عضو خبرگان رهبری:کاهش فاصله طبقاتی از آثار ترویج فرهنگ وقف است

پ, 11/06/1390 - 10:56
عضو خبرگان رهبری:کاهش فاصله طبقاتی از آثار ترویج فرهنگ وقف است

 نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، کاهش فاصله طبقاتی و همسان‌شدن افراد در استفاده از منابع و امکانات مختلف مادی را از‌ پیامدهای مثبت تعمیق و ترویج سنت حسنه وقف در جامعه عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی اکبر قره باغی، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب با بیان این‌که وقف همان صدقه جاریه است، اظهار کرد: وقف در اصطلاح فقهى، نگهداشتن و حبس کردن عین ملک است به قصد استفاده از منافع آن در راه خدا و این مهم به زمان و مکان و یا حتی فرقه و مذهب خاصی تعلق ندارد و امت اسلامی به این سنت ایمان و اعتقاد دارند.

این مقام مسؤول در همین ارتباط به حدیثی از پیامبر اکرم‌(ص) اشاره کرد که می‌فرماید‌ اگر پرونده عمر انسان بسته شود، تنها سه چیز از او در این دنیا به یادگار می‌ماند، اولی صدقه جاریه که از خود باقی می‌گذارد و وقف مصداق عینی و عملی آن است، دوم فرزند صالح و سوم کتاب و علمی است که فرد در پایان عمر از خود به یادگار می‌گذارد.

حجت الاسلام و المسلمین قره باغی با تأکید بر نقش وقف در توسعه جوامع انسانی و رفع فقر بین اقشار جامعه، هدفمند‌‌کردن موقوفات و ساماندهی آنان و به روز شدن موقوفه‌ها همگام با پیشرفت‌های روز را عامل مهم و اساسی در پویایی، بسط و توسعه فرهنگ وقف جامعه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه راهکارهای عملی ترویج سنت حسنه وقف باید مورد توجه متولیان دینی و همچنین مسؤولان امر قرار گیرد، خاطر‌نشان کرد: احیاء وقف موضوع بسیار مهمی است و یکی از مؤلفه‌های اصلی ترویج و نهادینه‌کردن آن در جامعه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های گروهی است.

این مقام مسؤول در ادامه از وقف به عنوان میراث جاوید و ماندگار یاد کرد و افزود: از آن جایی که انسان به طور فطری میل به جاودانه شدن دارد، وقف از جمله ابزارهایی است که می‌تواند پاسخ‌گوی این نیاز فطری بشر باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در تبیین و تشریح آثار و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی وقف، تعدیل سرمایه و امکانات میان طبقات مختلف را از راهکارهای توسعه و ترویج فرهنگ وقف ذکر کرد./936/ت302/س

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.