انتقاد آيت‌الله مصباح‌يزدي از نفوذ تفکر سکولار در برخي مراکز تصميم گيري

پ, 12/04/1390 - 07:24
انتقاد آيت‌الله مصباح‌يزدي از نفوذ تفکر سکولار در برخي مراکز تصميم گيري

  آيت الله مصباح يزدي با انتقاد از وجود تفکر سکولار در برخي از مراکز تصميم گيري کشور، شرکت در انتخابات و حضور فعال در مسائل سياسي را مانند نماز يک تکليف شرعي دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب  رييس موسسه آموزشي و پژوهشي امام‌خميني(ره)، امروز در ديدار اعضاي ستاد انسجام بسيج مساجد و محلات استان قم

با اشاره به رابطه دين با امور دنيا و مديريت جامعه و اختلاف نظرها در اين رابطه، اظهار داشتند: بعضي ها معتقدند، حوزه دين با دنيا مستقل و جدا ست، جايگاه دين ارتباط با خدا و آخرت است و دنياداران و دنيامداران در دين نقشي ندارند.

ايشان با بيان اين که کساني که فکر مي‌کنند روحانيت فقط متصدي امور ديني است و بخش هاي دنيايي مربوط به حکومت است و روحانيت نبايد دخالتي در آن داشته باشد، خاطرنشان کردند: اين فکر سکولاري است.

عضو خبرگان رهبري با بيان اين‌که مرحوم مدرّس، شعار «ديانت ما عين سياست ماست» را به ‌عنوان يک فکر اصيل اسلامي مطرح کردند، گفت: ‌پيش از پيروزي انقلاب اسلامي اين گرايش نهادينه شده بود که حوزه دين از حوزه سياست جداست.

آيت الله مصباح يزدي با بيان اين‌که جدايي دين از سياست از جريان سقيفه شروع شد، افزود: از زمان نهضت امام‌(ره)‌ اين فکر شکل گرفت که امور سياسي جزء دين است.

رييس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني تصريح کرد: بايد همه امور، تحت دين باشد و در راس همه قوا نائب امام قرار بگيرد و اين مسأله اي است که در قانون اساسي مطرح شده است که اگر رييس جمهور از سوي ولايت فقيه مورد تاييد قرار نگيرد، طاغوت است.

ايشان با بيان اين‌که متاسفانه هنوز تفکر سکولار در بخشي از مراکز تصميم‌گيري کشور حاکم است،‌ اظهار داشت: اگر جرأت پيدا کنند آن ‌را بيان مي‌کنند ولي جرأت اين کار را ندارند و نمود اين تفکر مخالفت با روحانيت است.

رييس موسسه آموزشي و پژوهشي امام‌خميني با اشاره به دلايل معتقدين به جدايي دين از سياست در ميان دينداران افزود: دستاويز آنان براي بيان اين تفکر، رفتارهاي نامناسب و ضعف برخي روحانيون بود .

ايشان با بيان اينکه اگر دشمن داخلي ضعفي از روحاني ببينند، فورا آن را دستاويز قرار مي‌دهند تا بگويند روحانيت مورد اعتماد نيست، بيان داشت:‌متاسفانه امروز نيز برخي مسئولين اين مسايل را دستاويز قرار مي‌دهند و ضعف يک روحاني را به عهده روحانيت مي‌گذارند؛‌ چگونه هرگاه يک پزشک و يا دانشگاهي مرتکب خطا مي شود، اما آن‌را به همه تعميم نمي‌دهيم، ولي زماني که يک روحاني اشتباهي کرد، مي‌گويند روحانيت قابل اعتماد نيست؟

*گرايش هاي سکولاري در برخي برنامه هاي اجرايي

آيت‌الله مصباح يزدي با بيان اين‌که گرايش‌هاي سکولار در برخي برنامه‌هاي اجرايي خود را نشان مي‌دهد گفت: يکي از اين برنامه‌ها بهره برداري از مساجد است و تلاش دارند مساجد را خالي کنند.

ايشان ادامه داد: در صدر اسلام و در اوايل انقلاب تلاش مي‌شد همه کارها در مساجد باشد و در واقع مسجد محور تمام فعاليت‌هاي انقلابي بود.

عضو خبرگان رهبري با بيان اينکه توصيه تفکيک فعاليت‌هاي اجتماعي از مسجد، بهانه بود تا دست روحانيت از کارهاي اجتماعي قطع شود، گفت: حضرت امام(ره) و امروز نيز مقام معظم رهبري اصرار داشته و دارند که اگر در جايي ضعف ديده شود، بايد آن ‌را برطرف کرد.

رييس موسسه آموزشي و پژوهشي امام‌خميني(ره) تصريح کرد:‌کارشکني براي انسجام بسيج و مساجد ريشه در تفکر جدايي دين از سياست دارد.

ايشان ادامه داد:‌در بعضي نهادها بر حسب قانون، پستي براي روحانيت در نظر گرفته شده است. اما کساني دوست ندارند روحانيت باشد و تنها از آن به صورت تشريفاتي استفاده مي‌کنند.

آيت‌الله مصباح يزدي با بيان اين‌که نبايد عملکرد ما بهانه به دست دشمنان بدهد، اظهار داشت: ما به روحانيت، مرجعيت و مساجد اهميت مي دهيم، چون نهاد دين هستند.

*انتقاد از بي توجهي به معماري مساجد

ايشان با انتقاد از بي‌توجهي به معماري مساجد، گفت: بعضي از کشورها  که جامعه و حکومت سکولار دارند در شهرهاي بزرگ آنان تا شعاع چند کيلومتري نبايد ساختماني بلند تر از کليسا ساخته شود. در حالي که در کشور ما که پايگاه معرفت جهاني است، به خاطر عدم تزيين مساجد، مناره و گلدسته هم نمي‌سازند و اصلا نشاني از مسجد وجود ندارد!

معظم له با بيان اين‌که تفکر اين‌که مسجد محور باشد از آن‌جا سرچشمه مي گيرد که محور زندگي ما خداوند و قرآن است،افزود: متصديان مسجد و ائمه جماعات بايد نمونه اخلاق،‌رفتار، ساده زيستي باشند.

رييس موسسه امام خميني تصريح کرد:‌ اگر بخواهيم انسجام مساجد را پيش ببريم، بايد ريشه اي کار شود؛ چراکه تا تفکر سکولار حاکم بر افکار است نمي‌توان به نتيجه رسيد.

ايشان ادامه داد:‌ بايد از ابتدا باور کنيم که ديانت ما عين سياست است و اين فکر را در عمل نشان دهيم، بنابراين شرکت در انتخابات و مسائل سياسي مانند نماز، يک تکليف شرعي است.

آيت‌الله مصباح يزدي ادامه داد: تفکر جدايي امور اجتماعي از مساجد از آن‌جايي سرچشمه مي‌گيرد که مي‌گويند: «رهبري از رياست جمهوري جداست» و اصلا به رهبري نياز نداريم؛ در صورتي که امام با اين فکر مبارزه کرد و همه نهاد‌ها اعتبارشان را از ولي فقيه مي گيرند.

*اگر ولي فقيه نبود ايران بدتر ار افغانستان بود

ايشان در پايان با بيان اين‌که تفکر اطاعت از ولي‌فقيه حافظ نظام است، خاطرنشان کرد:‌ آنچه اين انقلاب را به پيروزي رساند فکر اطاعت از امام به‌ عنوان مرجع تقليد و نائب امام‌زمان(عج) بود اگر اين فکر نبود وضع ايران امروز بدتر از افغانستان بود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.