آیت الله سید احمد خاتمی :پیوند مرجعیت و رهبری ناگسستنی است

پ, 10/16/1389 - 08:50
آیت الله سید احمد خاتمی :پیوند مرجعیت و رهبری ناگسستنی است

مرجعیت در کنار ولایت فقیه از اهمیت بسیاری برخوردار است و جایگاه مرجعیت برای همه ما و شخص مقام معظم رهبری مهم است. 

 

 

عضو خبرگان رهبری در جمع کارکنان سامانه خبری حوزه‌های علمیه با اشاره به تعامل مرجعیت با رهبری، گفت: مرجعیت در کنار ولایت فقیه از اهمیت بسیاری برخوردار است و جایگاه مرجعیت برای همه ما و شخص مقام معظم رهبری مهم است، حفظ حریم مراجع به عنوان یک اصل است؛ به طوری که در سفر اخیر رهبری به قم مشاهده کردیم مراجع عظام به دیدن ایشان آمدند و معظم له نیز در اولین فرصت هایی که پیدا کردند به دیدار مراجع عظام آمدند.

عضو شورای عالی حوزه ادامه داد: مراجع بزرگوار تقلید، زعمای حوزه های علمیه هستند؛ البته مراجع تقلید شناخته شده، که حوزه های علمیه آنها را به مرجعیت ،فضل و تقوا قبول دارد.

وی افزود: در همین سفر اخیر مقام معظم رهبری، از جمله تاکیدات ایشان ارتباط مستمر جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه با مراجع عظام تقلید بود که به لطف خدا این روابط بوده، هست و خواهد بود.

* مسئله ولایت فقیه، در حوزه پررنگ است

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مسئله ولایت فقیه و تعامل حوزویان با رهبری، اظهارداشت: در حوزه علمیه شیعی، مسئله ولایت و ولایت فقیه در بدنه حوزه، پررنگ است.

وی افزود: حتی مرحوم آیت الله العظمی خویی که به ایشان نسبت می دهند، مبانی ولایت فقیه را قبول نداشتند، در کتاب صوم، در بحث رؤیت هلال و این‌که اعلام رؤیت هلال حق حاکم است، آنجا می فرماید: « کسی که یقین داریم خدا از تصرفش راضی است، ولی فقیه است»؛ بنابراین نباید کلام بزرگان را قطعه قطعه کرد و تنها گوشه هایی از نظراتشان را به عنوان کلیت برای مردم بیان کرد باید، همه کلام بزرگان را سر هم دید.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: ولایت فقیه ستون فقرات نظام است و اگر از قانون اساسی حذف شود، نظام طاغوتی می‌شود.

*قدرت‌ رسانه‌ای از قدرت نظامی تاثیرگذارتر است

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اهمیت و نقش رسانه، اظهارداشت: نقش رسانه، در عرصه مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کم بدیل است و در دو بعد  ارزشی و ضد ارزشی کارایی بسیار دارد.

وی ادامه داد: از آغاز بعثت نبی اکرم(ص) تا پایان حضور فیزیکی و ظاهری امامان معصوم (ع) در عرصه اجتماع، در طول این مدت، دشمنان از قدرت رسانه ای علیه اهل بیت (ع) استفاده کردند؛ یعنی با نشر اخبار نادرست در مورد ائمه(ع) و تحریف چهره معصومین (ع) تمام تلاش خود را برای انحراف افکار عمومی به کار بردند.

وی بیان داشت: در آن دوران شاعران قدرت مند اهل بیت (ع) قدرت رسانه ای ائمه بودند؛ به طوری که امثال دعبل‌ها  شعرایی بودند که با اشعار خود، در حقیقت رسانه های اهل بیت (ع) بودند و اشعار آنها بسیار بُرد داشت و به سرعت در میان مسلمانان منتشر می شد.

* قدرت رسانه ای باطل

امام جمعه موقت تهران با اشاره به شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ابراز داشت: معاویه دستور می داد، روایاتی در مدح دشمنان امیر المومنین علی(ع) و در مذمت ایشان جعل کنند و این روایات را در تمام مدارس حتی مدارس اطفال تدریس کنند، همچنین در تمام 70 هزار منبری که آن روز وجود داشت، برای مردم نقل کنند، این امر مصداق بارز استفاده از قدرت رسانه ای در جهت باطل است.

عضو شورای عالی حوزه ادامه داد: حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه عوامل حوادث بعد از رحلت پیامبر (ص) را ذکر و تصریح می کنند، یکی از مهمترین عوامل این جریانات، جان گرفتن جریان نفاق و کم رنگ شدن پوشش دین و به صحنه آمدن منحرفانی بود که تا پیش از آن لب فرو بسته بودند.

