رحيم‌پورازغدي: در اسلام تفكيك علوم به ديني و غيرديني نداريم

ش, 10/03/1390 - 11:29
رحيم‌پورازغدي: در اسلام تفكيك علوم به ديني و غيرديني نداريم

 عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تاكيد بر اينكه در اسلام تفكيك رشته‌ها به ديني و غيرديني نداريم، گفت: نگاه قدسي - الهي به علم منحصر در تفسير و فقه نيست، بلكه مربوط به همه علومي است كه...
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج ، حسن رحيم پور ازغدي در همايش «دانشگاه علميه» كه به همت بسيج دانشجويي دانشگاه آزاد تهران مركز در سالن شهيد باكري مجتمع دانشگاهي وليعصر (عج) برگزار شد، با اشاره به اينكه در اسلام تفكيك رشته‌هاي ديني و غيرديني نداريم، گفت: اين درست نيست كه علومي را ديني بدانيم با اين استدلال كه اين علوم راجع به احكام دين و مقدمات آن بحث مي كند و علومي را كه مستقيماً براي درك گزاره‌هاي قرآن و سنت نيست، غيرديني عنوان كنيم.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به تقسيم علوم به ديني و غيرديني گفت: اين تقسيم، تقسيمي اصطلاحي است كه در قرآن و سنت وجود ندارد و ما در تعاريف اسلامي اصطلاح علوم غيرديني نداريم.

وي ادامه داد: اگر موضوع علم، جهان و انسان باشد، مي تواند به عقلي، تجربي، وحياني و غيره تقسيم شود، اما اين تقسيم، تقسيم معرفت شناختي است.

علم ديني، علمي است كه به فردسازي و جامعه سازي مسلمين كمك كند

رحيم پور ازغدي در ادامه افزود: علم اگر علم باشد، نمي تواند سكولار باشد؛ چرا كه موضوع آن ديني و غيرديني ندارد و واقعيات جهان غيرديني نيستند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به اينكه اگر همه علوم در ذيل خداوند ديده شود، فيزيك و متافيزيك هم الهي و ديني است، به شرط اينكه رابطه اين دو با هم قطع نشود.

وي در ادامه با اشاره به خطاپذيري علوم عقلي و تجربي، خطاناپذيري علوم ديني را رد كرد و گفت: در فقه و تفسير نيز ما خطاهايي بسيار مشاهده كرده‌ايم.

رحيم پور ازغدي تاكيد كرد: نگاه قدسي- الهي به علم مربوط به تفسير و فقه نيست، بلكه مربوط به همه علومي است كه به فردسازي و جامعه سازي اسلامي كمك مي كند.

مشكل بزرگ علوم انساني؛ اكتفا كردن به پايين ترين سطح معرفت، يعني تجربه

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه با اشاره به تقسيم علم براساس روش، اهميت، نقص و كمال و غيره گفت: يك مشكل بزرگ علوم اجتماعي و انساني حاضر، اكتفا كردن به پايين ترين سطح معرفت، يعني تجربه است؛ چرا كه تجربه به تنهايي علم آور نيست.
 
وي گفت: همه علوم در مقدمه بودن براي سعادت انسان نقش دارند، پس علم را از جهت ميزان تاثيرش در مسير رشد انسان مي توان به مهم، اهم و كم اهميت تقسيم كرد.
 
ازغدي در ادامه با اشاره به اينكه برخي روايات علم را به علوم نافع و غيرنافع تقسيم كرده‌اند، گفت: در اين صورت علوم به لحاظ ميزان منفعت، متدولوژي، اهميت، جامع و كامل بودن در يك سطح نيستند.

در دين هرگز نگاه سكولار به علم نداريم

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: ما در دين هرگز نگاه سكولار به علم نداريم، مگر اينكه آن علم، علم واقعي نباشد؛ در حقيقت علم به سبب بعد غيرعلمي خود به سكولار و غيرسكولار تقسيم مي شود.

وي در ادامه با اشاره به هدف علم، منظور عالم و اثر علم گفت: علوم براساس اين سه اصل قابل تقسيم هستند؛ مثلاً كسي با هدف غلط و غيرديني به سراغ فقه و تفسير مي رود، اما اين علم ديني نيست، در صورتي كه كسي با هدف ديني و خدمت به خلق و براي خدا به سراغ علم پرستاري مي رود و بي شك اين علم ديني است.

رحيم پور ازغدي با اشاره به حديث پيامبر(ص) مبني بر فريضه بودن علم بر هر زن و مرد گفت: علم در اين حديث شامل همه علومي است كه با معرفت شناسي درست از جهان و انسان، مشكلات بشر اعم از نظري، عملي و غيره را حل مي‌كند.

هيچ بخشي از حقيقت با بخش ديگر آن تناقض ندارد

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه افزود: هيچ بخشي از حقيقت با بخش ديگر آن تناقض ندارد؛ در علم به واقع نمي توان تناقض يافت؛ چرا كه هيچ بخشي از عالم حقيقت با بخش ديگر آن در تعارض نيست و البته بسياري از نظريه پردازان غربي به اين مسئله آگاهي ندارند.

وي گفت: فقه و اصول و تفسير هيچ كدام علم ديني نيست، بلكه تلاش عالمان براي درك مسائل دين است؛ وقتي براي فهم دين، دانستن زبان عربي لازم است، پس مقدمه واجب، واجب مي شود.

رحيم پور ازغدي با اشاره به وجوب عمل به احكام در اسلام گفت: اگر چه دانستن احكام واجب نيست، اما به سبب وجوب عمل، علم به آن نيز واجب مي شود؛ چرا كه مقدمه واجب به حساب مي آيد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به اينكه تمام علومي كه به جامعه يا فرد براي دستيابي به رشد فردي و جمعي جامعه مسلمانان كمك مي كنند، حتي اگر ظاهراً و مستقيماً به قرآن و سنت مرتبط نباشد از باب مقدمه واجب بودن، واجب مي شود، گفت: اگر جامعه مسلمان احتياج به پزشك داشته باشد بر همه واجب كفايي است، علم پزشكي را كسب كنند؛ چرا كه اصل بهداشت شرعاً و عقلاً ضروري است و كسب علم پزشكي از جهت مقدمه بودن براي واجب، واجب مي شود.

وي در پايان گفت: غرب در زير پوشش علم، مفاهيم غيرعلمي و سكولار بسياري را به خورد ما داده است، حال آن كه تعاريف ما از همه چيز بايد تحت عنوان عقل، تجربه و زيرنظر قرآن ارائه شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.