نگاهی به شروع کار رسمی شبکه نمایش

چ, 11/05/1390 - 16:19
نگاهی به شروع کار رسمی شبکه نمایش

شبکه نمایش که در ۸ آبان ۱۳۸۹ پخَش خود را به صورت آزمایشی با کیفیت تصویری 576i شروع کرده بود، از امروز یعنی ۵بهمن نمایش خود را به صورت رسمی آغاز می‌کند و از این پس، این شبکه به صورت رسمی

در لیست شبکه های irib قرار خواهد گرفت تا گام دیگری در راستای ایجاد تخصصی شدن شبکه ها برداشته شود.
نکته ای که در این میان قابل توجه می باشد بحثی است  که از سالهای پیش زمزمه های آن شنیده می‌شد. بحثی که به هر ترتیب تا به امروز حول محور لزوم تخصصی شدن شبکه‌های ملی ادامه یافته است.
این موضوع در حالی مورد تاکید کارشناسان رسانه در داخل قرار گرفته که این کارشناسان به نقش تخصصی شدن شبکه ها در جلب مخاطب آگاهی کامل داشته اند؛ چرا که تخصصی کردن شبکه ها نقش موثری

در مدرن کردن سیستم جذب مخاطب توسط رسانه‌های هر کشوری خواهد داشت.
 از سوی دیگر باید توجه داشت که امر تخصصی شدن رسانه ها در حالی باید به سرعت در دیگر زمینه‌ها و بخشها پیگیری شود که در دنیای امروز این موضوع بیش از هر چیز دیگری مورد توجه صاحبان رسانه است. چرا که آنان به خوبی می دانند که مخاطب از آنها چه می خواهد و به همین دلیل سعی می کنند که شبکه هایی با هدف ومحتوای مشخص تاسیس کنند تا به نوعی درصد بالاتری از رضایت مندی مخاطبان را به دست آورند.
همچنین باید توجه داشت که سلیقه مخاطبان رسانه های تصویری در کشور ما هم روز به روز بیشتر به سمت اختصاصی نگاه کردن می رود؛ چرا که به عنوان نمونه شبکه سوم سیما که در حال حاضر می توان آن را شبکه ورزش نامید مورد توجه و قبول بخش اعظمی از جامعه قرار گرفته است که این موضوع نشان دهنده گرایش مخاطب به سمت این گونه حوزه بندیهای موضوعی است.
دراین میان باید به این موضوع اشاره داشت که قالب بندی وگنجاندن فیلم وسریال در شبکه ای مانند نمایش می تواند اتفاق فوق العاده مثبتی در جذب مخاطب ایرانی باشد، چرا که ذائقه سنجی مخاطبان ایرانی همیشه گویای این موضوع بوده که تمایل زیادی به برنامه های سرگرم کننده ای مانند فیلم  و سریال دارند.
از سوی دیگر با توجه به همین ذائقه باید توجه داشت که همین دقت و پاسخ گویی به نیاز مخاطب است که می تواند نقش مهمی در میزان رضایت مندی  او داشته باشد. باید دقت کرد که دراین صورت هم برنامه های بهتری به مخاطب ارائه می گردد وهم می توان از اینکه بیننده به سمت شبکه‌های ماهواره ای سوق پیدا کند جلوگیری کرد؛ چرا که با توجه به تنوع شبکه های ماهواره ای در دنیای امروز و زرق و برق و تنوع برنامه‌های این شبکه‌ها قاعده رقابت حکم می کند که با رعایت اصول مشخص در نظام جمهوری اسلامی ایران هر شیوه‌ای را که منجر به جذب مخاطب می شود به کار برد.
به ویژه که دراین میان علاوه بر بحث رقابت رسانه ای درجلب مخاطب بحث تهاجم فرهنگی هم مطرح است ،یعنی اگر ما در امر تخصصی کردن وتولید محتوا در شبکه های گوناگون وگسترده با توجه به فرهنگ بومی واصیل خود تلاش نکنیم ودراین زمینه هر چه سریعتر برنامه ریزی لازم را نداشته باشیم، بدون شک شبکه های بیگانه وغربی هم در راستای سرگرم سازی وهم در راستای القای فرهنگ توسط رسانه های خود برنامه ریزی می کنند واین موضوع این مسئله را می رساند که حتی از امروز هم توجه به برنامه ریزی دیر خواهد بود و به همین دلیل باید تلاش بیشتری با سرعت قابل توجه تری  صورت پذیرد.
لزوم توجه به تعادل میان کیفیت وهزینه
درکنار تمام این نکته ها موضوعی که قابل توجه می باشد وباید به آن توجه کرد بحث کیفیت شبکه نمایش است که از امروز یعنی ۵بهمن به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. چرا که بدون شک شبکه نمایش مانند دیگر شبکه هایی که تا به امروز ایجاد شده هزینه هایی داشته واز این پس هم خواهد داشت. به همین علت هم باید دربرابر این هزینه ها کیفیتی قابل توجه را برای برنامه‌های این شبکه در نظر گرفت که این موضوع جز با کار کارشناسی شده تحقق نخواهد پذیرفت.
به طور کلی درباره کیفیت شبکه نمایش که محتوای آن بر فیلم وسریال تمرکز یافته ، باید اشاره داشت که این شبکه نباید  به آفت همیشگی برخی شبکه های دیگر دچار شود. چرا که برکسی پوشیده نیست که یکی از ایرادات وارده مخاطبان به برخی شبکه ها در مورد پخش فیلم سریال تکراری بودن وقدیمی بودن بیش از حد محصولات آنهاست. پس بدون شک،شبکه ای مانند نمایش که یک شبکه بین المللی تخصصی در زمینه فیلم وسریال محسوب می شود نباید به این مسئله دچار شود وتا حد ممکن وتوان باید محصولات تولیدی داخل و یا خارجی جدید را به نمایش بگذارد. توجه به این مسئله آنقدر در جلب مخاطبان این شبکه حیاتی محسوب می شود که عدم توجه به آن می تواند به سرعت موجب گریز مخاطبان آن شود واین یعنی اتلاف هزینه!