*قدرت رسانه ای استکبار

وی عنوان کرد: قدرت رسانه ای خبری تاثیری به مراتب بیشتر از تاثیر قدرت نظامی دارد و می‌توان گفت: امروز عرصه سیاسی استکبار را قدرت رسانه ای اداره می کند؛ به طوری که فضای سیاسی و فرهنگی حاکم بر جهان را آنها ایجاد می کنند و اقتصاد و سیاست شان را همین فضاسازی ها رقم می زند.

آیت الله خاتمی همچنین با اشاره به فتنه سال گذشته، تصریح کرد: در فتنه سال گذشته تمامی قدرت رسانه ای استکبار در خدمت فتنه گران و علیه ملت ایران قرار گرفت و این مسئله در طول 31 سال حیات انقلاب اسلامی بی سابقه بود.

* هجمه رسانه ای غرب علیه ایران

امام جمعه موقت تهران با ذکر مثال‌هایی از هجمه رسانه ای غرب علیه ایران، ادامه داد: شبکه غیر قانونی فارسی زبان بی بی سی از 6 ساعت فعالیت 24 ساعته شد و به اخبار تحریف شده و دروغ می پرداخت و در حالی که این شبکه ادعا می کرد اخبارش لحظه به لحظه است، اما این گونه نبود، به هر حال در عرصه ضدیت با اهل بیت (ع) قدرت رسانه ای به کار گرفته شد ولی در دفاع از مکتب اهل بیت (ع) قدرت بسیار کم بود، اما چون الهی و خدایی بود، برکت پیدا می کرد.

*رسانه حوزه، زبان حوزه است

امام جمعه موقت تهران با اشاره به فعالیت های رسانه حوزه، افزود: حوزه علمیه قم امروز دارای بخش های مختلف بین الملل، آموزش، پژوهش و ... است، ولی بخشی که زبان همه حوزه به حساب می آید، رسانه حوزه؛ یعنی مرکز خبر حوزه‌های علمیه و هفته نامه افق حوزه است.

وی یادآور شد: این انتصاب دقت ها و ظرافت های فراوانی را می طلبد که الحمدالله توسط این رسانه رعایت می شود؛ زیرا ظرافت هایی که در حوزه وجود دارد، فقط توسط حوزویان قابل درک و شناخت است و غیر حوزوی آنها را در نمی یابد.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: مرکز خبر حوزه‌های علمیه و هفته نامه افق حوزه خدمات بسیار ستودنی به حوزه دارد و اگر این کار به قصد قربت، عبادت و خدمت به حوزه ای که با خون دل گذشتگان به این جایگاه رسیده است، باشد، خداوند تاثیر و برکت فراوانی در آن ایجاد می کند.

* سیر صعودی هفته نامه افق حوزه

آیت الله خاتمی با اشاره به شکل‌گیری هفته‌نامه افق حوزه، بیان داشت: هفته نامه افق حوزه همواره در طول این سال ها سیر صعودی داشته و هرگز درجا نزده است و باید هم چنین باشد، چون در عرصه رسانه باید ابتکارات در شکل و محتوا را نو به نو مشاهده کرد و به دنبال جذاب ترین و پر محتواترین مطالب رفت؛ زیرا اگر رسانه و نشریه ای در پی ابتکار و نو آوری نباشد، به خاتمه عمرش نزدیک می شود.

وی افزود: رسانه ای ماندگار است که مدام مطالب نو، سبک‌ها و محتواهای جدید را رصد کند، هفته نامه افق چنین ویژگی هایی را دارد.

*مرکز خبر حوزه‌، رسانه ای موفق

عضو خبرگان رهبری همچنین اشاره‌ای هم به فعالیت‌های مرکز خبر حوزه‌های علمیه داشت و افزود: این رسانه به عنوان یک مرکز اطلاع رسانی موفق همواره مطرح بوده و هست؛ زیرا مردم و فرهیختگان دوست دارند اخبار حوزه را از زبان حوزه بشنوند.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: مرکز خبر حوزه ظرفیت های خوبی دارد و امیدواریم این ظرفیت تجربه شده به حداکثر برسد و تبدیل به خبرگزاری حوزه شود تا از این رهگذر حوزه را به دنیا معرفی کنیم؛ چون هنوز حوزه علمیه تشیع آنچنان که باید به دنیا معرفی نشده است.

*حوزه تریبون دین است

امام جمعه موقت تهران افزود: حوزه علمیه شیعه در حقیقت خانه اهل بیت (ع) و امام زمان (ع) و تریبون دین است، نفس خدمت به این حوزه عبادتی بزرگ می باشد.

آیت الله خاتمی خاطرنشان ساخت: پیروزی انقلاب اسلامی نیز مدیون حوزه است، امام راحل پرورش یافته همین حوزه بود که به صحنه آمد و با یاری مردم گل پیروزی را در گلستان انقلاب اسلامی به بار نشاند؛ بنابراین هر نوع خدمت به حوزه مصداق احسن العمل است.

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.