چگونه عادات ناپسند را ترک کنيم

د, 11/03/1390 - 11:10
چگونه عادات ناپسند را ترک کنيم

  حجت‌الاسلام والمسلمين فاطمي‌نيا در گفتاري که نشريه نسيم وحي آن را منتشر کرده است ترک عادت ناپسند از نگاه قرآن و عترت را تشريح کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب اين استاد حوزه با بهره‌گيري از آيات قرآن و روايات ائمه اطهار (ع) يادآور شده است.

 يک بحث قديمي در ميان دانشمندان و علماي اخلاق است که آيا اخلاق و صفات انسان قابل تغيير و اصلاح مي‌باشد يا نه ؟ و اگر امکان اصلاح وجود دارد،‌همه آن‌ها قابل تغيير هستند يا بعضي؟

آن چه که بطور مسلم از آيات نورانيه قرآن کريم و راهنمايي‌ها و دستورالعمل‌هاي معصومين(ع) استفاده مي‌شود؛ امکان تغيير، اصلاح و تهذيب صفات انساني و حرکت بسوي کمالات و طهارت معنوي و پاکي از اخلاق رذيله، وجود دارد.

گرچه نفوس، مختلف مي‌باشند، بعضي سريع‌تر و بعضي کند تر در مسير کمال به حرکت مي‌افتند. بعضي تمايل به شر و فساد در آن‌ها کم‌تر و بعضي بيشتر است. اما اين‌ها هرگز انسان‌را از مرحله اختيار خارج نمي‌کند.

خداوند مي‌فرمايد: «قل کل يعمل علي شاکلته فربکم اعلم بمن هو اهدي سبيلا» بگو اي پيامبر ، هرکس طبق شاکله و سريره خود عمل مي‌کند، پس پروردگار شما داناتر است به کسي که هدايت يافته‌است(اسرا 84).

حضرت علامه طباطبايي ، در تفسير اين آيه شريفه ، ظرائف و دقائقي را بيان فرموده و نکته را استفاده کرده‌اند که، مي‌توان گفت هيچ مفسري به‌ آن اشاره نکرده است و آن مطلب اجمالا عبارت است از؛ امکان غلبه بر شاکله ها است.

شاکله از شِکال، مشتق است و آن عبارت است از ريسمان و زنجيري که حيوان را با آن مي‌بندند تا از مکان خود خارج نشود. طبع و سجيه انسان را «شِکال» ناميده اند، به جهت اين‌که نمي‌گذارد انسان از نقطه اي به نقطه ديگر برود. کسي که شالکه‌اش بُخل است، نمي‌تواند از اين منطقه بُخل خارج شده و وارد منطقه سخاوت شود. بالعکس،‌ انسان سخاوتمند و جواد، محصور در منطقه جود و سخاوت است و همين‌طور ساير صفات.

علامه مي‌فرمايد: اين شاکله‌ها، اقتضائات مي‌باشند نه علت تامه.

مثلا شخصي که قدش بلند است؛ دستش به ميوه درخت مردم مي‌رسد و مي‌تواند دستش را بلند کند و ميوه را بچيند،‌اين اقتضا مي‌باشد، ولي بلندي قد، هرگز او را مجبور به دزدي نمي کند و علت تامه اين عمل نيست و نمي‌تواند عذر بياورد که من چاره اي از دزدي نداشتم، چون قدم بلند بود!

روز قيامت حضرت يوسف و حضرت مريم را به رخ گناهکاراني مي‌کشند که در اثر جواني و زيبايي ، عفت خود را از دست داده و به گناه آلوده شده‌اند و به آنان مي‌گويند: اگر زيبايي باعث انحراف بود، اين دو بزرگوار هم بايد آلوده مي‌شدند. زيبايي «اقتضاء» مي‌باشد،‌ «علت تامه».

غلبه بر اقتضائات مراتب دارد و هرکس مي‌تواند بر شاکله اش غلبه کند. «بُعثت لأتمم مکارم الاخلاق» يعني من آمده‌ام تا مردم بر شاکله هاي خويش غلبه نموده و اخلاق خود را اصلاح کنند.

*نشريه نسيم وحي

آنچه مي‌‌خوانيد مطالبي از نشريه نسيم وحي مي‌باشد که با عناوين مختلف منتشر شده است.

«عالمان وارسته»، «وظيفه شيعه»، «تفسير آيات در آينه روايات»، «سلوک باران»، «حفاظت از قلعه دل»،‌ »اولين و آخرين آيه و سوره»، «گسترده مباني وقف در قرآن کريم»،‌«برپايي نظم در کلاس»، «فرزند مؤدب من»، «احکام»، «صبر در قرآن»، «قرآن و توسل»، «کودک و تربيت ديني»، «مطلع عشق»، «ايده‌هاي قرآني»، «زيد ابن علي کيست؟»، «درياي بلاغت در کلام پيام آور عاشورا»، «ابوالفضل‌ابن علي(ع) پرچمدار بصيرت» و «نواب، انقلابي بصير و نافذ» از عناوين درج شده در ماهنامه نسيم و حي مي باشد.

سي و ششمين شماره از ماهنامه قرآني آموزش «نسيم وحي» به صاحب امتيازي جامعة‌القرآن کريم و مدير مسئولي دکتر محمد اسعدي، در 60صفحه رنگي و با قيمت يک‌هزار تومان منتشر شده است.

علاقه‌مندان جهت ارتباط با نشريه مي‌توانند به نشاني: قم ، خيابان معلم، معلم14، پلاک 25 مراجعه نموده و يا تلفن 7833450-0251 تماس بگيرند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.