فرصتها وبازار مخاطبان گسترده برای شبکه نمایش
همچنین توجه به در نظر گرفتن بخش عظیم مخاطبان در ژانرهای سینمایی از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه شبکه ای مانند شبکه نمایش قرار بگیرد، که این موضوع بدون شک در جلب نظر مخاطبان بیشتر تاثیر به سزایی خواهد داشت.
اما نکته ای که توجه به آن فوق العاده می تواند ظرفیتها وفرصتهای شبکه نمایش را بیش از پیش باز شناسایی کند توجه به ایرانیان وفارسی زبانان خارج از کشور است.چرا که با یک روانشناسی مختصر می توان این موضوع را دریافت که فارسی زبانان ساکن در غربت، امروز بیش از هرچیزی تشنه دیدن محصولات سرگرم ساز مانند فیلم وسریال به  زبان فارسی هستند که این موضوع بازار مخاطب فوق العاده ای را به عنوان یک فرصت در اختیار شبکه نمایش قرار خواهد داد.
همچنین از این موضوع هم نباید غافل شد که شبکه نمایش می تواند در کنار پخش فیلمها وسریالهای  داخلی با پخش محصولات روز دنیا به صورت سانسور شده مخاطبان سینمای جهان را هم به خود جلب کند.چرا که هم در داخل و هم در خارج از کشور مخاطبانی هستند که به سینمای جهان هم علاقه مندند اما به دلیل اینکه برخی از این فیلمها صحنه های غیر اخلاقی دارند از دیدن آن در جمع خانواده خودداری  می کنند، که این موضوع بدون تردید فرصت رسانه ای خوبی را برای شبکه نمایش ایجاد خواهد کرد.به نظر می رسد که برای استفاده از این فرصتها باید برنامه ریزی منظمی وحساب شده ای داشت تا بتوان درکنار هزینه ای که برای این شبکه شده وخواهد شد بهره لازم را هم از آن برد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.