آیت‌الله العظمی صافی

س, 06/22/1390 - 07:46
آیت‌الله العظمی صافی

  مسئولان طبق وظیفه جلوی منکرات را بگیرند
   حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پاسخ به نامه‌ای در خصوص ترویج خلاف شرع و منکرات در جامعه و وظیفه مسلمین اظهار داشتند: در اين موقع حساس، تكليف همه بدون استثناء، رعايت احكام شرع، حلال و حرام دين است و مسئولان باید طبق وظیفه جلوی منکرات را بگیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب  سوال نامه و پاسخ این مرجع تقلید به شرح ذیل است:

بسمه تعالي

مرجع عاليقدر جهان تشيع حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني‌مدظله الشريف

سلام عليكم؛

احتراماً باستحضار حضرتعالي مي‌رساند، با توجه به هجمه‌ي فرهنگي بي‌سابقه دشمنان عليه هويت و عزت و تمدن اسلامي، آنچه بيش از پيش لزوم آن آشكار و آشكارتر مي‌شود عمل به آيه شريفه «ولتكن منكم أمة يدعون إلى الخير و يأمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر» است.

از طرفي روند بدحجابي در جامعه در حال گسترش است. بي‌بند و باري‌هاي اخلاقي در رسانه‌ها موج مي‌زند. اختلاط‌زن ومرد در دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها به روند انحطاط مذهبي، علمي و صنعتي سرعت بخشيده است. و از سويي ديگر، بسياري از مسلمانان به واجب شرعي خود يعني امر به معروف و نهي از منكر عمل نمي‌كنند و آنان كه عمل مي‌كنند به علت در اقليت‌بودن و عدم حمايت از سوي سايرين راه به جائي نمي‌برند.

از سويي ديگر، نهادهاي رسمي متكفل اين امر مهم، آن طور كه بايد به وظيفه خود عمل نمي‌كنند.

مرجع عزيز و گرانقدر! آيا وقت آن نرسيده است كه مسلمانان، و ارگان‌ها و نهادهاي مربوطه اين آيه را آويزه گوش خود قرار دهند و دست در دست هم، اين واجب فراموش‌شده را زنده نمايند تا با كمك هم بتوانند ريشه‌هاي منكرات را در جامعه اسلامي بخشكانند و نيكي‌ها را جايگزين آن نمايند.

عاجزانه استدعا داريم توصيه گرانبهاي خويش را در باب امر بمعروف و نهي از منكر مرقوم نماييد، اميد است مورد عمل قرار بگيرد؟ با احترام و تشكر

بسم الله الرحمن الرحيم

عليكم السلام و رحمة الله

از توجه و احساس وظيفه‌ي شما نسبت به دستورات ديني، تقدير و تشكر مي‌شود. همان‌طوري كه مرقوم داشته‌ايد متأسفانه خلاف‌شرع‌‌ و منكرات در جامعه‌ي مسلمين رائج شده و موجب فساد اخلاق و انحراف گرديده است.

در اين موقع حساس، تكليف همه بدون استثناء، رعايت احكام شرع و حلال و حرام دين است، و هركس بر حسب توان خود بايد امر به معروف و نهي از منكر نمايد تا تدريجاً معروف، منكر نشود و منكر عنوان معروف پيدا نكند. همه بايد بدانند تظاهر به بي‌حجابي كه شكستن حريم شرع مقدس و عادي‌نمودن گناه است و جنبه بدآموزي نيز دارد، اشاعه‌ي فساد محسوب مي‌شود و حكومت بايد با آن برخورد نمايد. همچنين اختلاط بين زن و مرد نامحرم بخصوص در ادارات و مراكز علمي، مفاسدي بر آن مترتب است كه باعث انحطاط در فراگيري علوم مي‌شود.

نهي از منكر وظيفه همه مسلمان‌ها است؛ هركس بايد از خانواده و اطرافيان خود شروع كند و با بيان متين، نهي از منكر نمايد. مسؤلان امر هم كه قدرت و توانائي دارند بايد طبق وظيفه، اقدام نمايند و جلوي منكرات را بگيرند. اينجانب هم كراراً اين مفاسد را به اولياء امور تذكر داده‌ام و باز هم تذكر خواهم داد انشاء الله. خداوند همه را به انجام تكاليف و وظايف شرعي خود موفق بدارد.

11شوال المكرم 1432

لطف الله صافي

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.