یک سال از منویات رهبری گذشت، کار در خور شانی ندیدیم

پ, 07/28/1390 - 08:29
یک سال از منویات رهبری گذشت، کار در خور شانی ندیدیم

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با انتقاد از عملیاتی نشدن منویات رهبری در خصوص تحول در حوزه گفت: با گذشت یک سال از سفر رهبر معظم انقلاب به قم کار در خور شأنی برای اجرای رهنمودهای معظم‌له انجام نشده است. 

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب و روحانیون ، حجت الاسلام والمسلمین جواد فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رییس مرکز فقهی ائمه اطهار با اشاره به سالروز ورود مقام معظم رهبري به استان قم، اظهارداشت: مقام معظم رهبری در سال گذشته مسائل مهمي را درباره حوز‌ه‌ علميه در جلسات مختلف مورد بحث قرار دادند، كساني كه از نزديك مطالب و پيشنهادات ايشان را دنبال مي‌كردند به خوبي به اين نكته رسيدند كه اين منویات دارای پشتوانه‌ي فكري گسترده و تجربه‌ي فراوان و ضرورت‌هاي متعدد به عنوان يك حاكم اسلامي ملاحظه شده و به حوزه منتقل گردیده است.
* یک سال گذشت و کار درخور شانی ندیدیم
استاد درس خارج حوزه، تصریح کرد: محورهایی که رهبری مطرح کردند، براي حوزه های علمیه بسیار حياتي و ضروري است، اما بحثي كه وجود دارد اين است يك سال از اين صحبت‌ها و گفتگوها گذشته و يك كار درخورِ شأني ملاحظه نكرديم، جز اينكه فرمايشات ايشان را ليست و محوربندي مي‌كنند.
وی ادامه داد: من اطلاع دارم، بعضي از مراكز پيرامون فرمايشات ايشان، جلساتي هم داشته‌اند، اما در مرحله‌ي عمل ما هنوز چيزي را مشاهده نكرديم، علّت اصلي‌اش اين است كه مخاطب فرمايشات و مطالب ايشان گروه خاصي در حوزه نيستند، بنابراین همه بايد نسبت به اجراي اين مطالب به ميدان بيائيم. اگر اينها انجام نشود، نه تحوّلي در حوزه به وجود مي‌آيد و نه استمرار حوزه براي ما تضمين مي‌شود.
این استاد درس خارج حوزه تاکید کرد: به نظر می رسد اگر حوزه گروه‌هايي را برای بررسی و کارشناسی ضرورت های تحول در حوزه تشكيل مي‌داد تا بتوانند افق روشني را براي آينده ترسيم كنند، با اين اتقان، استحکام و گستردگي نمي‌توانستند بيان كنند و براي حوزه علميه این منویات نعمت و فرصت بسيار خوبي است.
*مطالبات رهبری تکراری و کلیشه ای نیست
وی با بیان اینکه محورهاي مطرح شده از سوی رهبری، تكراري و كليشه‌اي نبود، تصریح کرد: كسي نمی تواند بگويد حرف ها و منویات رهبری همان حرف­های گذشته است و ديگران هم­گفته‌اند و چيز جديدي نيست، انصافاً رهنمودها مطالبي محكم، كاربردي، راهبردي و اساسي است كه حوزه‌ي علميه واقعاً به عنوان يكي از مسائل حياتي به اين مطالب نياز داشته و دارد.
حجت الاسلام والمسلمین فاضل لنکرانی، با اشاره به برخی از منویات و مطالبات رهبری اظهارداشت: تأكيد بر اينكه حوزه به سمت عميق‌تر شدن برود، يعني حوزه‌ي پنجاه سال پيش اگر جوابگوي زمانه‌ي خودش بود، امروز اقتضا مي‌كند كه حوزه عميق‌تر در همه‌ي مسائل كار كند و پاسخگوی نیازهای زمان خودش باشد، اكنون كه اين بيداري نيز در كشورهاي اسلامي به وجود آمده، ترديدی نیست، نياز به حوزه و ارتباط با حوزه‌هاي علميه بسيار گسترش پيدا خواهد كرد.
*اتاق فکر اسرائیل، بستر تولید فرقه های انحرافی است
وی بیان داشت: بايد شعار علم در حوزه مطرح شود و آثار علميِ كارآمد و مناسب با سطح مخاطبين عمومي، به عنوان راهكار مقابله با رشد مذاهب انحرافي توليد شود؛ مذاهب جعلي و انحرافي در دهه اخير در كجا و توسط چه کسانی خلق مي‌شود؟ اين فرقه‌ها در اتاق‌‌هاي فكري امنيّتي اسرائيل و آمريكا به وجود می آید و هر روز يك كالاي جديد مذهبي به بازار ارائه می گردد، تا مسلمان‌ها به ویژه شيعيان را تجزيه كرده و به سوي خودشان جذب كنند.
این استاد خارج حوزه تاکید کرد: حوزه‌ي ما ولو قدم‌هاي خوبي در اين مسئله برداشته، اما متأسفانه آن مقداري كه توقّع هست در كل حوزه شكل نگرفته؛ چقدر ما كتاب براي ابطال اين مذاهب انحرافي توليد كرديم؟ چقدر اين مذاهب انحرافي را در داخل حوزه به خود فضلا و طلاب معرفي كرده‌ايم؟
