ماجرای عاقبت بخیری طیب

ش, 06/19/1390 - 07:35
ماجرای عاقبت بخیری طیب

  روزی یکی از سادات تهران را دید که کنار اسباب و اثاثیه اش نشسته بود، وقتی سبب را جویا شد، شنید که صاحب خانه اش او را از خانه بیرون کرده سپس، سید را به خانه ای نوساز برد و اثاثیه اش را در آن خانه قرار داد و...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، حجت الاسلام  مسعود عالی در برنامه اعتقادی «طرح تابستانه» در جمع مردم گلپایگان، با اشاره به ارتکاب گناه از سوی مومنان، گفت: بسیاری از ما شناخت بسیار خوبی نسبت به آخرت و عاقبت گناه داریم، ولی باورهای ما ضعیف است.

وی با اشاره ئبه زندگی مرحوم طیب حاج رضایی اظهارداشت: این مرد اوایل زندگی در خط ارزش‌های اخلاقی و الهی نبود ولی با همه بدی‌هایش دو خصلت خوب داشت، اول این که با دستگاه امام حسین(ع) قهر نبود و ویژگی دوم جوانمردی او بود که به افتادگان لگد نمی زد و به آنها رحم می کرد؛ روزی یکی از سادات تهران را دید که کنار اسباب و اثاثیه اش نشسته بود، وقتی سبب را جویا شد، شنید که صاحب خانه اش او را از خانه بیرون کرده سپس، سید را به خانه ای نوساز برد و اثاثیه اش را در آن خانه قرار داد و خانه ای که برای خودش ساخته بود به نام سید کرد و گفت که به مادرت بگو در آخرت یک خانه به من هدیه کند.

سخنران این مراسم در ادامه گفت: مرحوم حاج رضایی 15 خرداد از جنوب شهر تهران دسته ای به هواداری از امام(ره)، راه انداخت، وقتی او را دستگیر کردند، او را تحت بدترین شکنجه ها قرار دادند و از او خواستند اگر اعلام کند که امام(ره)، با وعده پول، از او خواسته این حرکت را انجام دهد، وی را آزاد کنند که در این لحظه اعلام کرد، من بخاطر جد این آقا به میدان آمدم و هرگز چنین کاری نخواهم کرد و سپس او را اعدام کردند؛ وی در آخر عمر از طریق برادرش پیامی به امام راحل فرستاد که اولا من به شما خیانت نکردم و از آقا بخواهید که من را در آخرت شفاعت کند، امام راحل نیز به شدت از شنیدن خبر اعدام ایشان ناراحت شدند و فرمودند؛ ایشان در آن دنیا کارشان درست است و نیازی به شفاعت ما ندارند؛ او شناخت زیادی از دین نداشت ولی پای همان باور اندکی که از دین داشت، به خوبی ایستاد و جزو شهدای اول قیام اسلامی مردم ایران لقب گرفت.

وی با اشاره به راه های تقویت باورهای دینی، خاطرنشان کرد: در این زمانه، سرعت سقوط انسان ها زیاد شده است و ما در این زمینه باید بت وجودی خود را شناخته و او را از بین ببریم، چون این بت، مانع از آن می شود که در مقابل خداوند، سر تعظیم فرود آوریم.

کارشناس مذهبی صدا و سیما تصریح کرد: خداوند بالاترین جلوه خود را در وجود پیامبر(ص) خلق کرد، چون هیچ منیتی در وجودشان نبود و تنها خداوند را می دیدند و عبد محض شدند.

* تاثیر موعظه در روشنی قلب انسان

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین مسایلی که قلب انسان را نرم می کند و ما را در مقابل خداوند به زانو در می آورد، شنیدن موعظه است؛ آیت الله العظمی بروجردی(ره) از شیخ مرتضی زاهد می خواستند که از تهران بیایند و برای حضرت سخنرانی کنند، چون در شنیدن موعظه اثرات بسیاری نهفته است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به داستانی از ابو سعید ابی الخیر گفت: وی روزی به مسجدی وارد شد که برای مردم سخنرانی کند در این هنگام شخصی برای این که، امکان نشستن همه مردم در مسجد فراهم شود از مردم خواست بلند شوند و یک قدم به جلوتر بروند که در این هنگام، ابو سعید از منبر پایین آمد و گفت، حرف حق را همین مرد زد و دیگر نیازی به موعظه نیست، چون باید بلند شد و یک قدم به جلو حرکت کرد تا روز به روز به خدا نزدیک تر شویم.

* جهانگیرخان قشقایی و تحول درونی او

وی خاطرنشان کرد: آیت الله جهانگیرخان قشقایی، استاد بسیاری از مراجع تقلید از جمله آیت الله بروجردی(ره)، آیت الله سیدجمال گلپایگانی(ره)، آیت الله نجفی قوچانی(ره)، آیت الله غلامرضا یزدی(ره) و آیت الله میرزا رحیم ارباب بودند که تا حدود چهل سالگی تار میزد، روزی برای تعمیر تار به اصفهان آمد و از پیرمردی آدرس تعمیر گر تار را پرسید آن پیرمرد نیز آدرس را داد و در آخر گفت،‌ گاهی انسان نیز به تعمیر نیاز دارد که این جمله تحول شگرفی در وجود ایشان ایجاد کرد و در همان موقع به مدرسه علمیه ملا عبدالله یزدی رفت و از عرفا و فلاسفه با عظمت شد.

