معاون وزير ارشاد: جلوه‌هاي هنري نماز در يك نشست تخصصي بررسي مي‌شود

د, 06/14/1390 - 08:21
معاون وزير ارشاد: جلوه‌هاي هنري نماز در يك نشست تخصصي بررسي مي‌شود

 معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از برگزاري يك نشست تخصصي به منظور بررسي جلوه‌هاي هنري نماز با حضور هنرمندان خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب 'حميد شاه آبادي' روزدوشنبه به خبرنگار فرهنگي خبرگزاری ايرنا گفت: معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مصصم به تعامل با چهره هاي انديشمند قرآني است كه توانسته‌اند مفاهيم ديني به ويژه نماز را با كلام و بيانشان كه آن هم جلوه هايي از هنر است؛ به جامعه ارائه كنند.
وي افزود: وزارت ارشاد در كنار هنرمنداني است كه دغدغه هاي ديني دارند و خواهان جاري شدن فرهنگ نماز در جامعه هستند.
شاه‌ آبادي اظهاراميدواري كرد كه در آينده اي نه چندان دور نشست هاي تخصصي ميان عالمان دين و هنرمندان اين حوزه برگزار شود و راه هاي ترويج فرهنگ نماز در بستر فعاليت هاي هنري بيش از آنچه كه امروز در حال انجام است صورت بگيرد.
معاون هنري ارشاد اضافه كرد: اميدواريم به زودي در يك نشست تخصصي با حضور هنرمندان و چهره شاخصي مانند حجت الاسلام 'محسن قرائتي'، نحوه حضور و بروز تاثير نماز در جلوه هاي هنري مورد بررسي قرار گيرد.
وي با بيان اين كه نماز به عنوان يكي از شاخص هاي توسعه ديني در جامعه، بايستي كانون توجه و همت همه مديران باشد؛ گفت: در معاونت هنري كه عهده دار حوزه هنر در همه بخش هاست؛ ترويج فرهنگ نماز مستلزم يك برنامه ريزي دقيق و تعامل جدي جامعه هنري و انديشمندان ديني است.
به گفته وي، حوزه هنر ظرفيت هاي بسيار زيادي براي نهادينه كردن نماز و فرهنگ نمازخواني و اقامه نماز در كشور دارد.
شاه آبادي افزود: هنر مي تواند روح مخاطب را نسبت به معارف ديني حساس تر و آگاه تر كند و ضمير ناخودآگاه او را نسبت به معارف ديني معطوف كند و هنر اين قابليت را دارد كه در خلوتگاه مخاطب و در درون او اثر بگذارد و او را به جهاني منتقل كند كه از جنس ماده نيست.
وي در ادامه گفت: تمام انسان ها ذاتا در يك شرايط خوب و در يك بستر آرام و سالم و با يك فطرت پاك به دنيا مي آيند و اين زنگارهاي روزمره است كه در كنار قلب انسان مي نشيند و آرام آرام كدورت را بر اين قلب حاكم مي كند و هنر مي تواند اين زنگارها را بزدايد و معرفت دروني انسان را تقويت كند و آن فطرت پاك را هوشيار كند تا در شرايط حساس و بزنگاه به انسان كمك كند.
معاون هنري وزير ارشاد افزود: يك اثر هنري مي تواند چنين نقشي را داشته باشد و اگر يك اثر هنري با موضوع نماز خلق شد؛ قطعا مي تواند آن پيام اصلي نماز يعني آرامش قلب و تاثير واقعي سخن گفتن با خدا را نشان دهد و آن را يجاد كند.
وي با بيان اين كه بايستي از تمام ظرفيت هاي هنر در خدمت نماز استفاده كنيم؛ به برگزاري 'جشنواره نماز و نيايش' ازسوي ادارات كل استان هاي ارشاد در سراسر كشور خبرداد.
معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: اين كار در ابتداي راه است و اين جشنواره ما را به توليد آثاري هدايت مي كند كه مي تواند در حوزه هاي تجسمي، نمايشنامه خواني و نمايشنامه نويسي فضايي را براي مخاطب به وجود آورد كه بستر ارتباط نزديكتر با موضوع نماز از منظر هنر باشد.
وي همچنين گفت: جوانان در مساجد با نماز آشنا شدند و قداست اين پايگاه و شوق حضور در اين پايگاه نيز يكي از وظايف هنر است. يعني هنر مي تواند شرايطي را فراهم كند تا آن آرامشي را كه يك نمازگزار در مسجد به آن دست مي يابد را در قالب هنر بيان كند.
شاه آبادي اضافه كرد: همچنين ايجاد شوق براي رفتن به مسجد و به عبارت ديگر 'مسجدرو' كردن مردم در يك اثر هنري قابل انجام است كه اين اثر مي تواند در قالب تئاتر يا موسيقي و ساير آثار هنري باشد.
وي افزود: در موسيقي نغمه هاي قرآني اعماق وجود يك مخاطب را مي تواند مورد توجه قرار دهد. يعني ملودي هايي كه بر جان مخاطب مي نشيند و از نغمات الهي و قرآني سرچشمه گرفته است؛ همه جزو ظرفيت هاي حوزه هنر است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.