نظر آیت‌الله صافی گلپایگانی در خصوص مزایده‌های اینترنتی

س, 09/29/1390 - 09:25
نظر آیت‌الله صافی گلپایگانی در خصوص مزایده‌های اینترنتی

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در پاسخ به استفتائی در خصوص مزایده‌های اینترنتی گفت: به طور کلی معاملات اینترنتی حکم سایر معاملات را دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در پاسخ به استفتائی در خصوص مزایده‌های اینترنتی گفت: به طور کلی معاملات اینترنتی حکم سایر معاملات را دارد؛ پس اگر موضوع حلال باشد و شرایط معاملات مانند معلوم ‌بودن عوض و معوض و غیر اینها رعایت شود و چنانچه به صورت معامله خاصی مانند بیع باشد شرایط آنها مانند احکام نقد و نسیه و سلف را داشته باشد صحیح است.

متن کامل استفتا و پاسخ آن بدین شرح است:

بسمه تعالی
محضر مبارک مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی‌ مدظله العالی
سلام علیکم؛

به استحضار می‌رساند اخیراً سایت‌هایی در فضای مجازی با عنوان مزایده اینترنتی مشغول به فعالیت شده‌‌اند. به همین منظور افرادی در این سایت عضو می‌شوند و با پرداخت مبلغی که در سایت معین است حساب کاربری خود را شارژ می‌کنند.

شخص با ارسال یک پیامک خالی در مزایده موجود ثبت‌نام می‌کند و بدین ترتیب در این صف به جلو حرکت کرده و در وقت مقتضی به صورت خودکار، پیشنهاد افزایش قیمت کالا را می‌دهد. سپس به انتهای صف منتقل شده تا پس از حرکت دوباره در صف و رسیدن نوبت پیشنهاد دوباره افزایش قیمت، کالا را عرضه کند. این عمل تا جایی که کاربر از اعتبار برخوردار است و کالای مورد نظر به قیمت نهایی نرسیده ادامه می‌یابد. حکم شرع درباره این نوع مزایده چیست؟ البته این نوع مزایده به طرق دیگری هم انجام می‌گیرد که در تمام آنها افزایش قیمت به صورت تدریجی و آرام و همراه با برداشتن مبلغی از حساب شرکت‌کنندگان است.


بسم الله الرحمن الرحیم
علیکم السلام و رحمة الله

به طور کلی معاملات اینترنتی حکم سایر معاملات را دارد؛ پس اگر موضوع حلال باشد و شرایط معاملات مانند معلوم‌بودن عوض و معوض و غیر اینها رعایت شود و چنانچه به صورت معامله خاصی مانند بیع باشد شرایط آنها مانند احکام نقد و نسیه و سلف را داشته باشد صحیح است، اما مزایده مذکور که برای هر اظهارنظر پول جداگانه باید بپردازند و یک‌باره نتواند قیمت آخر را بیان کند و بدین‌وسیله مبلغ زیادی از مشتریان جمع می‌کنند به نظر اینجانب توجیه صحیح شرعی ندارد.والله العالم
21 محرم الحرام1433
/917/د102/ج

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.