آيت الله رودباري؛ آموختن علوم مورد نياز جامعه واجب کفايي است

ی, 12/07/1390 - 07:28
آيت الله رودباري؛ آموختن علوم مورد نياز جامعه واجب کفايي است

  آموختن علومي همچون پزشکي، اقتصاد، مهندسي و هسته اي و غيره نيز که جامعه به نحوي نيازمند يادگيري آنهاست واجب کفايي است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب آيت الله رودباري طي سخناني در جمع طلاب مدارس علميه شهرستان رشت، اظهار داشت: دنياي امروز به واسطه دوري از معارف و تعاليم اهل بيت (ع)، غوطه ور در فساد و تباهي است.

وي با بيان اينکه چشم چراني سر منشاء تمام مفاسد اخلاقي در اجتماعات مختلف بوده است، افزود: اگر مانع ورود آلودگي ها به فکر و قلب خود شويم  و از پرحرفي و لغويات دوري کنيم بي ترديد به مراتب و کمالات انساني نائل مي شويم.

آيت الله رودباري همچنين با تاکيد براين که بايد تلاش کنيم تا فرصت ها و توان خويش را صرف آموختن علوم نافع کنيم، گفت: در بيان امام علي (ع)، اصول عقائد شامل توحيد، نبوت و معاد اولين چيزهايي است که بايد يک انسان فرابگيرد چرا که امکان تقليد در اين موارد وجود ندارد.

 وي آموختن دستورات قرآني در زمينه تزکيه و تهذيب نفس و همينطور ساير دستورات عملي را از جمله موارد علم نافع عنوان کرد و ادامه داد: در طي بيست و سه سال ارتباط و شاگردي در محضر امام خميني

(ره)، همواره حرف اول و آخر ايشان تزکيه نفس بود.

استاد اخلاق حوزه علميه گيلان اضافه کرد: حضور طلاب در درس اخلاق از شرکت در ساير دروس بالاتر، با فضيلت تر و کاربردي تر است.

وي در ادامه  با اشاره به اينکه تقويت قدرت تفکر نيز از ديگر موارد علم نافع از ديدگاه اميرالمومنين (ع) مي باشد، تصريح کرد: اگر آنچه را که فراگرفته ايم همراه با تفکر و تجزيه و تحليل نباشد فايده و ارزش ندارد، اجتهاد در واقع به معناي ابتکار و نظريه پردازي مي باشد.

آيت الله رودباري فراگيري علم رجال را لازم و از ديگر موارد علم نافع برشمرد و افزود: به طور کلي آموختن علومي همچون پزشکي، اقتصاد، مهندسي و هسته اي و غيره نيز که جامعه به نحوي نيازمند يادگيري آنهاست واجب کفايي است.

وي در خاتمه با بيان اينکه دارا بودن علم ساخت و تهيه سلاح هاي دفاعي نيز بر طبق آيه "وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة" تا جايي که دشمنان جرأت تجاوز به کشور را نداشته باشند بسيار امر مهمي است، اظهار داشت: مي توان با دقت در اين مطالب نتيجه گيري کرد که فراگيري، آموختن و کاربردي کردن علوم مختلف در جهت عينيت بخشيدن به اين بخش از آيه شريفه "وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلا" مي باشد

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.