تأکيد پيشکسوتان عرصه تبليغ بر تشکيل اتاق‌هاي فکر تبليغي

س, 10/13/1390 - 01:54
تأکيد پيشکسوتان عرصه تبليغ بر تشکيل اتاق‌هاي فکر تبليغي

   نشست تخصصي تبليغ با موضوع «نوآوري در تبليغ»، با حضور پيشکسوتان عرصه تبليغ و خطباي معروف کشور در قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب در اين نشست که در مرکز همايش‌هاي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم برگزار شد، هر يک از پيشکسوتان عرصه تبليغ، به بيان تجربيات خود پيرامون نوآوري در تبليغ پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمين صالحي خوانساري در اين نشست با اشاره به اهميت تشکيل تشکل مبلغان نخبه کشور با هدف دست يابي به ساختار مناسب در امر تبليغ، اظهارداشت: بايد سازوکاري در پيش گرفته شود تا مبلغان با افزايش سطح آگاهي خود، اين بصيرت را به مردم نيز انتقال دهند؛ و با توان علمي در برابر شبهاتي که مطرح مي‌شود، قدرت پاسخگويي مناسب داشته باشند.

وي با بيان اين‌که افزايش بصيرت مردم و بيان اثرات و جايگاه ولايت فقيه، از مهم ترين وظايف طلاب و و مبلغان است، افزود: مبلغان بايد براي مردم شرح دهند که ادعاي ولايي بودن، بدون اعتقاد به ولي فقيه و نظام اسلامي، ادعاي پوچ است، البته در اين رابطه دلايل و بينه‌هاي محکم را براي مردم ارايه کنند.

* راه‌اندازي تشکل نخبگان تبليغ

در ادامه نشست، حجت‌الاسلام والمسلمين واعظي اردکاني با ذکر اين مطلب که ايجاد تشکل در ميان نخبگان تبليغ از مباحث ضروري است، گفت: ايجاد تشکل نخبگان تبليغ و استفاده از ظرفيت‌هاي استاني با مشارکت علماي بلاد از مهم ترين اموري است که در حال حاضر مي تواند در موفقيت طرح‌هاي تبليغي، نقش آفرين باشد؛ در اين زمينه نهادهاي تبليغي کشور نيز مي توانند در اين تشکل جاي گيرند و در قالب طرح‌هاي کاربردي، تجربيات خود را در اختيار يکديگر قرار دهند.

* ضرورت بهره‌گيري مبلغان از تحقيقات ميداني

حجت‌الاسلام والمسلمين لوني يکي ديگر از خطباي شرکت‌کننده در اين نشست نيز با اشاره به اهميت بهره گيري مبلغان از تحقيقات ميداني و پژوهش‌هاي نظري در خاطرنشان کرد: مبلغان به دليل جنس فعاليت شان به بدنه اصلي جامعه متصل شده اند و بيشترين نقش را در دين داري مردم و جامعه ايفا مي کنند؛ از طرفي نهادهاي اجرايي در زمينه تبليغ مي بايست با تجميع فعاليت‌هاي خود به منظور توان افزايي و پرهيز از موازي کاري زمينه ارايه پژوهش‌هاي حوزوي را در بدنه فعاليت‌هاي تبليغي فراهم آورند.

اين استاد حوزه ادامه داد: مبلغان، داراي تجربيات فراواني در عرصه برنامه ريزي‌هاي فرهنگي هستند و نبايد اين توان علمي و اجرايي و تجربي از بين برود؛

حجت‌الاسلام والمسلمين لوني خاطرنشان ساخت: برگزاري اين گونه اتاق‌هاي فکر در امر تبليغ امري مهم و ضروري است و بايد از تجربيات نخبگان اين عرصه به خوبي استفاده شود؛ هم‌چنين دفتر تبليغات اسلامي مي بايست از توان علمي و ذهني و تجربيات نخبگان و علماي استان‌هاي کشور در اين زمينه نيز بهره‌هاي بيشتري ببرد.

* نقش برجسته در عزاداري سيدالشهداء

در ادامه اين نشست حجت‌الاسلام والمسلمين ترابي هم در سخناني گفت: يکي از تحولات مثبت که به مدد توفيقات مبلغان و وعاظ و علماي کشور در ايران شکل گرفته است، خارج شدن مجالس عزاداري از محوريت مداحي صرف بوده است، به طوري که هم اينک نقش منبرها در عزاداري‌هاي سيدالشهدا(ع) بسيار برجسته است.

