در جهان تنها دین و مذهب و کشوری که با این سه عنصر مخالف کرده و در مقابل آنها ایستاده است، شیعه و جمهوری اسلامی ایران می‌باشد؛ بنابراین همه شیطنت‌ها به سوی ایران است.

ایشان در جواب سوال دیگری که چگونه باید با سایر ادیان و علمای آنان برخوردار کنیم، اظهار داشتند: قرآن به ما دستور داده‌اند که با هر کدام از ادیان مواجهه می‌شوید، اصول مشترک را تقویت کنید و اختلافات را بر اساس آن اصول اصلاح و برطرف کنید.

* ابتکار قرآنی برخورد با ادیان

رییس موسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی‌(ره) ادامه دادند: برخورد ما با سایر ادیان و علمای آنان، راهبردی قرآن است و اگر به این ابتکار قرآنی عمل شود از اختلافات کاسته می‌شود.

ایشان تصریح کردند: دعوت به اسلام باید طوری باشد که موجب دوری از اسلام نشود، بنده در بسیاری از سفرها با مسیحیان صادقی که مواجه می‌شدم، انگار با برادر گمشده‌ام روبه‌رو می‌شدم.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.