رییس شورای تقریب حوزه علمیه:

س, 06/08/1390 - 07:22
رییس شورای تقریب حوزه علمیه:

فیلمنامه‌نویسی در حوزه ماوراءالطبیعه نیازمند رعایت خطوط قرمز است
  رییس شورای تقریب حوزه علمیه قم فیلم‌سازی با موضوع ارواح را مهم برشمرد و خواستار تشویق سازندگان فیلم در حوزه ماوراءالطبیعه‌ای و دعوت آنان به رعایت چارچوب‌ها، اصول و نکات اصلی حاکم بر این حوزه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به پخش سریال‌های ماه رمضاناز  صدا و سیما که به مسایل ارواح و ماورایی می‌پردازد، به تحلیل آن پرداخت.
وی با بیان این‌که فیلمنامه‌نویسی و فیلم‌سازی هنگامی که به حوزه‌های ماوراءالطبیعه‌ای و امور دینی نزدیک می‌شود، باید حساسیت‌ها و خطوط قرمز بسیاری را رعایت کند، چنین رعایتی را مسبوق به آگاهی و آشنایی نسبت به این خطوط قرمز و حساسیت‌ها عنوان کرد.
 حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: اگر این خطوط قرمز و حساسیت‌ها شناخته و رعایت نشوند، به رقم این‌که فیلمنامه‌نویس و یا فیلمساز به دنبال خدمتی به جامعه هست و چنین نیتی را هم دارد، اما عمل او در مسیر ایجاد اختلال در نگاه مردم نسبت به دین و یا امور ماوراءالطبیعه‌ای مؤثر می‌افتد و نتیجه معکوسی رابه بار می‌نشاند.
 
وی فیلم‌سازی با موضوع ارواح را مهم برشمرد و با تأکید بر تشویق فیلم‌سازان به ورود در این حوزه، اظهار داشت: از تشویق سازندگان فیلم در حوزه ماوراءالطبیعه‌ای هرگز نباید دریغ ورزید، اما باید به صورتی جدی و اساسی آنها را به رعایت چارچوب‌های حاکم، اصول و نکات اصلی حاکم بر این حوزه دعوت و توصیه کرد.
 
رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب اسلامی با بیان این‌که در ارتباط با ارواح، حقایق چندی از دین به دست می‌آید و پاره‌ای از آنها هم اموری است که از در زندگی بشری تجربه شده است، افزود: البته امور تجربه‌شده نه حوزه فراخناک بلکه مجموعه‌های محدود و اندکی را شکل می‌دهد.
 
وی در ادامه بررسی مسایل ماوراءالطبیعه و عالم ارواح را نیازمند استفاده از دو منبع آیات و روایت و تجربه‌های شکل گرفته دانست و گفت: البته هر آنچه به عنوان تجربه در رابطه با ارواح گفته می‌شود صحت ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی ابراز داشت: می‌توان به بخشی از آنچه درباره ارواح شیوع پیدا کرده است، به چشم قدر متیقن نگاه کرد و آنها را هم پذیرفت، چراکه این تجربه‌ها به یک معنا نه از سوی یک نفر و چند نفر، بلکه در گذر زمان همواره تکرار شده و به تجربه‌ای قابل استناد تبدیل شده است.

وی با بیان این‌که آیا آنچه در ماه مبارک رمضان به عنوان یک سریال ساخته شده، اصول حاکم و حقایق قابل استفاده مربوط به ارواح و به تعبیر بهتر چارچوب درست را رعایت کرده است یا خیر، گفت: به نظر می‌رسد در ساخت سریال پنج کیلومتر تا بهشت در پاره‌ای از موارد از این چارچوب عبور شده و به درستی رعایت نشده است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: نخستین اشکالی که می‌توان به این سریال گرفت آن است که یک نوع جابه‌جایی مدام را برای ارواح به تصویر می‌کشد؛ گویی این‌ها هم مثل جسم حرکت می‌کنند، جایی می‌روند، عبور می‌کنند، درون ماشین می‌نشینند و به خانه می‌روند که اگر نروند اطلاعی برای آنان حاصل نمی‌شود که این امر صحت ندارد.

وی با بیان این‌که دومین اشکالی که می‌توان به سریال ماه مبارک رمضان گرفت آن است که یک حالت سرگردانی و شدت فعل و انفعال‌های حاکم بر انسان‌ها در فضای دنیای مادی و زندگانی دنیوی، به تصویر کشیده شده است، گفت: نسبت دادن این فعل و انفعال‌ها به این صورت گسترده به ارواح، حداقل قابل اثبات نیست.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی البته نکته جالب در فیلم پخش شده در ماه رمضان را ارتباط روح مرده در حال برزخ با روح انسان زنده در خواب عنوان و اظهار کرد: هرچند این امر صحت دارد؛ لکن در این زمینه اگر چارچوب و حقایق را رعایت نکنیم، دچار مشکلاتی خواهیم شد.

وی اضافه کرد: در صورت عدم رعایت چارچوب لازم، ممکن است از پیش خود چارچوب‌ها و حقایقی را بسازیم و ذهن مخاطب نکات و یا آموزه‌هایی را در ارتباط با ارواح فرو ‌برد که برخلاف واقعیت باشد و یا اگر زمام امر در این زمینه آزاد گذاشتیم و فیلم‌سازی کردیم به ادبیات مسیحیت نزدیک شویم.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب اسلامی رعایت موارد عنوان شده را ضروری دانست و با اشاره به وجود مبدأ برای ارایه آموزه‌هایی در ارتباط با ارواح و تأکید بر رعایت خطوط قرمز در این حوزه، تصریح کرد: امور ماوراءالطبیعی امور جدی است و نمی‌شود جامعه را با آنچه اثبات نشده است مواجه کرد. /920/ت302/ع

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.