حوزه علميه و تأمين‌ خوراك فکری نیروهای متعهد آینده نظام

چ, 09/30/1390 - 07:31
حوزه علميه و تأمين‌ خوراك فکری نیروهای متعهد آینده نظام

حوزه‌های علمیه وظیفه خطیری دارند و موظف هستند بعضي علوم را به همه دروس موجود در دانشگاه تسرّی داده داده و خوراك فکری نیروهای متعهد آینده نظام را تهيه كنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، معصومه نصرالله زاده؛ انقلاب اسلامی ایران با هدف اعتلای اسلام و ایجاد نظامی الگوی به تمام معنا از یک حکومت الهی و تنها مسیر برای تکامل انسان، برای مردم سراسر جهان با تلاش‌ها و مجاهدت‌های فراوان مردم به وقوع پیوست. پس از آن، وظیفه بزرگی روی دوش نخبگان قرار گرفت که این اهداف را به کمک ملت تحقق بخشند. حوزه و دانشگاه به عنوان مراکز دین و علم مانند دو بال برای رسیدن به این هدف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. آنچه در فضای کنونی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها وجود دارد، با انتظاری که از همکاری این دو شعبه از مؤسسه علم ودین مي‌رود، فاصله دارد.
 
در وحدت حوزه و دانشگاه، يعنى وحدت در هدف. هدف اين است كه همه به سمت ايجاد يك جامعه اسلامى پيشرفته مستقل، جامعه امام، جامعه پيشاهنگ، جامعه الگو، ملت شاهد – ملتى كه مردم دنيا با نگاه به او جرئت پيدا كنند، تا فكر تحول را در ذهن خودشان بگذرانند و در عملشان پياده كنند – حركت نمايند.
 
دانشجوی امروز، امانت دار و تئوری‌پرداز فردای نظام

با توجه به سفارش‌هایی که به کسب علم و فراگیری علوم و فناوری‌های مختلف، فضای دانشگاه را برای اجرای این مهم فراهم ساخته است؛ چیزی که مشاهده می‌شود جای خالی محتوای دینی و معرفتی می‌باشد. یکی از این مجراهایی که این قضیه زمینه بروز و ظهور پیدا می‌کند، علوم انسانی است که در دانشگاه‌ها به صورت تقلیدی و ترجمه در حال تدریس می‌باشد که در طولانی مدت بسیار خطرناک می‌باشد و اکنون نیز در بعضی نقاط نشانه‌هایی از عواقب آن را شاهد هستیم.

کشور ارث کسانی است که در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و دینی در حال تحصیل هستند که اگر این قشر آینده ساز از تراوشات فکری انسان هایی بی‌دین و دور از خدا استفاده کنند؛ آن وقت دیگر نمی‌توان انتظار داشت که دانشجوی امروز، امانت‌دار خوب و تئوری‌پرداز شایسته‌ای برای ادامه مسیر ترسیم شده برای انقلاب اسلامی باشد.

روحیه مطالبه‌گری دانشجو

وظیفه مطالبه بر عهده دانشجو می‌باشد؛ یکی از صفاتی که مقام معظم رهبري برای دانشجو  بیان می‌کنند روحیه مطالبه‌گری می‌باشد که در عرصه‌های مختلف و در برابر نهادها و سازمان‌های کشور قابلیت بروز دارد. دانشجو همیشه باید نسبت به آنچه او را احاطه کرده آگاه باشد و بفهمد که در پیرامون او می‌گذرد، چیست.

اکنون مسئله‌ای که در حول محور دانشجو ایجاد شده تطابق اسلام با علومی است که دانشجو در حال تحصیل آن است. یکی از این نهادهای مهم که در ترویج مبانی فکری و عقیدتی نقش بزرگی دارد، حوزه‌های علمیه و مراکز پژوهش و تحقیق در علوم اسلامی هستند. دانشگاه باید پای خواسته خود با استقامت بایستد و همواره آن را متذکر شود.

حوزه‌های علمیه موظفند فلسفه و فقه اسلامی را به همه دروس دانشگاهي تسرّی دهند
 
اسلامی و بومی کردن علوم انسانی به طوری که با دین و فرهنگ ما سازگار باشد، در حیطه کاری حوزه‌های علمیه و مراکز تحقیق و پژوهش در علوم دینی می‌باشد. حوزه‌های علمیه باید دین و معرفت الهی را متناسب با مخاطب و فضای حاکم بر دانشگاه قابل بیان و در دسترس کنند و علومی چون فلسفه و فقه اسلامی را به همه دروس موجود در دانشگاه تسرّی بدهند و ارزش‌های اسلام را در دروس دانشگاه جاری کند به طوری که دانشجو بتواند به عمق بینش اسلام به جهان و انسان پی ببرد و خود به یک نقاد تفکر و ایدئولوژی غرب تبدیل شود نه اینکه مدت‌های طولانی ذهن دانشجو درگیر حفظ و یادگیری مفاهیم اکثرا نادرست و مادی‌نگر متفکران غرب شود، نه زماني‌كه همه شاکله ذهن او با آن محتوا شکل گرفت بخواهیم او را با اسلام و معارف الهی آشنا کنیم و به او ثابت کنیم که راهی که انسان را به کمال واقعی می رساند،پیروی از وحی و سیره نبوت و امامت است.
 
اگر این کار از آغاز صورت بپذیرد پس از فارغ التحصیلی یک دانشجو، ما یک متفکر خلاق متدین داریم که در پس آن تعهد و روحیه خدمت به مردم را نیز دارد.

حوزه‌های علمیه باید مطالبات حضرت آقا به خصوص در بحث اسلامی کردن دروس دانشگاهی را همواره مورد توجه قرار بدهند و حداکثر انرژی و توان خود را برای ادای این تکلیف هزینه کنند. حوزه وظیفه خطیری دارد و کیفیت مبانی فکری و میزان تدین و تعهد نیروهای آینده نظام در دست این نهاد مهم و تأثیر گذار کشور می باشد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.