وي ادامه داد: در گذشته به دلايل متعدد استقبالي که از مداحي ها صورت مي گرفت را در منبرهاي قبل از مداحي شاهد نبوديم، ولي در سال‌هاي اخير منبرهاي مجالس عزاداري بسيار پررونق تر از سال‌هاي پيش شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمين ترابي، افزايش حلقه‌هاي معرفت در شهرهاي مختلف به ويژه قم را يکي از راه‌هاي تقويت باورهاي مذهبي و پاسخ به شبهات مردم به ويژه نسل جوان عنوان کرد و افزود: به روز آوري تبليغ و نقد فرقه‌هاي نوظهور با رعايت اصل عدم تبليغ اين گروه‌هاي منحرف از ديگر نکاتي است که مي تواند کارايي تبليغي کشور را افزايش دهد.

* تزکيه نفس؛ بهترين شرط موفقيت تبليغ

حجت‌الاسلام والمسلمين گنجي نيز در اين نشست، تربيت دروني و تزکيه نفس طلاب و مبلغان را از مهم ترين شروطي دانست که يک طلبه و مبلغ مي بايست به آن دست يابد.

وي ادامه داد: يک مبلغ ممتاز و نخبه کسي است که اول، خود را اصلاح کند و تمام مواردي را که به مردم عرض مي‌گويد را پيش از آن در نفس و وجود خودش تمرين کند.

اين خطيب حوزوي، الگوگيري از سلوک بزرگان حوزه را از مهم ترين وظايف مبلغان ذکر کرد و افزود: علمايي که در شهرستان‌ها، به وعظ و خطابه مي پردازند مي بايست از علم و فضيلت و کمال اخلاقي برخوردار باشند و يا حداقل قريب الاجتهاد باشند تا بتوانند تحول آفرين باشند.

* لزوم تجهيز مبلغان به کتب تخصصي

در ادامه اين نشست، حجت‌الاسلام والمسلمين وزيري هم در سخنان کوتاهي تجهيز نخبگان به کتب تخصصي را يکي از راه‌هاي افزايش کارايي تبليغي دانست و اظهارداشت: اگر اين کتب در اختيار مبلغان نخبه قرار گيرد، نقش مهمي در افزايش بهره وري تبليغي خواهد داشت.

وي، پيگيري و رفع مشکلات عمومي مبلغان را از وظايف مهم نهادهاي تبليغي ذکر کرد و گفت: يک مبلغ وقتي براي مدتي در منطقه‌اي از کشور به تبليغ مي پردازد، اگر مشکلي براي خانواده وي از هر لحاظ پيش بيايد، نهادي مي بايست پيگير مشکلات آنها باشد.

* بررسي مباحث مهم در افزايش کارآيي تبليغي

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدي ديگر سخنران اين نشست بود که در سخناني به بررسي مباحث مهم در افزايش کارايي تبليغي در کشور پرداخت.

وي تصريح کرد: بيان مباحث اخلاقي، تربيتي سياسي و اجتماعي که بتواند راه درستي را پيش روي مردم قرار دهد از مهم ترين وظايف مبلغان است؛ بنابراين مبلغان مي بايست از مطرح کردن مباحث تکراري در يک منطقه جلوگيري کنند.

*تاکيد بر مستمر بودن تعامل نخبگان تبليغ

حجت‌الاسلام والمسلمين عباسي، يکي ديگر از شرکت‌کنندگان اين نشست با تاکيد بر مستمر بودن جلسات اتاق فکر و تعامل نخبگان تبليغ، اظهار داشت: تخصصي شدن تبليغ يکي از راه‌هاي موفقيت در اين امر است، زيرا تخصصي شدن تبليغ مي تواند کارايي مبلغان را در عرصه‌هاي مختلف علمي و اعتقادي افزايش داده و با پرهيز از موازي کاري، توان آنان را در موقعيت‌هاي مختلف به بهترين شکل به کار گرفت.

حجج ‌اسلام والمسلمين ماندگاري و ميرباقري نيز در اين نشست به بيان ديدگاه‌هاي خود در خصوص افزايش توان تبليغي مبلغان کشور با تاکيد بر تخصصي شدن تبليغ پرداختند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.