*مقام معظم رهبری، چشم بیدار دین است
حجت الاسلام والمسلمین فاضل ادامه داد: رهبري به عنوان كسي كه چشم بيدار دين است، به مسائل مختلف جهان اسلام نگاه مي‌كنند و خطر را بالفعل و در آينده مي‌بينند، و از اين رو ضرورت توليد آثار علمي كارآمد را به حوزه‌ي علميه گوش زد می کنند.
وی با اشاره به بیانات رهبری در سفر به کرمانشاه و تصریح دوباره معظم له بر ایجاد کرسی های نظریه پردازی عنوان کرد: بيان نظريه‌هاي جديد و ايده‌هاي مهم در مورد نظام اسلامي یکی از مطالبات جدی رهبری است، ايشان تاکید کردند حوزه باید روی بحث ولايت فقيه کار جدی انجام دهد، بحث ولايت فقيه بايد ابعادش هر روز بيشتر مطرح شود، ما يك سابقه‌ي 33 ساله‌ي ولايت فقيه داريم، ‌ولي هنوز آن را با همه‌ي ابعادش تدوين نکردیم.
وی اضافه کرد: حوزه علمیه باید آسيب‌ها، اشكالات، نقايص و شبهاتی که در بحث ولایت فقیه وجود دارد را بررسي كند و بتواند آن را به كشورهاي ديگري كه در صدد هستند از نظام اسلامي الگو بگيرند عرضه نمايد.
*ولایت فقیه ثمره هزار ساله حوزه است
این استاد حوزه گفت: ولايت فقيه بزرگترين نظريه‌اي بود كه امام راحل در مقام علم و عمل از خود به يادگار گذاشتند، از جهت علمي در كتاب البيع و جاهاي ديگر بحث مفصل و دقيقي كردند و عملاً هم تشكيل حكومت بر اساس همين ولايت فقيه بود.
وی افزود: متاسفانه در حوزه‌ي ما بعد از رحلت امام خمینی، بحث ولايت فقيه بسيار ضعيف مطرح بوده، بنابراین رهبري ضرورت اين مطلب را بيان كردند، كه حوزه بايد به اين امانت اصلي و ثمره‌ي هزار ساله‌ي خودش بپردازد،  ولايت فقيه ثمره‌ي هزار سال تلاش علمي، عملي و ايثار روحانيّت و فقهاست، كه بعد از هزار سال از لا به لاي اين كتاب‌ها بيرون آمد و در جامعه ظهور پيدا كرد.
حجت الاسلام والمسلمین فاضل اظهارداشت: عليرغم مخالفت‌ها، تهمت‌ها و برخوردهاي غيرمنطقي؛ بعضي‌ افراد بي‌غرض و سالمي نیز وجود دارند که در این مسئله شبهه دارند، بالأخره اين يك نظريه‌ي علمي است و نظريه‌ي علمي بدون شبهه نمی شود، بنابراین بايد اين بحث به صورت زنده و مستمر در حوزه‌ي علميه مطرح باشد و شبهاتش پاسخ داده شود.
وی با بیان اینکه نسبت به احياء سنت پرسش و پاسخ در كلاس‌هاي درس باید توجه جدی تر داشت، عنوان کرد: متاسفانه امروز اگر بخواهيم ضعف علميِ حوزه‌ي زمان خود را بررسي كنيم، نمی توانیم، يكي از عللش همين است كه در گذشته استادی كه درس مي‌گفت، دقت مي‌كرد تا مبادا اشتباه نگويد، تا نتواند جواب بدهد، در كلاس های درس گذشته همه دنبال اين بودند كه كجای مطلب ناقص است تا اشكال كنند، ولي بسياري از درس ها را اطلاع دارم كه از اول تا آخر درس، فقط استاد متكلّم وحده است، اين خطر دارد، بايد بحث سؤال و جواب مطرح باشد.
*در كنار پرورش مجتهدين، نيازمند تربيت مبلّغ هستیم
وی با اشاره به ضرورت توجه به تربیت مبلغ بیان داشت: در كنار پرورش مجتهدين، نياز به تربيت مبلّغ داريم، اكنون به فكر جهان بودن، جهاني و وسيع فكر كردن، رسالت اصلي حوزه است.
حجت الاسلام والمسلمین فاضل گفت: انجام كرسي‌هاي نظريه پردازي از دیگر مطالبات رهبری است كه بايد حوزه علميه توجه بيشتري براي انجام آن داشته باشد، البته در مركز فقهي ائمه اطهار(ع) در چند سال اخير چهارده نشست فقهي و نظريه پردازي برگزار شده و ظاهراً رسانه‌ها درست اين نشست‌ها را اطلاع‌رساني نكرده‌اند.
وی تاکید کرد: متأسفانه هنوز از بدنه حوزه، يعني اساتيد بزرگوار، فضلا، محقّقين و اهل قلم در اين مسئله درست استفاده نشده، لااقل بايد از سال گذشته تا حالا چندین همايش و نشست برگزار مي‌شد، راهكارهاي اجرايي، نقطه نظرات و مطالب بيان مي‌شد.
حجت الاسلام والمسلمین فاضل در پایان خاطرنشان کرد: انتظار اينست كه هر چه زودتر اين مطالبات و پيشنهادات كه استمرار حيات واقعي حوزه در گروی آنها است، لباس عمل را بپوشد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.