منظومه فکری رهبری؛ راهی برای ثبات انقلاب

ی, 06/06/1390 - 07:33
منظومه فکری رهبری؛ راهی برای ثبات انقلاب

22سال از آغاز ولایت و زعامت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای می‌گذرد، ایشان در طول این مدت با اقشار و صنوف مختلف به کرات دیدارهایی داشته‌اند. دیدارهایی صریح و صمیمی.
شاید بیشترین آمار این نشست‌ها مربوط به دیدار با جوانان باشد. توجه ویژه رهبری انقلاب به این قشر از جامعه باعث شده تا در طول این دو دهه بارها و بارها جوانان و دانشجویان میهمان حسینیه امام خمینی (ره) شوند.جلساتی که معمولا ساعت‌ها به درازا می‌کشد و در خلال آن رهبر انقلاب صبورانه و به‌دقت به حر‌ف‌های دانشجویان که گاه شاید تکراری، متأثر از احساسات ناپخته مختص ایام جوانی باشد، گوش می ‌دهند و هر از چندی از این صحبت‌ها یادداشت برمی‌دارند.
این سبک از رفتار رهبری می‌تواند الگو و البته تذکری باشد به مسئولانی که هیچ‌وقت گوشی برای شنیدن دغدعه‌های نسل جوان انقلابی ندارند.تذکری به برخی از رؤسای دانشگاه‌ها که در طول چندین ترم تحصیلی حتی در حد یک جلسه هم با دانشجویان دانشگاه‌شان به گفت‌وگو نمی‌نشینند.
عنایت خاص رهبر معظم انقلاب به قشر دانشجو، تشکل‌های دانشجویی، اساتید و دانشگاه بر کسی پوشیده نیست.تأکیدات مستمر ایشان بر اهمیت و ضرورت مبحث علم در کشور و مطرح ساختن مقوله جنبش نرم افزاری و تأکید و تکرار این بحث در طول بیش از یک دهه زمینه ساز، امیدبخش و به ثمر رساننده حرکت‌ها و موفقیت‌های عظیم علمی در عرصه انرژی هسته ای، سلول‌های بنیادی و پیشرفت‌های حوزه هوا و فضا شده است.
تیزبینی و تشخیص بجای ایشان درباره ضرورت تحول و ارتقای علوم انسانی و پافشاری‌‌شان بر این مسئله نیز یکی دیگر از نمونه‌های اهتمام معظم‌له بر مقوله علم و تولید علم به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های قدرت ملی است.
بدون شک دغدغه‌مندترین فرد در حوزه فرهنگ رهبری فرزانه انقلاب‌اند. دیدارهای هرساله ایشان باشعرا ، سینماگران، اهالی رسانه، فعالان عرصه دفاع مقدس، مداحان اهل‌بیت- به مثابه پیشقراولان هیئت‌ها که رسانه شیعه‌اند- معلمان، اهالی قرآن، روحانیون، حساسیت نسبت به وضعیت صدا و سیما، بازدیدهای چند ساعته از نمایشگاه کتاب، اهتمام‌شان به جایگاه و نقش زن و خانواده، همه و همه نشان دهنده شخصیت بی‌نظیر فرهنگی رهبر حکیم انقلاب است. مفهوم‌سازی راهبردی در باب فرهنگ- مثل قتل‌عام فرهنگی، ناتوی فرهنگی، شبیخون فرهنگی و مظلومیت فرهنگ- توسط ایشان نیز گواه دیگری بر این مدعاست.
جریان اقتصاد در کشور و وضعیت معاش مردم یکی دیگر از دل‌مشغولی‌های معظم‌له است. تا آنجا که امسال از سوی ایشان به نام «جهاد اقتصادی» نام‌گذاری ‌شده است.
عرصه ورزش نیز همواره مورد توجه رهبر فرزانه انقلاب بوده است. دادن پیام‌های تبریک به مناسبت کسب افتخارات ورزشی،‌تأکید ایشان بر رواج ورزش همگانی و همچنین برگزاری دیدارهایی با ورزشکاران مؤید این گزاره است.
