تأکید آیت‌الله مصباح یزدی بر حفظ سنت‌های حوزه

چ, 10/15/1389 - 12:45
تأکید آیت‌الله مصباح یزدی بر حفظ سنت‌های حوزه

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، حفظ سیره بزرگان و سنت‌های حوزه را لازم و ارزشمند دانستند و بر تقویت آنها در میان طلاب تأکید کردند. 

 

 

 

آیت‌الله مصباح یزدی، شب گذشته در نشست اساتید مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به تغییر وضعیت فعالی حوزه نسبت به گذشته،‌خاطرنشان ساختند: اوایل انقلاب، سنت پیشینیان حوزه درمیان طلاب وجود داشت، ولی با توجه به این که نسل جدیدی هستند که بزرگان گذشته حوزه را ندیده‌اند، بنابراین باید آنها را با سیره علمای سلف آشنا کرد.

*انگیزه‌های الهی طلاب را تقویت کنیم

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر این که مباحث اخلاقی باید در میان طلاب تقویت شود، خاطرنشان کردند: این‌که توقع داشته باشیم در این موج دنیاگرایی به یکباره اخلاص و انگیزه‌های الهی را در طلاب تقویت کنیم، واقع‌بینانه نیست؛ هر چند در این راه باید تلاش کرد تا حداقل جریان مادی در میان طلاب کم‌رنگ و انگیزه‌های معنوی بیشتر شود.

ایشان با اشاره به رونق جلسات درس اخلاق در گذشته، تصریح کردند: امروز تعداد طلاب نسبت به پیش از انقلاب پنج برابر شده است، ‌ولی تعداد اساتید و جلسات اخلاق تا حدودی کمتر است. این مسئله باعث کمرنگ شدن این مسائل در میان طلاب خواهد شد.

*درس خواندن برای نمره، آسیب پیش‌روی طلاب

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، درس خواندن طلاب برای کسب نمره را از آسیب‌های پیش‌روی حوزه دانسته وگفتند: یکی از سنت‌های ارزشمند حوزه مباحثه است، به گونه‌ای که در گذشته در تمامی مدارس و مساجد، صدای مباحثه طلاب بلند بود؛ بنابراین امروز هم طلاب باید خود را موظف به این سنت مهم بدانند.

*با توصیه، مشکلات حل نمی‌شود

ایشان همچنین به نقش اساتید در تقویت انگیزه طلاب اشاره کرده و بیان داشتند: نمی‌توان با صرف گفتن و توصیه کردن مشکلات را برطرف ساخت، بلکه اساتید خود باید دارای اخلاص عمل باشند و اخلاق عملی را به طلاب بیاموزند.

آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کردند: هر کاری که بتواند حتی یک درصد از مشکلات را برطرف سازد، ارزشمند است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.