آیت‌الله حائری شیرازی: جز حاکمان فاسق، کسی حاضر نیست با رژیم صهیونیستی بر سر میز مذاکره بنشیند

چ, 10/22/1389 - 08:03
آیت‌الله حائری شیرازی: جز حاکمان فاسق، کسی حاضر نیست با رژیم صهیونیستی بر سر میز مذاکره بنشیند

آیت‌الله حائری شیرازی در پیامی به سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان گفت: اسرائیل غاصب تا خشونت می ‌کند جز فاسقان و حکام فاسق، کسی حاضر نیست با او بر سر میز مذاکره بنشیند.


 آیت ‌الله محی الدین حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری پیامی را به سومین دوره مسابقات بین ‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان ارسال کرده که متن کامل این پیام به شرح زیر است:

قرآن از ابتدای پیدایش خویش اعلام کرده است یک سوره بمانند سوره ‌های قرآن بدون توجه به محتوا ارائه کنید. از آن زمان تاکنون حتی یک سوره یک سطری برای مقابله با قرآن ارائه نشده است.

در بخش دیگر این کتاب پیام است: این کتاب از زبان فردی دریافت شده که در شهری می ‌زیسته که هر گاه می ‌خواستند سندی نوشته شود به شهر دیگری می ‌رفتند تا نویسنده ‌ای بیابند که برایشان سندی را بخواند و یا بنویسد.

آیت الله حائری شیرازی در ادامه این پیام آورده است: در باران تهمت ‌ها، افتراها که به او وارد کردند یک مورد نیست که ادعا کرده باشند این پیامبر قلم به دست گرفته یا چیزی نوشته و یا چیزی خوانده باشد. این کتاب در عین روانی و سهل ‌الوصول بودن مطالب در ساده ‌ترین عبارات آن به قوانین علوم انسانی خود اشاره دارد. در عهد جوانی این آیه نظرم را جلب کرد « فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ کَانُوا قَوْمًا فَاسِقِینَ»، 18 یا 19 مساله علوم انسانی را برایم کلید زد اینک به بعضی از آن ‌ها اشاره می ‌کنم.

در ادامه این پیام می خوانیم: جامعه شناسان در این مسئله که آیا شدت فشار حکام موجب استمرار و دوام حاکمیت می شود، یا موجب افزایش خیزش مردم می ‌شود اختلاف شدید دارند، تجربه خارجی هم از هر دو دیدگاه نمونه کافی و وافی دارد. قرآن در این آیه به تفضیل قائل می ‌شود، می ‌گوید اگر مردم شرافت انسانی خود را زیر پا گذاشته باشند، فشار و استخفاف موجب تحکیم و تداوم قدرت حاکم و تسلط بیشتر هیات حاکمه و اطاعت بی ‌چون و چرای مردم می‌ شود و اگر مردم شرافت انسانی خود را جدی گرفته باشند فشار و استخفاف موجب انفجار و طغیان مردم و عقب‌راندن جماعت ستمکاران می شود. در هر دو مورد اصل اساسی را انتخاب مردم می ‌داند. مردم هستند که حکام را برمی ‌افزایند و مردمند که حکام را جری و جسور می ‌کنند.

در بخش دیگر این پیام ذکر شده است: نکته دوم اینکه در تربیت خانوادگی به پدر و مادر توصیه می ‌کند اگر می ‌خواهید شرافت انسانی فرزندان خود را بالا ببرید، به آن‌ ها تکریم کنید، برخورد با کرامت با آن‌ ها داشته ‌باشید، احترام و محبت توام با احیای احساس مسئولیت، فاسق در عرف قرآن به فاقد احساس مسئولیت اطلاق می ‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه این پیام آورده است: مطلب سوم اینکه در مواجهه با زورگویان چه حکام و چه افراد هیچ زبانی جز زبان استخفاف و تهدید برای آن‌ ها کارگر نیست، حکام ستمگر و افراد شرور باید قدرت ببینند تا کوتاه بیایند، زبان نوازش و تکریم نتیجه معکوس دارد. قوانین جزایی اسلام نسبت به انسان زورمدار، برخوردش قاطع و کوبنده است و همچنین نسبت به قدرت ‌های مغرور جز برخورد خردکننده راهی نمی ‌شناسند اما نسبت به انسان ‌های منطق ‌پذیر چه حکام و چه اشخاص تاکید می ‌شود برخورد اهانت ‌آمیز موجب استحکام و افزایش انگیزه مقابله طرف می ‌شود، برعکس برخورد احترام‌ آمیز و توام با محبت زمینه پذیرش و اطاعت را فراهم می ‌کند.

در بخش دیگر این پیام می خوانیم: توصیه اسلام در تربیت اولاد بر این است که کاری کنید که آن‌ ها محبت‌ پذیر و احترام ‌طلب و ضد استخفاف و اهانت بار آیند. هر جا آن ‌ها را سبک گرفتند، مقاومت کنند و تسلیم نشوند و هر جا احترام و محبت مشاهده کردند، تواضع و فروتنی کنند.

در ادامه این پیام آمده است: آینده روشن برای فرزندانی از شما پیش‌ بینی می ‌کنم که در مقابل بی ‌حرمتی سرسخت و پرخاشگرند و در مقابل احترام و محبت متواضع و نرم هستند. نمونه علنی این مسئله جریان متجاوزان به حقوق مردم فلسطین است. آن‌ ها که در مقابل زیاده‌ خواهی اسرائیل می ‌ایستند، این ‌ها شرافت انسانی خود را پاس داشتند و آن‌ ها که در مقابل زیاده ‌خواهی اسرائیل تمکین می ‌کنند فاسق هستند. با فاسق جز با زبان خشونت نمی ‌توان نتیجه گرفت.

در پایان این پیام می خوانیم: اسرائیل خشونت می ‌کند و جز فاسقان و حکام فاسق کسی حاضر نیست با او بر سر میز مذاکره بنشیند و شما می ‌توانید بقیه مطالب را از این مختصر بخوانید. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل و السلام.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.