بهانه های تلخ والدین،برای ازدواج شیرین جوانان

پ, 11/27/1390 - 07:37
بهانه های تلخ والدین،برای ازدواج شیرین جوانان


خانه شخصی وبزرگ،داشتن خودرو شخصی،برخورداری از درآمد بالای ۱میلیون تومان و....
اینها تنها بخشی او توقعات برخی خانواده ها برای به وقوع پیوستن امر مقدسی مانند ازدواج است.در واقع با درنظر گرفتن تک تک موردها آنقدر ماجرا سخت می شود که برخی براین باورند که باید برای ازدواج از واژه وقوع استفاده کرد.
موضوعی که دقیقا در تناقض با شعار جامعه ایران دارد،چرا که جامعه ایران وشرع اسلامی همیشه بر ازدواج زودهنگام و فوق العاده آسان تاکید دارد واین درحالی است که موارد متعدد باعث شده که ازدواج در جامعه امروز ایران یکی از دشوارترین مراحل زندگی یک جوان باشد.
دراین میان شاید برخی ها تا چند سال پیش براین باور بودند که عامل سخت شدن ازدواج وبالا رفتن آن توقعات دختران وپسران جامعه ماست درحالی که بدون شک امروز نقش توقعات والدین بیش از هر چیز دیگری مانعی برای ازدواج است.
اگر تا چند سال پیش دختران وپسران جامعه ایران ملاکهای اشتباهی را مد نظر قرار می دادند امروز این والدین هستند که با گماشتن توقعات وخواسته های رنگارنگ ودر اکثر موارد غیر ضروری به عنوان یکی از مهمترین موانع  محسوب می شوند.
دکتر پژمان پوریان فر ،روان شناس واستاد دانشگاه،درباره نقش والدین براین موضوع تاکید می کند که والدین امروز خود به عنوان مانع ازدواج عمل می کنند وبا ردیف کردن لیستی از خواسته های رنگارنگ هم پسران را  از ازدواج می هراسانند

وهم توقعات دختران را به شدت بالا می برند وبه طور کلی باعث تغییر وتحول در نگاه دختران به ازدواج می شوند.
همچنین این استاد دانشگاه در زمینه تبعات این گونه رفتارهای غیر معقول والدین می گوید:دراکثر موارد والدین پس از مدتی از نتیجه این کار خود پشیمان می شوند اما این پشیمانی در زمانی رخ می دهد که فرزندان آنها یا به سمت انحراف کشیده شده اند ویا آنقدر سنشان افزایش پیدا کرده  که نسبت به ازدواج بی میل شده اند.هر دو این مسائل به شدت هم برای بنیانهای یک جامعه خطرناک است وهم برای خود خانواده ها !
این مشکلات در حالی است که دکترپوریان فر در این زمینه به تفاوت شرایط زمان حال با گذشته اشاره می کند و والدین را متهم به ایده آل گرایی می کند چرا که به عقیده او والدین امروز شرایط ازدواج خود را در نظر نمی گیرند .این عدم درک شرایط جوانان در حالی است که اکثریت آنها در زمان خود در شرایطی ازدواج کرده اند که حتی از لحاظ مادی زیر صفر بوده اند وحالا برای پسرها شرایط فوق العاده سختی را وضع می کنند که این مسئله یک تناقض بزرگ رفتاری در عملکرد والدین است.
دراین بین باید به این مسئله هم اشاره کرد که برخی از جوانان از این رفتار والدین به ستوه آمده اند وهمین موضوع سبب شده که دربرخی والدین بین جوانان وخانواده ها اختلاف نظر قابل توجهی به وجود آید.
پوریان فرد،استاد دانشگاه دراین زمینه هم مشکل را مورد توجه والدین می داند ومی گوید:بسیاری از والدین بدون توجه به نیازهای جوانان ودرک این نیازها چنین مانع تراشی هایی می کنند که این موضوع در نهایت به ضرر فرزندان و کل جامعه تمام خواهد شد.
به هر ترتیب به نظر می رسد  که در کنار مسائلی مانند اشتغال ومسکن مانع تراشی های والدین هم به یکی از سدهای بزرگ در راه ازدواج تبدیل شده،این در حالی است که بر اساس شرع وعرف اسلامی-ایرانی مهمترین چیز در یک جامعه مذهبی نرمال ازدواج وتشکیل بنیان خانواده است.
 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.