ناسا مسافت زمین تا ماه را بر اساس روش ابوریحان محاسبه کرد

پ, 10/29/1390 - 14:30
ناسا مسافت زمین تا ماه را بر اساس روش ابوریحان محاسبه کرد

 روحانی فعال در عرصه نجوم کهن گفت: وقتی دانشمندان ناسا در تعیین مسافت بین زمین و ماه با مشکل مواجه شدند و به اذعان بی بی سی این مشکل را بر اساس محاسبات ابوریحان حل کردند، این امر سبب شد توجه بیشتری به کتاب های ابوریحان داشته باشم و با کتاب الاستیعاب وی آشنا شدم.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب حجت الاسلام محمد تقدیری، رییس مرکز نجوم و ستاد استهلال استان تهران، دکتر جعفر چاوشی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و جمعی از فعالان عرصه نجوم، به منظور تکریم و بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین سید محمد اکبر جوادی حسینی، از بزرگان و فرهیختگان عرصه نجوم کهن، عصر روز چهار شنبه در منزل وی حضور یافتند.

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام تقدیری، از برگزاری همایش ابوریحان بیرونی در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) خبر داد و گفت: با توجه به اینکه امسال کتاب «التفهیم» ابوریحان بیرونی از سوی یونسکو ثبت شده، به بهانه ثبت جهانی این کتاب و بزرگداشت و تکریم مقام علمی ابوریحان، همایشی در تاریخ یازدهم اسفند ماه 90 برگزار خواهد شد.

رییس ستاد استهلال استان تهران در ادامه هدف از این دیدار را قدردانی از حضور فعال حجت الاسلام والمسلمین جوادی حسینی در عرصه نجوم عنوان کرد و افزود: این اندیشمند بزرگوار به سهم خود خدمات در خور توجهی را در عرصه علم نجوم انجام داده است.

معاونت فرهنگی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) اضافه کرد: یکی از دلایل مهم این دیدار، فعالیت حجت الاسلام جوادی والمسلمین حسینی در رابطه با کتاب الاستیعاب ابوریحان است که به همت وی چاپ شده است.

حجت الاسلام تقدیری هدف از برگزاری این همایش را تجلیل و بزرگداشت ابوریحان بیرونی به عنوان عالم نجوم، ریاضی و علوم تجربی عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از برنامه های این همایش شناساندن کسانی مانند حجت الاسلام والمسلمین جوادی حسینی است که در حوزه علمیه و در عرصه نجوم خدماتی را ارائه کرده‌اند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین جوادی حسینی، توجه به آثار علما و نشر آن را موجب رشد اسلام دانست و تصریح کرد: اگر می خواهیم الگوی کشورهای اسلامی باشیم باید در صدد احیای آثار عالمان دینی برآییم.

این اندیشمند عرصه نجوم کهن با بیان اینکه یادگیری علم نجوم را در نجف آغاز کردم، خاطرنشان کرد: در روزهای تعطیل حوزه نجف، آیت الله مظاهری اردبیلی هیات و نجوم تدریس می کردند و بنده به همراه آیت الله فیاض از مراجع نجف در این کلاس شرکت می‌کردیم.

وی در ادامه نحوه علاقه خود به ابوریحان بیرونی را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: وقتی دانشمندان ناسا در تعیین مسافت بین زمین و ماه با مشکل مواجه شدند و به اذعان بی بی سی این مشکل را بر اساس محاسبات ابوریحان حل کردند، این امر سبب شد توجه بیشتری به کتاب های ابوریحان داشته باشم و با کتاب الاستیعاب وی آشنا شدم.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی حسینی، نقش مهم آیت الله حسن زاده آملی در تکمیل کتاب الاستیعاب را یادآور شد و تصریح کرد: نسخه خطی این کتاب در مشهد به دست من رسید و آنرا نزد آیت الله حسن زاده آملی بردم و با نظرات صائب ایشان کتاب را تکمیل کردم.

گفتنی است، حجت الاسلام والمسلمین جوادی حسینی، ابداع کننده برخی ابزار آلات نجومی مانند؛ قبله نما و استرلاب (بر مبنای حرکت زمین که متعلق به مسلمانان و بر مبنای حرکت خورشید که متعلق به بطلمیوس و رومیان ) است.

شایان ذکر است، در این دیدار از حجت الاسلام والمسلمین جوادی حسینی برای حضور در همایش ابوریحان بیرونی دعوت به عمل آمد و برخی از آثار وی به این همایش ارسال شد./927/پ202/ع

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.