فرکانس ترویج فساد اجتماعی روی بشقابهای بدقواره

ش, 10/10/1390 - 08:16
فرکانس ترویج فساد اجتماعی روی بشقابهای بدقواره

ایجاد بحران اجتماعی در تمام ابعاد زندگی ایرانیان همیشه مدنظر رسانه‌های غربی بوده است. از همین بایت است که می‌بینیم این شبکه‌ها برای تخریب فرهنگ مهمی مثل ازدواج،  روابط نامشروع و خارج از چهارچوب ازدواج را به جوانان توصیه می کنند.

یکی از مهمترین اهداف شبکه های ماهواره ای به ویژه شبکه های ماهواره ای غربی القای پیام مورد نظر است. درواقع این شبکه ها همیشه تلاش دارند با استفاده از راههای مختلف و تاکتیکهای مختلف رسانه ای پیامهای مد نظر خود را به بیننده  القا کنند.
در این میان نکته ای که همیشه مورد نظر کارشناسان اجتماعی و فرهنگی بوده ، تضاد ریشه ای این برنامه‌ها با هویت اسلامی –ایرانی جامعه ماست که این موضوع باعث افزایش نگرانی ها شده است.
 از سوی دیگر شبکه های غربی که محتوای آنها فرهنگی و اجتماعی است و مسائل سیاسی در آنها در درجه دوم مطرح می‌شود همیشه تلاش دارند که در ذهن شهروندان ایرانی تضاد به وجود آوردند و از این طریق او را به بن بست فکری بکشانند.
شبکه فارسی وان که تا چند وقت در رسانه های مختلف صحبتهای زیادی از آن می شد مصداق بارز همین موضوع است. درواقع شبکه فارسی وان که با هشدارهای لازم و به موقع رسانه های داخلی تا حد زیادی موفق به تاثیر گذاری نشد تلاش دارد در همین راستا گام بردارد.
در این میان نکته مهم این است که علاوه بر فارسی وان به مرور شبکه‌های دیگری هم پابه عرصه گذاشته‌اند. شبکه‌های دیگری که با همین تاکتیکهای رسانه‌ای  و مختصات فکری به تدریج شروع به فعالیت کردند؛ به اندازه‌ای از تاکتیکها و برنامه‌های مشترک استفاده می‌کنند که با کار کارشناسانه می توان به پشت پرده ها پی برد.
تخریب وجایگزین فرهنگا،تاکتیک جدید شبکه های ماهواره ای
یکی از این تاکتیکها، تاکتیک رسانه‌ای «تخریب وجایگزین» است. به این صورت که آنها در ابتدا یک سنت و یا خرده فرهنگ مهم را در جلوی ذهن بیننده از تمام جهات تخریب می‌کنند و سپس به صورت مستقیم و غیر مستقیم پیام و خرده فرهنگ جایگزین خود را ارئه می دهند.
بانگاهی به برخی برنامه های این شبکه ها می توان در مورد فرهنگی مانند ازدواج به عینه این موضوع را مشاهده کرد. درابتدا باید اشاره داشت که بدون تردید گسترش فرهنگ ازدواج رمز سلامت همه جانبه یک جامعه به ویژه جامعه اسلامی است وکشورهای غربی و لابی های فرهنگی آنها به خوبی از این موضوع آگاهند و به همین دلیل تلاش می کنند که از گسترش چنین فرهنگی در جامعه ایران جلوگیری کنند.
درهمین راستا تا به امروز  بهترین ابزار برای جلوگیری از گسترش چنین فرهنگی و به نوعی ایجاد یک ضد فرهنگ رسانه ها بوده‌اند و هستند. رسانه هایی که به دلیل جذابیتهای بصری نقش مهمی در ایجاد و انتقال پیام دارند. با نگاهی به فعالیتهای این رسانه ها در این زمینه به ویژه در  شبکه هایی جدید همچون من وتو متوجه می شویم که این رسانه ها تلاش دارند تا فضایی را برای بیننده ایجاد کنند  که در آن مخاطب نسبت به فرهنگی مانند ازدواج بی علاقه شود و به چیز دیگری گرایش پیدا کند. آمارهای سیاه اقتصادی وآمارهای طلاق از جامعه ایران از جمله کارهایی است که شبکه من وتو برای جلوگیری از گرایش بیننده خود به فرهنگی مانند ازدواج استفاده می‌کند. از جمله دیگر در برنامه هایی که با عنوان برنامه های مشاوره خانواده در این گونه شبکه ها پخش می‌شود دائما بر سخت بودن زندگی و مشکلات زندگی مشترک تاکید می شود و درکنار این موضوع بینندگان  را بر ازدواج نکردن و یا سن ازدواج در سن بالا تشویق می کند. نکته ای که در این موضوع اهمیت قابل توجهی دارد جوان بودن بخش زیادی از مخاطبان این برنامه هاست. یعنی به واقع بخشی قابل توجهی از مخاطبان این برنامه ها در ایران جوانان هستند که از لحاظ روانشناسی زودتر از سایر اقشار تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
