آیت الله العظمی مظاهری: تبلیغ دین به شرط توان و لیاقت علمی واجب عینی است

چ, 09/17/1389 - 10:58
آیت الله العظمی مظاهری: تبلیغ دین به شرط توان و لیاقت علمی واجب عینی است

تبليغ دين در هر فرصتي و به خصوص در ماه‌هاي محرم و صفر براي کساني که توان و لياقت علمي آن را دارند، واجب عيني است

 

 

به گزارش سرویس استان های مرکز خبر حوزه، حضرت آيت‌الله مظاهري، امروز در پايان درس خارج فقه خود، ماه‌هاي محرم و صفر را بهترين فرصت براي تبليغ دين و احياي ارزش‌هاي اسلامي و فضائل اخلاقي دانسته و تصريح کردند:مبلّغين ديني بايد تبليغ خود را بر سه محور اعتقادات، اخلاق و احکام استوار سازند.

معظم له ضمن تأکيد بر لزوم زنده نگه داشتن و رونق بخشيدن جلسات عزاداري و شرکت با سوز و گداز در این جلسات، افزودند: در جلسات عزاداري بايد علاوه بر تبليغ دين، مصائب اهل‌بيت‌(ع) و به خصوص شهداي گرانقدر کربلا، ذکر شود تا شوري در مردم ايجاد کند.

ایشان ادامه دادند: البته در اين خصوص بايد از خواندن اشعار يا گفتن جملات غير مستند که براي دشمن ايجاد بهانه مي‌کند، پرهيز گردد و به گونه‌اي ذکر مصيبت شود که هم سوز و گداز داشته باشد و هم درس‌هاي اخلاقي قيام حضرت سيدالشّهداء‌(ع) را بيان نمايد.

* شرایط تاثیر گذاری تبلیغ

حضرت آيت‌الله مظاهري با اشاره به اين که حرکت تبليغي علما و روحانيون، استمرار رسالت انبياء است، اثرگذاري تبليغِ يک مبلّغ ديني را بسيار مهم ارزيابي کرده و ضمن تبيين شرايط تأثيرِ تبليغ افزودند: اولين شرط اثرگذاري تبليغ يک مبلّغ آن است که خود را به سلاح علم مجهّز کرده باشد و با مطالعه و تلاش وافر علمي و تفحّص در تعاليم ديني، از درياي علم اهل‌بيت‌(ع) بهره‌مند شده باشد و با تسلّط کافي بر علوم و معارف اسلامي، بتواند ديگران را هدايت و ارشاد نمايد.

معظّم‌له از تقوا و تديّن به عنوان شرط ديگري براي اثرگذاري تبليغ ياد کرده و تصريح کردند: اگر روح خشيّت و خدا ترسي در عمق جان مبلّغ ديني رسوخ کرده باشد، به راحتي مي‌تواند بر دل مردم حکومت کند. و حکومت بر دل‌ها کلام او را نافذ مي‌گرداند و در اين صورت تبليغ مؤثر خواهد شد.

حضرت آيت‌الله مظاهري، از عقلانيّت و اخلاص به عنوان ديگر شرايط اساسي اثرگذاري تبليغ نام برده و خاطرنشان ساختند: مراعات آداب و رسوم اجتماعي، استفاده الفاظ و واژه‌ها در جايگاه مناسب خود و به طور کلّي بيان سخنان مطلوب و مفيد و پرهيز از بيان جملات و سخنان تنش‌زا، عقلانيّت يک مبلّغ را اثبات مي‌نمايد و در مخاطب تأثير مي‌گذارد. همچنانکه خلوص نيّت و قصد قربت مبلّغ، موجب جذابيّت و اثرگذاري تبليغ وي مي‌شود.

* عزاداری‌ها به گناه آلوده نشود

معظم‌له ضرورت اجتناب از گناه در مجالس عزاداري را يادآور شده و افزودند: ورود گناه و معصيت به مجالس عزاداري از ارزش معنوي آن مي‌کاهد؛ بنابراين برگزار کنندگان جلسات عزای حسینی بايد مراقب باشند زمينۀ گناهاني نظير اختلاط زن و مرد و نگاه‌هاي آلوده در جلسات عزا فراهم نشود.

ایشان از سخنرانان و مدّاحان خواستند تا از گناهان زباني نظير تهمت، غيبت و اهانت به ديگران به شدّت پرهيز نمايند.

حضرت آیت‌الله مظاهری در پایان اظهار داشتند: به طور کلي مجالس عزاداري بايد به گونه اي باشد که شرکت کنندگان و به خصوص نسل جوان را متنبّه سازد و در آنان تحول اساسي ايجاد کند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.