پیام چادر مشکی وقار و عدم تبرج و خودنمایی است

س, 06/08/1390 - 07:25
پیام چادر مشکی وقار و عدم تبرج و خودنمایی است

مدیر گروه مطالعات زنان مدرسه شهیده بنت‌الهدی گفت: کسانی که شبهه قاب شدن صورت زن با چادر مشکی را مطرح کرده‌اند، بدون در نظر گرفتن ارتباطات اجتماعی و جامعه‌شناسی، یک طرفه به قاضی رفته‌اند و یک طرفه از قاضی برگشته‌اند.

معصومه ظهیری، مدیر گروه مطالعات زنان مدرسه شهیده بنت‌الهدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، اصطلاح قاب شدن صورت زن با چادر مشکی را صحیح ندانست و گفت: شبهات مطرح شده در این حوزه به سبب شفافیت و تصریح بحث حجاب در قرآن کریم تمام نیست.
 
وی افزود: این شبهه تا دیروز برای عوام و افراد کم اطلاع مطرح می‌شد که بحث حجاب و حدود آن در قرآن نیامده است، اما صراحت آیات مبارکه قرآن، سیره و فرمایش اهل بیت‌‌(ع) ثابت کرد که بحث حجاب در قرآن مطرح و بر آن نیز تأکید شده است.
 
این استاد حوزه علمیه گفت: اصل فرمان به پوشش و حجاب، حدود آن و امتیازاتی که حجاب برتر دارد، در قرآن عنوان شده است، از این‌رو شبهه‌افکنان از راه دیگری وارد شدند و شبهاتی مبنی بر این‌که چادر مشکی وارداتی است و سابقه ندارد و پیشینه مقیدان به اسلام نیست، را مطرح کردند.
 
وی با بیان این‌که شهید مطهری به شبهه قاب شدن صورت زن با چادر مشکی پاسخ گفته‌ است، ابراز داشت: مطمئناً صورت زن جلب توجه می‌کند و بسیاری از زیبایی‌های او در صورت جلوه‌گری می‌کند؛ در اینجا هم چشم، علامت‌های چشمی، نگاه و حرکات صورت در ارتباط و تعامل تأثیرگذار است.
 
ظهیری با اشاره به روایتی که می‌فرماید تمام بدن زن عورت است، تصریح کرد: اگر قرار است پوشش، حجب و حیای کاملی را برای زن به تصویر بکشیم، باید جلوه‌گری و تبرجی که اصطلاح قرآن هست را هم برای زن به تصویر بکشیم که ارتباط چهره به چهره را نیز شامل می‌شود.
 
وی با بیان این‌که براساس قوانین اسلام، اقتضائات زمان گاهی اوقات مباح‌هایی را برای ما به همراه دارد، گفت: شهید مطهری می‌گوید چهره زن معفوّ است، می‌توان آن را بیرون گذاشت و جزو مباح‌های اقتضایی است.

این کارشناس امور زنان و خانواده یادآور شد: پوشاندن چهره برای زنان به آن سبب که از تعامل و حضور اجتماعی محروم نیست و قرآن از امر به کارهایی که برای انسان بسیار سخت است ابا دارد، در برخی موارد تکلیف مالایطاق است و در برخی موارد هم اقتضائاتی دارد.

وی پوشاندن چهره زنی را که جلب توجه می‌کند و یا انسان فکر می‌کند در معرض دید لذت‌آلود دیگران قرار دارد، ضروری دانست و افزود: حتی همه مراجع در احرام حج که بیرون گذاشتن چهره جزو موارد واجب است، فتوا داده‌اند که اگر بدانید در معرض نگاه از روی لذت هستید، باید چیزی را جلوی صورت حایل کنید.
 
ظهیری اضافه کرد: در جایی که نگاه از روی لذت نیست و تربیت‌ اجتماعی به گونه‌ای است که نگاه‌ها انسان‌مدار بوده و دو نفر در کنار یکدیگر بانگاه فراجنستی کار می‌کنند، چهره زن می‌تواند باز باشد.
 
وی با اشاره به شبهه قاب شدن صورت زن با چادر مشکی تصریح کرد: قاب زمانی معنا می‌دهد که چهره زن همراه با زینت و به قصد جلب توجه کردن بیرون گذاشته شود و این‌که شخص تربیت ناشده‌ای در معرض این چهره قرار گیرد.
 
این استاد حوزه با بیان این‌که قرآن بحث جلوگیری از تبرج را تذکر می‌دهد و فتوا هم می‌گوید باز بودن چهره نباید به قصد ایجاد لذت و یا خودنمایی باشد، گفت: باز بودن چهره به سبب مباح اقتضایی است و ربطی هم به چادر مشکی ندارد.
 
وی با بیان این‌که رنگ‌ها در پوست‌های مختلف و چهره‌های مختلف، تأثیرات مختلفی هم دارند و برای برخی چهره‌ها ممکن است رنگ مشکی جلب توجه بیشتری کند و برای برخی چهره‌ها ممکن است رنگ سفید جلب توجه بیشتری کند، افزود: کسانی که این‌‌گونه نظر داده‌اند به هنر، زینت و آرایشگری آشنا نبوده‌اند.
 
ظهیری با اشاره به این‌که در تصاویر به اقتضای رنگ‌های مختلف از قاب‌های مختلف استفاده می‌شود، تصریح کرد: کسانی که با هنر و زیبایی‌شناختی آشنایی دارند به راحتی می‌توانند به این مسأله پاسخ دهند که اگر قرار است بیرون بودن چهره زن با چادر مشکی جلب توجه کند، برای رنگ‌های دیگر هم این مسأله صادق است.
 
وی با بیان این‌که چادر مشکی دارای رنگی خنثی و حاوی یک پیام خاص است، گفت: پیام چادر مشکی پیام وقار، عدم تبرج و خودنمایی است و خانمی که از چادر مشکی استفاده می‌کند، همراه با وقار و حیایی که دارد به بیماردلان پیام می‌دهد که هرگز نمی‌توانند با نگاه او را تعقیب کنند.

مدیر گروه مطالعات زنان مدرسه شهیده بنت‌الهدی یادآور شد: زن مسلمان با چادر مشکی و پوشش سرتاسری از پیش خود این پیام را صادر می‌کند که حضور وی یک حضور توانمند، انسانی و فراجنسیتی و به دور از جلب توجه است.
 
وی با بیان این‌که همه چیز را نمی‌توان در بحث حجاب و پوشش زن خلاصه کرد، خواستار تربیت جامعه و برقراری تعامل انسانی بین افراد شد و گفت: هرگز مدعی نبوده‌ایم که به صرف پوشیدن چادر از سوی خانم‌ها جامعه سلامت است یا سلامت آن تأمین می‌شود.

ظهیری اظهار داشت: بحث پوشش زن یکی از عناصری است که درصد خوبی را هم به خود اختصاص می‌دهد، اما توجه به بحث اخلاق، تربیت دو جنس و روابط و تعامل اجتماعی براساس فکر، نگاه انسانی، توانمندی، ظرفیت و استعداد از دیگر لوازم یک جامعه ایده‌آل است.
 
وی در پایان تصریح کرد: کسانی که شبهه قاب شدن صورت زن با چادر مشکی را مطرح کرده‌اند، بدون در نظر گرفتن ارتباطات اجتماعی و جامعه‌شناسی، یک طرفه به قاضی رفته‌اند و یک طرفه از قاضی برگشته‌اند

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.