آمارهایی که با آنها بازی شد تا حضور کاندیداها کم‌رنگ شود

ش, 10/17/1390 - 06:12
آمارهایی که با آنها بازی شد تا حضور کاندیداها کم‌رنگ شود

شبکه های خبری غربی در یک رویکرد غیر منطقی بلافاصله پس از پایان ثبت نام، تمرکز خود را روی کاهش مشارکت در ثبت نام  قرار دادند و با بخش خبرها و تحلیلهای متعدد، دائما قصد داشتند به بیننده این گونه انتقال دهند که تمایل به حضور در انتخابات در این دوره در بین نخبگان کاهش پیدا کرده است.

یکی از مهمترین مسائلی که کارشناسان سیاسی همیشه در تحلیل سیاسی برآن تاکید دارند حفظ منطق تحلیلی واخلاقی ورعایت انصاف است. درواقع این کارشناسان بر این باروند که تحلیلی واقعی و روشن‌گر است که از ویژگی های منطقی برخوردار باشد. از سویی منطق تحلیل در عالم سیاست هم چیزی به جز یک نگاه رئالیستی که درآن تمام زوایا یک موضوع بدون غرض ورزی های شخصی مورد بررسی قرار می گیرد، نیست.
در همین راستا همیشه تحلیلی، واقعی و بدون تعصب است که همه جانبه و بدون دخیل کردن احساسات و یا سوءگیری های شخصی باشد. توجه به این مسائل در حالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان یک تحلیل گر سیاسی نباید با توجه به منافع دولت مطبوعش تحلیل کند و این موضوع علاه بر یک تحلیلگر در مورد شبکه های خبری هم صدق می کند؛ چرا که بدون تردید شبکه های خبری هم در تحلیلهایی که از یک موضوع ارائه می‌دهند باید انصاف را رعایت کنند و نباید بدون در نظر گرفتن تمام جوانب یک ماجرا تنها نقطه‌ای را  برجسته کنند که به نفعشان است.
دراین میان با نگاهی به شرایط که پس از ثبت نام در انتخابات مجلس در رسانه های خبری غربی به وجود آمد متوجه مصداقهای عینی این موضوع  خواهیم شد.
قبل از بیان این مسئله  باید توجه داشت که با در نظر گرفتن شرط داشتن فوق لیسانس برای ثبت نام در انتخابات مجلس دوره نهم ، دراین دوره ۵هزار و۳۹۵ نفر ثبت نام کرده اند که از این میان ۴۵۵۷ نفر داری مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هستند  و این در حالی است که در انتخابات مجلس هشتم، ۳۲۲۵ نفر که مدرک کارشناسی ارشد و وکتری داشتند  ثبت نام کرده بودند.
در این میان نکته قابل توجه اینجاست که در چند هفته اخیر شبکه های خبری غربی بدون توجه به شرایط و آمارهای موجود با نگاهی مغرضانه به این آمارها نگاه کردند. به گونه ای که آنها به ویژه صدای آمریکا و بی بی‌سی فارسی در یک رویکرد غیر منطقی بلافاصله پس از پایان ثبت نام، تمرکز خود را روی کاهش مشارکت در ثبت نام  قرار دادند و با بخش خبرها و تحلیلهای متعدد، دائما قصد داشتند به بیننده این گونه انتقال دهند که تمایل به حضور در انتخابات در این دوره در بین نخبگان کاهش پیدا کرده است.
این در حالی است که با یک نگاه ساده و تقریبا موشکافانه متوجه خواهیم شد که این رسانه‌ها دراین زمینه به شدت با آمارها بازی می کنند و برای القای پیام مورد نظر خود یک روند غیر منطقی را انتخابات کرده‌اند، روندی که در آن تنها اهداف سیاسی دولتهای غربی مد نظر است و دیگر هیچ!
چرا که با مقایسه‌ای میان آمار شرکت کنندگان دارای مدرک ارشد و دکتری با شرکت کنندگان سال های پیش به این موضوع واقف خواهیم شد که امسال ۱۳۳۲نفر به این آمار افزوده شده است و این موضوع نشان دهنده غنی شدن و نخبه گرا شدن مجلس نهم خواهد بود.
اما برخلاف این واقعیت، شبکه های خبری غربی بدون توجه به مدارک  موجود تنها با تکیه بر یک نقطه و بزرگنمایی اینکه دوره قبل ۷۱۶۸هزار نفر  ثبت نام کرده اند و دراین دوره ۵هزار و۳۹۵ نفر، سعی در ایجاد یاس و ناامیدی و سرد نشان دادن بودن فضای انتخاباتی ایران دارند. در واقع در تمام خبرهای انتخاباتی ایران در این روزها در شبکه های خبری هیچ گاه این موضوع بیان نشده که یکی از مهمترین شرایط ثبت نام در این دوره داشتن مدرک کارشناسی ارشد است.
این مسئله در حالی از سوی این شبکه تبلیغ می‌شود که با حسابی سرانگشتی متوجه این موضوع خواهیم شد که انتخابات این دوره با ثبت نام بیشتری همراه بوده است و اگر شرط داشتن مدرک کارشناسی ارشد مدنظر قرار داده نمی‌شد تعداد ثبت نام کنندگان بیش از انتخابات گذشته می‌شد.
دراین بین موضوعی که باید به آن توجه کرد، فضاسازی این شبکه ها برای القای برداشتهای خود است. در واقع سناریو ایجاد یاس و ناامیدی و سرد نشان دادن فضای انتخابات ایران مدتهاست که از سوی شبکه های خبری غرب پیگیری می شود تا به این وسیله بتوانند مانع حضور حداکثری مردم شوند.
از سوی دیگر  از این موضوع هم نباید غافل شد که آنها هر روز سناریوی تازه‌ای دراین زمینه پیاده می کنند. سناریویی که تنها به دنبال یک هدف خواهد بود و به همین دلیل باید در تبیین سیاستهای مقابله گرایانه آن را مد نظر قرار داد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.