حجت‌الاسلام والمسلمين صديقي: نماز پناهگاه مستحكمي در برابر تمام بن‌بست‌هاي بشري است

د, 12/01/1390 - 17:15
حجت‌الاسلام والمسلمين صديقي: نماز پناهگاه مستحكمي در برابر تمام بن‌بست‌هاي بشري است

امام جمعه موقت تهران با بيان اين‌كه نماز آدمي را از انجام منكرات نهي مي‌كند، گفت: نماز پايگاهي مستحكم براي كساني است كه به انجام آن مبادرت مي‌ورزند و اگر اين‌چنين نيست، بايد در نماز خود تجديدنظر كنيم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب حجت‌الاسلام والمسلمين كاظم صديقي در گردهمايي تقدير از مسوولان و فعالان عرصه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، گفت: بر اساس آن‌چه كه از آيات و روايات برداشت مي‌كنيم، نماز تنها يك شكل آييني نيست، بلكه حقيقتي روحاني و داراي اثري روحاني در جامعه است.

وي گفت: طبق آن‌چه كه در قرآن آمده است، نماز افراد را از ارتكاب منكرات نهي مي‌كند كه بايد گفت نهي براي موجود داراي عقل است.

وي با بيان اين‌كه بندگان واقعي خداوند خود را همواره خطا كار در درگاه احديت مي‌پندارند و خود را لايق الطاف و هداياي حضرت باريتعالي نمي‌دانند، گفت: كساني كه حقيقت نماز را دريافته‌اند هر نمازي كه نصيب‌شان مي‌شود باعث

افزايش شرمندگي آنان در نزد خداوند متعال مي‌شود؛ زيرا خداوند متعال به بنده‌اي كه دوست دارد نماز را هديه مي‌كند.

امام جمعه موقت تهران افزود: نماز زمينه‌اي براي يافتن خدا پس از خوديابي است؛ زيرا نماز ما را بيدار مي‌كند تا خود خداياب و خدانماي خود را بيابيم.

صديقي با طرح اين سوال كه چه چيز باعث مي‌شود انسان از خواب نسيان و غفلت، كه باعث سقوط در منجلاب فسق مي‌شود، نجات يابد؟ گفت: خداي متعال نماز را به عنوان داروي نجات از اين خواب معرفي مي‌كند.

وي با بيان اين‌كه نماز داراي اثر است و بايد دانست كه «نهي» از سوي يك موقعيت عالي به فرد يا موقعيتي پايين‌تر است، افزود: امر و نهي از موقعيت فرمان‌دهي است و به همين دليل است كه برخي امر به معروف و نهي از منكر را شأن حكومتي مي‌دانند تا بدين وسيله جايگاه آمري داشته باشد.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان كرد: اين‌كه قرآن مي‌فرمايد نماز افراد را از منكرات نهي مي‌كند، به اين شكل است كه با اتصال به نماز باعث مي‌شويم كه آن، نفس ما را از رفتن به سوي بدي نهي كند و به قول مرحوم آيت‌الله بهاءالديني «كسي كه به نماز متصل شود باعث مي‌شود كه نماز ميل وي را تغيير دهد و ديگر نفس جرأت خطا پيدا نمي‌كند، زيرا يك فرمانده عالي همواره آگاه است تا دل، راهي جز راه خدا نپيمايد».

صديقي با بيان اين‌كه نماز «يار» است و «بار» نيست، گفت: نماز در رحمتي براي همه‌ي محرومان، درماندگان و گرفتاران ضعف و زبوني است.

وي افزود: در هر جايي كه بشر با بن‌بستي روبه‌رو مي‌شود خداي متعال ياور و دادرسي چون نماز را براي پناه بردن به وي معرفي كرده است.

امام جمعه موقت تهران با بيان اين‌كه ارتباط با خداوند متعال باعث پناه آدمي است و تا زماني كه ما با وسيله‌اي چون نماز با وي در ارتباطيم در پناه پروردگار عالميان قرار داريم، تصريح كرد: جهنميان از آن‌جا كه ارتباطي با خدا ندارند بنابراين نجاتي نيز ندارند و اگر كسي در زندگي خود نماز مي‌خواند اما احساس مي‌كند كه پشتيباني ندارد بايد در نماز خود تجديدنظر كند.

صديقي با اشاراتي به توجه معصومين (ع) به امر نماز يادآور شد: اگر حضرت سيدالشهدا (ع) شهادت فرزندان و برادر خود و نيز شهادت خود را روا مي‌داند براي اين است كه بتوانند نماز را بازنويسي كرده و اين پناهگاه را براي هميشه مستحكم كنند تا افراد بي‌پناه با پناه آوردن به نماز، نه تسليم شهوت و نه تسليم قدرت طاغوت‌ها شوند.

وي با اشاره به سخني از مقام معظم رهبري در رابطه با ترويج مقام شهادت و ياد شهدا، تاكيد كرد: اهميت مبلغان نماز كمتر از خود نماز نيست.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.