آيت الله مقتدايي: براي هر 500 نفر يک روحاني تربيت مي‌کنيم

د, 10/12/1390 - 01:09
آيت الله مقتدايي: براي هر 500 نفر يک روحاني تربيت مي‌کنيم

  مدير حوزه‌هاي علميه کشور با انتقاد از مظلوميت مساجد، گفت: در صورت تحقق زيرساخت‌ها در چشم انداز حوزه، براي هر 500 نفر تربيت يک روحاني پيش‌بيني شده است.

به گزارشپایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، آيت الله مرتضي مقتدايي، در نشست مشترک مديران حوزه‌هاي علميه سراسر کشور و مديران کميته امداد امام خميني‌(ره)، در سالن جلسات مرکز خدمات حوزه‌هاي علميه، با اشاره به تحولات عميق در حوزه‌هاي شهرستان‌ها، اظهارداشت: امروز با تلاش مسئولين حوزه، در هر استاني علما و روحانيون متنفذ آن منطقه دور هم جمع شده و شوراي حوزوي تشکيل داده اند.

وي افزود: رياست اين شوراها شخص نماينده ولي فقيه در استان و يا امام جمعه است، اين شورا شخصي را به عنوان مدير حوزه علميه استان معرفي مي‌کند؛ بنابراين مي‌توان گفت در همه استان‌ها با تشکيل اين شورا، شبکه سراسري روحانيت ايجاد شده است.

* ايجاد شبکه سراسري حوزه در سطح کشور

مدير حوزه‌هاي علميه با اشاره به شبکه سراسري، پيشرفته و مدرن کميته امداد در سراسر کشور، گفت: در حوزه نيز در همه کشور چنين شبکه مرتبط حوزوي بين حوزه علميه قم و حوزه‌هاي سراسر کشور ايجاد شده و امروز تشکيل اين جلسه مي‌تواند نويدي براي اتصال دو شبکه سراسري کميته امداد در کل کشور با شبکه روحانيت و مديريت حوزه‌هاي علميه باشد.

* روحانيون مددکار کميته امداد باشند

وي با تاکيد بر اين که روحانيون مي‌بايست مددکار و حامي کميته امدا باشند، افزود: هدف از آن جلسه اين است که مديران حوزه‌هاي علميه در هر استان مرتبط با مديريت استاني کميته امداد باشند؛ زيرا هر دو نهاد نيازهايي دارند که مي‌تواند مکمل يکديگر باشند.

آيت الله مقتدايي با اشاره به اين که حوزويان بايد خدمات کميته امداد به محرومين را براي مردم بازگو کنند، گفت: اين اقدام تاثير فراواني در جذب کمک‌هاي مالي مردم به سمت کميته امداد دارد و مي‌تواند خيرين و مردم نيکوکار را تشويق کند.

عضو جامعه مدرسين حوزه ادامه داد: حوزه‌هاي علميه مشکلاتي دارند که با محوريت مسجد حل مي‌شود؛ بنابراين بايد امام جماعت مسجد، محور فعاليت‌ها و محل رجوع مردم باشد، کميته امداد نيز مي‌بايست امکانات خود را در اختيار امام جماعت قرار دهد تا او مشکلات را حل کند.

وي با اشاره به کمبود مسجد و روحاني در کشور، اظهارداشت: در چشم انداز بيست ساله، در سال 1404 جمعيت کشور 100 ميليون مي‌رسد در چشم انداز حوزه نيز پيش بيني شده براي هر 500 نفر يک روحاني تربيت شود؛ البته هنوز امکانات مالي و زيرساختي و آموزشي اين مسئله تأمين نشده است.

آيت الله مقتدايي، يادآور شد: اگر بخواهيم طبق اين سند روحاني تربيت کنيم، بايد پذيرش امسال را حداقل 4 برابر افزايش دهيم؛ در حالي که جوانان اشتياق فراواني براي تحصيل در حوزه دارند، ولي ما ظرفيت پذيرش همه آنها را نداريم.

* انتقاد از کم توجهي به حضور رحانيون در فعاليت‌هاي کميته امداد

وي با اشاره به اين که نياز به روحاني در داخل و خارج از کشور فراوان است، گفت: متأسفانه در مجموعه ساختاري که کميته امداد ايجاد کرده هيچ جايي براي حوزه نيست و کمکي هم از حوزه گرفته نمي شود؛ در حالي که در هر استان يک شبکه حوزوي برقرار شده و همه حوزه‌ها تحت پوشش اين شبکه هستند و مي‌توان از آن استفاده کرد.

بر پايه اين گزارش، در اين نشست به پيشنهاد آيت الله مقتدايي و انواري، کميته سه جانبه‌اي متشکل از نماينده مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه، نماينده مديران حوزه‌هاي سراسر کشور و نماينده کميته امداد تشکيل مي‌شود تا راه‌هاي تعامل حوزه و کميته امداد را بررسي و براي امضا و تصويب تفاهم نامه به مديران کل استان‌ها ارائه گردد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.