كتاب روابط سالم در خانواده منتشر شد .

ش, 11/02/1389 - 13:13
كتاب روابط سالم در خانواده منتشر شد .

کتاب روابط سالم در خانواده نوشته داود حسینی به همت مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما تهیه و از سوی مؤسسه بوستان کتاب برای شانزدهمین بار منتشر شد.

 


کتاب روابط سالم در خانواده با استناد به نگاه‌های دینی و آموزه‌های اسلام، ارتباط اعضای خانواده را در سطوح گوناگون بررسی می‌کند و راه‌حل‌هایی را برای تعمیق این رابطه و برطرف کردن مشکلات احتمالی ارایه می‌دهد.

خانواده با پیمان ازدواج پایه گذاری می شود و این زوج ستون اصلی حیاتی ترین نهاد اجتماعی، یعنی خانواده را تشکیل میدهد. هر قدر روابط میان همسران بهتر، سالم تر و پرجاذبه تر باشد، زندگی شیرین تر و با صفاتر می گردد و فرزندان با نشاط و موفقی تربیت می شوند.

سلامت، استحکام و اقتدار عاطفی و منطقی خانواده در گرو برخورداری اعضا از بصیرت و بینش اجتماعی و نیز آگاهی های لازم در جهت سازندگی و پیش گیری از درگیری ها، تضاد ها و کج روی هاست. بی تردید، خانواده های لجام گسیخته و متزلزل، جامعه متزلزل را پدید می آورند. جامعه ای که در آن نشانی ازخانواده های سالم یافت نشود، میزان طلاق روز به روز افزایش می یابد و به از هم پاشیدن نظام خانواده می انجامد.

در این مجموعه مهم ترین مسائل مربوط به راهکارهای برقراری روابط سالم و سازنده در خانواده بررسی شده اند که عبارتند از: عوامل تحکیم خانواده و زندگی سالم زوج ها، ارتباط مطلوب همسران، جاذبه ها و دافعه ها، حقوق متقابل و اصول کلی رابطه بین والدین و فرزندان، مادربزرگ ها و دیگراعضای خانواده که بر اثر ازدواج باهم آشنا می شوند.

عناوین این کتاب در سه بخش تدوین شده است. بخش اول با عنوان کلیات شامل «اهمیت و ضرورت بحث»، «ارتباط چیست»، «پایه های روابط»، «روابط سازنده» و «روابط مخرب» می شود.

بخش دوم با نام انواع روابط اعضای خانواده، در چهار فصل توضیح داده می شود: «روابط همسران»، «روابط والدین با فرزندان»، «روابط فرزندان با یکدیگر» و «روابط با خویشاوندان».

همراه با برنامه سازان عنوان بخش سوم است که در آن به: «نقد برنامه های کودک»، «نقد برنامه های خانوادگی»، «نقد و بررسی فیلم ها و برنامه ها در زمینه روابط خانوادگی»، «نقد و بررسی تأثیر روابط ناسالم اعضای خانواده در فیلم ها و سریال ها»، «پرسش های مردمی » و «پرسش های کارشناسی» پرداخته شده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «همسران آگاه با راه و روش عالمانه، لزوم در پیش گرفتن راه خدا را به همسرشان می آموزند.
همسران موفق در رعایت آموزه های دینی، یکدیگر را یاری می دهند و این سفارش قرآن همیشه آویزه گوش آنان است که می فرماید: قوا أنفسکم و أهلیکم نارا
روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پس از ازدواج علی علیه السلام با فاطمه علیها السلام از وی پرسید: همسر خود را چگونه یافتی؟ امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود:
نعم العون علی طاعۀ الله؛ فاطمه را بهترین یاری گر در راه فرمانبرداری از خداوند یافتم.»

چاپ شانزدهم کتاب روابط سالم در خانواده به نویسندگی داود حسینی در سال 1389 با شمارگان 2000 نسخه در 212 صفحه از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.