آیت‌الله سبحانی: روح مدرک گرایی نباید در طلاب وجود داشته باشد / روح علمی در بین طلاب باید زنده باشد

ش, 10/25/1389 - 13:15
آیت‌الله سبحانی: روح مدرک گرایی نباید در طلاب وجود داشته باشد / روح علمی در بین طلاب باید زنده باشد

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه روح مدرک گرایی نباید در طلاب وجود داشته باشد، اظهار داشت: طلاب باید عاشق علم و دانش باشند، علم باید برای علم باشد و البته این مساله نیز به تامین معیشت طلاب بستگی دارد.

حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، شامگاه پنج شنبه، در دیدار شورای معاونان مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران، حوزه علمیه این شهر را یکی از حوزه های قدیمی ایران دانست و تاکید کرد: از دوران فتحعلی شاه حوزه در این شهر شروع به فعالیت کرد و علمای بزرگانی در این حوزه بوده اند.

وی با تاکید بر حفظ سنت های اصیل و عمیق حوزه، خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه چهارده قرن به این شکل ادامه حیات داده اند و شخصیت های مختلفی نیز با این روش پرورش یافته اند.

حضرت آیت الله سبحانی ابراز داشت: در عین حال که باید از ابزار و امکانات روز که سبب پیشرفت و ترقی می شود، بهره گرفت، اما باید سنت ها را حفظ کرد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه روح مدرک گرایی نباید در طلاب وجود داشته باشد، اظهار داشت: طلاب باید عاشق علم و دانش باشند، علم باید برای علم باشد و البته این مساله نیز به تامین معیشت طلاب بستگی دارد.

حضرت آیت الله سبحانی یادآور شد: روح علمی در بین طلاب باید زنده باشد، باید کاری کرد که این روحیه در میان طلاب بر همه مسائل غلبه پیدا کند تا بتوانیم امثال صاحب جواهر تحویل جامعه بدهیم.

این مرجع تقلید با بیان توصیه هایی به مسؤولان حوزه علمیه استان تهران، خواستار تربیت طلاب بر اساس استعدادهای آنان شد و تاکید کرد: باید توجه کرد که همه افراد نمی توانند مجتهد شوند، باید با استعداد یابی افراد را متناسب با ذوق و سلیقه آنان تربیت کرد.

حضرت آیت الله سبحانی تاکید کرد: شما باید برای تربیت افرادی که بتوانند خوب منبر بروند و از بیان و کلام نافذی برخوردار باشند، برنامه ریزی کنید.

وی توجه به مساله اخلاق را ضروری دانست و ابراز داشت: باید مباحث اخلاقی با حضور اساتید برجسته اخلاق در مدارس علمیه شهر تهران برگزار شود.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه سخنان خود، فعالیت کلیساهای خانگی و فرقه های انحرافی را یک تهدید عنوان و تصریح کرد: امروز وهابیت با صرفه هزینه های فراوان مشغول فعالیت هستند و باید طلاب نسبت به این مساله توجه داشته باشند.

وی گفت: باید طلاب را برضد آنها پرورش دهیم و مبانی اعتقادات اینها و راهکارها و پاسخ آن را نیز در کلاس های درس برای طلاب تبیین کنیم تا بتوانند جامعه را از این مشکلات آگاه کنند.

این مرجع تقلید، حذف مهدویت را یکی از برنامه های وهابیون دانست و ادامه داد: اینها برای زدن ولایت فقیه، منکر امام زمان(عج) نیز شده اند و با تقویت درس اخلاق در حوزه می توان جلوی عرفان های کاذب را گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، واگذاری امور مدیریتی و اجرایی مدارس علمیه شهرستان ها به شوراهای استانی را اقدامی قابل تحسین دانست و ابراز داشت: این امر سبب ترقی، رشد و تعالی مدارس علمیه در شهرستان ها می شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.