سخنران این نشست، با اشاره به داستان امام موسی کاظم(ع) و بشر حافی، گفت: گاهی اوقات یک نصیحت و حرف معنی دار می تواند مسیر زندگی افراد را عوض کند و ما نیز باید عادت کنیم، هر هفته یک نصیحت و موعظه گوش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دومین مساله ای که سرکشی انسان ها را از بین می برد، یاد مرگ است؛ امام علی(ع) در نامه 31 نهج البلاغه به امام حسن(ع) می فرمایند، نفست را با یاد مرگ، خاضع کن.

سخنران این مراسم به داستان خواب هارون الرشید و تعبیر معبران و واکنش او که مظهر طاغوتیان بود، اشاره کرد و گفت: هارون دو نفر از معبران را فراخواند و گفت دیشب خوابی دیده که در آن تمام دندان هایش ریخته است و در این هنگام، معبر اولی گفت همه اطرافیان شما می میرند و دومی هم گفت که عمر شما طولانی می شود؛ در حالی که هر دوی آنها یک مطلب را گفتند ولی چون این گونه افراد از اسم مرگ هم می ترسند، نفر اول را صد تازیانه زد و به نفر دوم صد سکه پاداش داد.

* سجده‌های طولانی محبوب‌ترین کار نزد خداوند

حجت الاسلام والمسلمین عالی، سجده های طولانی را یکی از راه کارهای اتصال به خدا و شکستن نفس ذکر کرد و گفت: سجده های طولانی محبوب ترین کار نزد خداوند است و باید انسان ها در کنار کارهای روزانه با این عمل وابستگی خود را به خالق مان نشان دهیم و شیطان را گرفتار کنیم.

وی رعایت حقوق دیگران و پرهیز از ظلم را از مهم ترین وظایف انسان برای رستگار شدن دانست و عنوان کرد: امام صادق(ع) فرمودند برای شناخت ایمان انسان ها به طول رکوع و سجودشان نگاه نکنید، بلکه به امانت داری آنها توجه داشته باشید به خصوص در امور مربوط به کسب و کار و روابط اجتماعی؛ مومن بودن انسان ها در رعایت حقوق انسان هاست.

سخنران این مراسم با اشاره به داستان ذوالنون مصری گفت: وی روزی از منزل بیرون آمد و دید که همسایه یهودی اش دانه های خوراکی را برای استفاده پرنده ها روی برف می ریخت، در این لحظه به او گفت، که هدف تو از این کار چیست و پاسخ شنید این کار را برای رضای خدا انجام می دهم و او هم پاسخ داد که خداوند این کارهای کوچک را علی الخصوص از یهودی ها نمی بیند؛ زمانی که به مکه رفت، آن یهودی را در کنار خانه کعبه در حال نیایش دید و بسیار متعجب شد، دلیل این حضور را پرسید، آن مرد یهودی گفت، خداوند، هم دید و هم این کار کوچک را پسندید.

وی اظهارداشت: چند روزی وحی بر پیامبر(ص) نازل نشد و به مردم عرض کرد وقتی که شما نظافت را رعایت نمی کنید انتظار دارید وحی قطع نشود؟ پیامبر(ص) روی همین مسایل ریز تکیه می کردند تا بسیاری از مشکلات کوچکی که زندگی ما را مختل می‌کند، توجه ما را به خود مشغول کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به اینکه بسیاری از گره های زندگی به خاطر حقوقی است که بر گردن ماست، تصریح کرد: روزی یکی از کارمندان ادارات تهران، پرونده ای را گم کرد و مدیرش او را به اخراج و پیگیری های حقوقی تهدید کرد، پس از این حادثه یک روز از رییس اش وقت گرفت، ولی باز هم این پرونده پیدا نشد؛ این شخص به مسجد رفت و دو رکعت نماز حاجت خواند و پس از نماز شخصی به وی گفت برای یافتن دلیل این مشکل نزد مرحوم شیخ رجبعلی خیاط برود که وی نیز چنین کرد و زمانی که این مشکل را پرسید، شیخ گفت که به دلیل این که با خواهر و شوهر خواهرت قهر هستی و پس از مدت ها که از فوت شوهر خواهرت، به خواهر و فرزندانش سرکشی نکرده ای، این مشکل برای تو بوجود آمد؛ این شخص به منزل خواهرش رفت و از وی و کودکانش طلب عفو کرد و قول داد که زودتر به آنها سر بزند و به همین دلیل، روز شنبه که به سرکارش حاضر شد، پیش از آمدن مدیر پرونده را در میز خود و روی تمام پرونده ها پیدا کرد تا باز هم خداوند از طریق چنین وقایعی به ما گوشزد کند بسیاری از گره های کور زندگی به دلیل همین مسایل رخ می دهد.

* توسل مهمترین ویژگی‌ یک مومن و شیعه

وی در پایان، مساله توسل را از مهم ترین ویژگی های یک مومن و شیعه ذکر کرد و گفت: توسل، نقش مهمی در رستگاری انسان دارد و ما باید همیشه به اولیاالله به خصوص حضرت ولی عصر(عج) و امام حسین(ع) متوسل شویم؛ اگر ما از امام زمان(عج) غافل باشیم گویی از امام حسین(ع) نیز غافلیم چون کسانی که امام حسین(ع) را تنها گذاشتند از امام حی خود غافل بودند، در حالی که بسیاری از ما از امام حی خود غافلیم و ادعا می کنیم که اگر در زمان امام حسین(ع) بودیم، ایشان را یاری می کردیم.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.