آیت‌الله العظمی صافی : منبری‌‌ها از صاحب جواهر خط بگیرند

ش, 10/25/1389 - 13:06
آیت‌الله العظمی صافی : منبری‌‌ها از صاحب جواهر خط بگیرند

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی تاکید کردند: خط فکری منبرها باید خط فکری صاحب جواهرها باشد که توانستند اثر گزاری خود را به حوزه‌های علمیه ثابت کنند. 

 

 

به گزارش مرکز خبر حوزه، معظم له عصرديروز در دیدار مدیر و اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه تهران اظهار داشتند:مستقل شدن شورای حوزه‌های هر استان کاری بسیار مطلوب بوده و حتی باید شرایط به گونه‌ای پیش برود که مدارس علمیه مطرح که مدیرانی نیز صالح و لایق دارد مستقل باشند.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی با اشاره به مدارس علمیه در دست ساخت و مجهز شهر تهران گفتند: اگر در تهران مدرسه‌ بزرگی مانند مدرسه فیضیه و آن هم در مرکز شهر ساخته شود بسیار مطلوب خواهد بود.

ایشان افزودند: این مدرسه برای نشان دادن عزمت، روحانیت شیعه و اسلام بسیار موثر و عامل جهت جذب مردم به دین خواهد شد.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: امیدواریم با هم فکری موجود در میان اعضای شورای حوزه‌های علمیه تهران و نیت‌های خالصانه و دغدغه‌های موجود از جمله حفظ سنت‌ها شاهد رشد و ترقی حوزه علمیه تهران باشیم.

معظم‌له با اشاره به وضعیت فرهنگی شهر تهران خطاب به اعضای شورای حوزه تهران گفتند: باید با تمام توان از ظرفیت‌های موجود خود استفاده کنید چرا که شما مسئول هستید و همه در روز قیامت مورد سوال قرار خواهیم گرفت.

ایشان با ابراز خرسندی از فعالیت‌های صورت گرفته در سطح مدارس علمیه استان تهران تصریح کردند: متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود در برخی از منبرها با فاصله گرفتن از سنت‌های اصیل حوزه، خطای فکری بیان می‌شود که باید پرسید چرا اینگونه است.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اطلاع طلاب از وقایع اخبار روز دنیا تصریح کردند: امروز وهابیت در بهترین نقاط کشورهای اسلامی از جمله پاکستان و ... به ساخت مساجد ویژه وهابیت روی آورده‌اند و متاسفانه عده‌ای از طلاب و روحانیون شیعه تحت عنوان جهانگردی و ... به صورت نا آگاهانه در آن مکان‌ها حضور می‌یابند و به نوعی تبلیغ برای آنها محسوب می‌شود.

این مرجع تقلید یادآور شدند: روحانیت مسئولیت دارد و البته این مسئولیت افتخار و عبادت است.   

ایشان به تاریخچه‌ی تشکیل تهران و حضور علمای بزرگ در این شهر اشاره کردند و با یادآوری مجاهدات علمای تهران در چند مقطع تاریخی بیان داشتند:‌علمایی در تهران حضور داشتند که همواره مواظب جهات دینی مردم و اوضاع سیاسی و اجتماعی جامعه بودند،‌ در متن جامعه و همراه مردم بودند و خود را از مردم جدا نمی‌دانستند،‌ امر به معروف و نهی از منکر می‌کردند و اظهار وجود و حیات داشتند.

ایشان با تأکید بر اجتماع و همفکری روحانیت در هر منطقه افزودند: از نتایج این جلسات اینست که مشکلات، مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای حل آنها چاره‌جویی خواهد شد؛ علما همدیگر را می‌شناسند و تصمیماتی که می‌گیرند برای حفظ دین و اعتبار حقیقی نظام موثر واقع خواهد شد.

حضرت آیت الله صافی با اشاره به مسئولیت روحانیت در قبال جامعه و مردم بیان داشتند:‌ همین که شما این کارها را انجام داده‌اید، یعنی قبول مسئولیت کرده‌اید. باید نقاط ضعف را دید و چاره‌جویی کرد.در هر حدی که انسان بتواند در امور تصرف داشته باشد،‌ در آن حد حتماً مسئول است و در روز قیامت مورد بازخواست قرار می‌گیرد.

معظم له ادامه دادند:‌ روحانی مسئول است و این مسئولیت افتخار است و نفس کشیدن در این مسئولیت، عبادت است و این عبادت از همه‌ی عبادت‌ها بالاتر است.

حضرت آیت الله العظمی صافی با اشاره به فعالیت‌های فرق باطله در کشور و حرف‌هایی که گاهاً در اطراف بر علیه دین و مذهب بیان می‌شود، گفتند:‌ نه این حرف‌ها پیش می‌رود و نه آنها باقی می‌مانند. آن چیزی که باقی می‌ماند، دین اسلام و معارف نورانی اهل بیت علیهم السلام است، اما روحانیت نباید کوتاه بیاید و باید حرف خودش را بزند تا مردم و جامعه دچار اشتباه نشوند.

ایشان در ادامه با اظهار تأسف نسبت به وجود بعضی از جریان‌‌ها مانند عرفان‌های کاذب که با ذکر کرامات و معجزه‌های بی‌اساس و نقل خواب‌ها همراه است، افزودند:‌ کرامت علما، به خدمات آنها به اسلام و امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد؛ کرامت واقعی یعنی کرامت صاحب جواهر که بیش از چهل جلد کتاب فقهی را در آن زمان و با آن مشکلات فراوان به عالم اسلام وتشیع تقدیم کرد؛ و یا علامه حلی که در کتاب الفین دوهزار دلیل معتبر برای امامت و ولایت امیر المومنین علیه السلام می‌نویسد.

معظم له با بیان اینکه این خط انزوا طلبی و گوشه‌گیری، همیشه در میان علما و روحانیت مطرود و مردود بوده است،‌ اظهار داشتند: روحانیت با انزوا طلبی و گوشه‌گیری مخالف است و کسانی که این فکر را ترویج می‌کنند و بعضی از علما را با صفت انزواطلبی به مردم معرفی می‌کنند، روح تشیع و اسلام را نفهمید‌ه‌اند.روحانی شیعی و مرجع تقلید باید همیشه در میان مردم باشد تا مردم بتوانند از او استفاده کنند و مشکلات خود را با وی در میان بگذارند

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.