اما چه چیز سبب می‌شود تا رهبر انقلاب با همه ضیق وقت‌شان در تمام این دیدارها حضور پیدا کنند و نسبت به برگزاری مستمر این جلسات حساس باشند. همانطور که خود ایشان اشاره کرده‌اند این قبیل جلسات یک نشانه است. یک سمبل. به عنوان مثال اینکه رهبری بدون استثنأ هر سال در نیمه ماه مبارک رمضان میزبان شعرا می‌شوند، یعنی آقایان مدیر فرهنگی! جوانان حزب‌اللهی! مقوله فرهنگ و مصداقی مثل شعر اهمیت دارد. باید به آن توجه کرد. باید برای آن فکر کرد و برنامه داشت.
اما متأسفانه بسیاری از فرمایشات و رهنمودهای رهبری در طول این سال‌ها آنطور که باید مورد دقت و توجه مسئولان قرار نمی‌گیرد. آنچنان که وزن معنایی و افق‌های موجود در این کلام کشف نمی‌شود. مسئله‌ای که از طرف خود ایشان نیز گوشزد شده است. آنجا که می‌فرمایند «در سخنرانی‌های ما، حرف‌های خوبی در گوشه و کنار هست. منتهی غالباً دقت نمی‌شود و همینطور گم می شود»(دیدار با جوانان 7 اردیبهشت 77).
امروز بیش از هر زمان دیگر لزوم آشنایی مسئولان نظام و نسل جوان انقلاب با منظومه فکری مقام معظم رهبری نمایان است. در صورت تحقق این مهم یک چارچوب عمل و سیاق کلی در تمام حوزه‌ها اعم از فرهنگ، سیاست، اقتصاد و دانشگاه شکل می‌گیرد و افق‌های فکری فراخ و روشنی ترسیم می‌شود که نتیجه آن جلوگیری از اعمال برخوردهای سلیقه‌‌ای‌، خواهد بود.
رهبری گرانقدر انقلاب در دیدار اخیرشان با دانشجویان به مسئله ثبات انقلاب اسلامی اشاره کردند و آن را در میان تمام انقلاب‌های قرن‌های‌ اخیر جهان بی‌نظیر دانستند.
اکنون که 22 سال از دوران زعامت ایشان می‌گذرد باید بگوییم که در طول این دو دهه به ‌حق وجود پربرکت و استقامت ایشان خود عامل اصلی ثبات انقلاب بوده است. رهبری در تمام این سال‌ها مدام به بازتولید گفتمان انقلاب اسلامی پرداخته‌اند و روح انقلاب همواره از جانب ایشان و به واسطه کلام و عمل‌شان در درون کالبد ملت ایران دمیده شده است. نگاهی به همه توفیقات و جهش‌های کشور گویای این حقیقت است که انصافاً هر حرکت عظیم و دستاورد قابل توجهی در این سرزمین اول بار یا توسط ایشان مطرح شده و یا با پیگیری‌های‌شان به ثمر نشسته است.
اگر رهبری معظم با قطعیت پدیده ثبات انقلاب را مطرح می‌کنند و احساسات انقلابی جوانان امروز را همسان با جوانان نسل اول انقلاب می‌دانند و در عین حال تصریح می‌کنند که عقلانیت نسل جوان انقلابی امروز به مراتب از جوانان سال‌های آغازین انقلاب بیشتر است، مسلماً غلو و اغراق نکرده‌اند. بنابراین همه ما نیز این حقایق را باور کنیم. تلاش کنیم به عمق این عقلانیت بیفزاییم. با اعمال و رفتارمان بدنه جامعه را از انقلاب دلزده و دلسرد نسازیم. انقلاب برای حفظ ثبات خود نیازمند تربیت انسان‌هایی در تراز انقلاب اسلامی، مسئولانی کارآمد و مدیرانی مؤمن به آرمان‌های انقلاب است. بنابراین انقلاب اسلامی با ثبات در مسیر اصلی خود استمرار خواهد یافت.


یادداشت از زینب افراخته؛ دانشجوي علوم سياسي دانشگاه علامه طباطبايي
 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.