واکنش آيت‌الله خاتمي به انحلال خانه سينما

پ, 10/15/1390 - 00:59
واکنش آيت‌الله خاتمي به انحلال خانه سينما

   همه بر ديني بودن تمام اجزاي انقلاب تاکيد دارند ؛يک نهاد سينمايي خط خود را جدا کرد و منحل شد، ما از وزارت ارشاد انتظار داريم که در مساله دين با تسامح رد نشود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب آيت الله سيد احمد خاتمي،  در ديدار مسئولان کميته مساجد دهه مبارک فجر که در محل جامعه مدرسين برگزار شد، با اشاره به انحلال خانه سينما اظهارداشت: ما بر ديني بودن همه اجزاي انقلاب تاکيد داريم، يک نهاد سينمايي خط خود را جدا کرد؛ بنابراين منحل شد، ما از وزارت ارشاد انتظار داريم که در مساله دين با تسامح رد نشود.

عضو مجلس خبرگان رهبري افزود: نمي شود ادعا کرد در کشور اسلامي هنر و سينما و اقتصاد سکولار است، اين قابل باور نيست، همه چيز بايد ديني و اسلامي باشد، صبح جمعه، دعاي ندبه از سيما پخش مي‌شود بايد مراقب بود برنامه و فيلمي که بعد از آن پخش مي‌شود سکولار و غفلت زا نباشد.

* ذره‌اي از اصول خود عدول نمي‌کنيم

آيت الله خاتمي گفت: نبايد در برنامه‌هاي فيلم فجر ذره اي انحراف ديني ديده شود و به بهانه بزرگداشت اين دهه مجالس جشن، بوي غفلت از خدا بدهد. ما نمي توانيم ذره اي از اصول مان عدول کنيم.

اين عضو هيات رييسه مجلس خبرگان رهبري گفت: اگر قرار باشد يک بخشي از برنامه‌هاي ما ديني باشد و مابقي سکولار، اين با انقلاب اسلامي در تناقض است.

عضو شوراي عالي حوزه‌هاي علميه تصريح کرد: هنر، مساله بسيار مهم و مورد تاکيد دين مبين اسلام است، امروز زبان فيلم، تئاتر زبان گويايي است، هرچه انقلاب طولاني تر مي‌شود بايد بر اصول و مباني بيشتر تاکيد کنيم.

* ولايت فقيه ستون خيمه انقلاب است

وي دين و ولايت را از مبنايي ترين اصول انقلاب دانست و گفت: نبايد از ولايت کوتاه آمد، ما نمي توانيم در اين باره بگوييم:« خيلي سخت گير نباشيد»، ستون خميه انقلاب ولايت فقيه است و راز و رمز بزرگداشت حماسه نهم دي در همين است.

عضو شوراي عالي حوزه‌هاي علميه با اشاره به نقش و جايگاه جامعه مدرسين حوزه علميه قم تصريح کرد: جامعه مدرسين همواره در خدمت اسلام و انقلاب اسلامي بوده است.

آيت الله خاتمي در ادامه به تبيين نقش مساجد پرداخت و با بيان اينکه نخستين کار بزرگ فرهنگي پيامبر(ص) ساختن مسجد به عنوان پايگاه نشر دين بود، گفت: پيامبر اکرم‌(ص) خود در ساختن مساجد سهيم و شريک بودند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينکه مسجدي که بنيان آن برپايه نفاق باشد، مسجد ضرار مي‌شود، گفت: مسجدي خانه خدا است که در آن محتواي تقواي فردي، اجتماعي و سياسي مطرح شود.

آيت الله خاتمي از دين و معنويت به عنوان رکن و ستون فقرات انقلاب اسلامي ايران ياد کرد و گفت: در برنامه‌هاي دهه فجر بايد معنويت حاکم باشد.

وي افزود: مردم با بصيرت در 9 دي وقتي ديدند که ولايت مورد هجمه است به صحنه آمدند و به مقابله با ولايت ستيزان برخاستند، اگر مي‌خواهيم انقلاب باقي بماند بايد بر ولايت مداري تاکيد کنيم و ولايت مداري ملاک است نه ولايت شعاري، اين قابل قبول نيست که کساني دم از ولايت بزنند ولي اين همه از فتنه گذشته و از گفتن کلمه بصيرت و فتنه ابا داشته باشند.

آيت الله خاتمي تاکيد کرد: صاحب اين کشور ولايت است و بايد بر اين نکته تاکيد کرد که احترام همه مسئولان در اين نظام، به ميزان حريمي است که براي ولايت در عمل قائل هستند، همه نهادها و گروه‌ها بايد بدانند که ولايت فقيه بود که رهبري سياسي اين ملت را بر عهده گرفت و انقلاب را به پيروزي رساند و 33 سال اين انقلاب را از خطرات رهانيده است.

