قلاده‌های طلا بند قانون‌شکنان را پاره کرد/مدعیان آزادی بیان تحمل یک فیلم را ندارند

س, 11/18/1390 - 15:20
قلاده‌های طلا بند قانون‌شکنان را پاره کرد/مدعیان آزادی بیان تحمل یک فیلم را ندارند

برخی منابع خبری گزارش داده اند که گروهی از یک جریان خاص تلاش دارند تا هنگام نمایش فیلم قلاده های طلا مانند سال پیش فضا را متشنج کرده و هیاهو به راه بیاندازند.

به نظر می رسد که با توجه به این خبر باید منتظر شنیدن اتفاقاتی بود که به صورت مشابه در سال گذشته در هنگام فیلم پایان نامه رخ داد.
موضوعی که دراین میان بسیار قابل توجه است عدم تطابق این رفتارها با ژستهایی است که این گروه همیشه می گیرد. چرا که همیشه این جریان از دموکراسی وآزادی بیان دم می زند ومدعی است که هر کس باید عقیده اش را آزادانه بیان کند،علی الخصوص که این موضوع در عرصه فرهنگ از نظر آنها بیشتر باید نمایان باشد.
اما برخلاف توضیحات گفته شده این گروه در هنگام پخش فیلمهایی که با عقایدشان سازگاری ندارد علاوه بر ایجاد اختلال در روند معمول با دعوت‌نامه های خواستار تجمع و اعتراض به یک اندیشه هنری می‌شوند که نه نشانی از آزادی بیان دارد و نه نشانی از احترام به عقیده دیگران!
تمام این مسائل در حالی است که سال پیش این جریان کذایی در هنگام پخش فیلم پایان نامه فضای فرهنگی جشنواره را کاملا برهم زده وموجب به وجود آمدن فضای غیر فرهنگی و بدی شدند که هیچ سنخیتی با جشنواره فجر نداشت.
اگر امسال هم این اتفاقات در مورد فیلم قلاده های طلا رخ دهد، باید فاتحه آزادی بیانی که این جریان داعیه آن را دارند خواند. چرا که فیلم قلاده های طلا در هر صورت یک فیلم است که براساس یک واقعه تلخ در سال 88 ساخته شده است و اگر بخواهیم از زاویه آزادی بیان به آن بنگریم باید آن را پذیرفت، نه اینکه با سر وصدا وایجاد بی نظمی وحرکتهای اخلاقی فضا را متشنج کرد ومانع از شنیدن پیام فیلم شد.
دراین بین نباید از این مسئله هم چشم پوشی کرد که ایجاد چنین فضایی نه به صلاح خود این جریان است ونه به صلاح کلیت جشنواره!چرا که فعالیت فرهنگی وحضور در جشنواره ظرفیت می خواهد والا فضا به هرج ومرجی تبدیل می شود که درآن هرکس فیلمی را مورد خواست خود ندید به آن بی احترامی می کند.
همچنین باید به یاد داشت که جریانی که این حرکتهارا در مورد فیلم پایان نامه در سال گذشته انجام دادند و قصد دارند که همان تنش‌ها در مورد فیلم قلاده‌های تکرار کنند همان جریانی است که حامی آشوبهای سال ۸۸ بوده است.
این جریان که نویسنده رقبتی به ذکر نام آن ندارد برخلاف ژست‌هایی که در فضای جامعه می گرفتند هرگز تحمل شنیدن صدای مخالف ندارد. صدایی که از طریق یک محصول فرهنگی سعی دارد پشت پرده حوادث سال ۸۸ را برای مخاطب بیان کند.
با در نظر گرفتن تمام این مطالب باید بیان داشت که انجام رفتار مشابه سال گذششته هیچ دردی از انزوای این جریان دوا نمی‌کند، فقط تنها حاصلی که این رفتارها در جشنواره فجر خواهد داشت محکومیت بیشتر آنها خواهد بود چرا که از قرار معلوم این جریان در هیچ جایی به قوانین نمی خواهند تمکین کنند.اما به هر صورت نباید این مسئله را فراموش کرد که این رفتارها باعث آبروریزی بیشتری برای این جریان خواهد شد،چرا که این گونه حرکتها تنها نشان از یک چیز آن دارد وآن چیزی نیست جز نپذیرفتن صدای مخالف!
از طرف دیگر گویا برخی ها پس از گذشت دوسال از فتنه۸۸ هنوز نمی خواهند به قانون تمکین کنند واز هر فرصتی برای زیرپاگذاشتن قانون استفاده می کنند.
سپهر احمدی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.