تلاش برای ترویج سبک زندگی آمریکایی
در واقع این برنامه ها تمام تلاش خود را روی ذهن یک جوان معطوف می کنند تا بالاخره او را به این امر راضی کنند که مثل دنیای غرب به زندگی مجردی روی بیارود و به نوعی قید ازدواج را بزند. از سوی دیگر  با دادن این کدها وترویج life style  آمریکایی، این برنامه ها روابط نامشروع وخارج از چهارچوب ازدواج را به جوانان توصیه می کنند که این توصیه هم مستقیم است و هم غیر مستقیم!چرا که با نگاهی به برنامه‌های مختلف می‌بینیم که مجریان این برنامه ها یک زن و مرد هستند که به صورت آزادانه و خارج از چهارچوب‌های معمول با هم صحبت می کنند و انگار که دقیقا سعی می‌کنند به بیننده جوان خود رابطه‌های این گونه را آموزش دهند. این موضوع حتی به همین حد هم محدود نمی‌شود. بلکه در برنامه‌هایی مانند برنامه «دوراهی» که چندی پیش از شبکه من وتو به نمایش گذاشته شد هم این مسائل به چشم می‌خورد. این برنامه که در ظاهر درباره ازدواج و طلاق صحبت می‌کرد دقیقا جوانان را به رابطه نامشروع و حتی زندگی دو نفره بدون ازدواج دعوت می‌کرد. یعنی کارشناس این برنامه دقیقا، برداشت کاملا سیاه و منفی را به بیننده انتقال داد ودر عوض دائما روی  دوستی های بلند مدت وحتی زندگی به سبک غربی  مانور می داد تا بیننده را به گفته هایش مجاب کند.
در واقع برنامه هایی این چنینی از جمله شبکه هایی مانند من وتو یک تهاجم فرهنگی همه جانبه را به راه می اندازند که درآن عملیات روانی تمام عیاری روی ذهن بیننده ترتیب داده می‌شود. حال با در نظر گرفتن تمام این شرایط موضوعی که به صورت سوال پیش می آید این است که آنها چه سودی از این ماجرا می‌برند؟
ایجاد بحرانهای اجتماعی،دستور کار شبکه های فارسی زبان
برای پاسخ به این سوال باید دقت کرد که ایجاد بحرانهای اجتماعی همیشه در دستور کار این رسانه ها قرار دارد و همچنین ترویج فرهنگ غربی در تمام ابعاد زندگی ایرانیان همیشه مدنظر آنها بوده است. به همین علت هم تخریب  فرهنگ مهمی مانند ازدواج و ارائه ضد فرهنگی مانند زندگی مجردی و روابط نامشروع‌، گامی موثر در ارائه زندگی غربی توسط آنها دارد.
از سوی دیگر به عقیده بسیاری از کارشناسان این شبکه‌ها با ایجاد تناقض بین فرهنگ بومی و شخص سعی می کنند جامعه ایران علی الخصوص جوانان را دچار بحران هویت کنند تا به این وسیله جامعه ایرانی دچار بحران های اجتماعی شود. دراین میان نباید از این موضوع چشم پوشی کرد که ترویج زندگی مجردی بدون شک آمار فساد اجتماعی را بالا خواهد برد که این موضوع هم یکی از اهداف دیگر آنهاست. همچنین نباید از این مسئله هم غافل شد که فساد اجتماعی اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان را از فعالیتهای مفید و سودمند اجتماعی باز خواهد داشت و آنان را به سمت کارهایی سوق می دهد که هم برای خود و هم برای جامعه هزینه های مادی و معنوی سنگینی به همراه دارد که این مسئله دقیقا و همیشه مورد توجه دولتهای غربی قرار داشته است؛ چرا که آنان از ویروس فساد اخلاقی برای فلج کردن جوامع در حال پیشرفت استفاده می کنند که بدون شک جامعه ما هم از این قاعده مستثنی نیست. به ویژه که این مسائل اصلا با فرهنگ جامعه ما هم خوانی ندارد و به همین دلیل آنان بیشتر روی آن مانور می دهند.
به هر سو نباید ازاین موضوع غافل شد که دنیای غرب هر روز از طریق شبکه های فارسی زبان نسخه تازه ای می پیچند،نسخه ای که اهدف مشخصی در پی دارد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.