وي افزود: از ارکان نظام، جمهوريت نظام است، يعني اداره نظام بر اساس آرا مردم است، رهبري تعبيري دارند در باب جمهوريت و اسلاميت نظام که بسيار تعبير گويايي است و فرمودند، « اسلاميت و جمهوريت نظام، ترکيب اتحادي است نه ترکيب انضمامي.»

آيت الله خاتمي ادامه داد: در دهه فجر تمام مسئولين بايد تلاش کنند و وقت خود را براي برگزاري باشکوه اين انتخابات صرف کنند، براي ما مثل آفتاب روشن است که جريان فتنه خيز برداشته تا زخمي که در نهم دي خوردند، انتقامش را در 12 اسفند بگيرد.

* حناي فتنه گران رنگي ندارد

وي افزود: امروز ديگر مقابله فتنه، مقابله با يک دولت نيست، مقابله با اساس نظام است، دعوت به تحريم انتخابات از ناحيه فتنه گران نه تنها جواب مثبت نمي گيرند که سبب گرم تر شدن تنور انتخاب نيز مي‌شود و حناي فتنه گران در اين کشور ديگري رنگي ندارد و مردم حسابي براي آنها باز نمي کنند، ولي بسيار اميدوارند به برپا شدن انتخابات در فضاي سرد.

اين استاد حوزه ادامه داد: يکي از مطالبي که بايد از الان به آن توجه داشت قياس انتخابات مجلس با رياست جمهوري است که اساسا نادرست مي‌باشد و بايد انتخابات مجلس را با مجلس سنجيد و رياست جمهوري را با رياست جمهوري مقايسه کرد.

* بايد زمينه حضور حداکثري مردم فراهم شود

عضو شوراي عالي حوزه افزود: اگر در دوره سابق حضور مردم 51 درصد بوده، در دوره نهم بايد با همين آمار سنجيد و البته بايد تلاش کرد در اين دوره‌ها حضور مردم گسترش پيدا کند ولي از الان فتنه گران تحليل‌هاي خود را آماده کردند که حتي اگر60 درصد مردم به ميدان آمدند بگويند، در رياست جمهوري 85 درصد آمدند بنابراين حضور مردم کمتر شده و ناراضي هستند،از الان پاسخ مي‌دهيم که وضيعت رياست جمهوري وضعيت ويژه است و نبايد با مجلس مقايسه شود.

* حفظ انقلاب تکليف است

وي تاکيد کرد: نظام ما ديني است و بر اساس تکليف اين انقلاب را حفظ کرده و اين تکليف را به عنوان يک عبادت سياسي بايد در مسجد تبيين کرد و بايد مکرر آيه «مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ» ( التوبة:120 ) را براي مردم قرائت کرد.

عضو جامعه مدرسين گفت: مقام معظم رهبري در فتنه از جمهوريت نظام پاسداري کردند و عده اي مي‌خواستند راي مردم را به زور باطل کنند ولي ايشان نگذاشتند.

آيت الله خاتمي تصريح کرد: جا دارد که بزرگداشت دهه فجر امسال از نظر محتوا غني تر از سال‌هاي گذشته باشد، بيش از يک نسل از تاريخ انقلاب فاصله گرفتند و از سيما انتظار داريم تجليلشان از دهه فجر محتوايي باشد، و براي نسل سوم و دوم انقلاب تبيين شود.

* صدا و سيما حکومت سياه پهلوي را مستند سازي کند

وي تاکيد کرد: رسانه‌ها بايد دوره 57 ساله حکومت سياه پهلوي را مستند سازي کنند و اسلام ستيزي‌هاي طاغوت، استقلال ستيري‌ها و اخلاق ستيزي‌ها را مستند سازي کنند و با زبان هنر براي نسل دوم و سوم بيان کنند.

آيت الله خاتمي گفت: خطبا بايد در اين عرصه ميدان داري کنند و اگر نکنيم قلم به دستان مزدور براي نسل نو حکومت سياه پهلوي را به حرکت سوي تمدن بزرگ ترسيم مي‌کنند و پيشرفت‌ها را فقط پاي آنها مي‌نويسند و بايد صدا و سيما بيان کند و جنايات رژيم پهلوي را تبيين نمايد.

* تداوم انقلاب در گرو همراهي با روحانيت است

وي، افزود: تداوم اين انقلاب بر اساس همراهي با روحانيت است و روحانيت نيز بايد همان منش قبل از انقلاب را داشته باشند نکته اي که امام و رهبري و مراجع بارها به آن تاکيد کردند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.