آیت الله مظاهری:

ی, 06/06/1390 - 07:28
آیت الله مظاهری:

انتظار فرج یک فضیلت فراموش شده در جامعه است

 رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به فراموش‌شدن فضیلت انتظار فرج در عصر حاضر، تأکید کرد: جامعه‌ای که آلوده به فساد اخلاقی است نمی‌تواند ادعای تشیّع کند و انتظار فرج در چنین اجتماعی، یک فضیلت فراموش شده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ،  آیت الله مظاهری در ادامۀ سلسله جلسات دروس اخلاق در ماه مبارک رمضان با عنوان فضیلت‌های فراموش شده، «انتظار فرج» را فضیلت فراموش شدۀ دیگری دانست و خاطر نشان کرد: مقصود از انتظار فرج، انتظار برای برافراشته شدن پرچم اسلام که همان پرچم عدالت و حقیقت است، در سراسر عالم، به‌دست شیعیان راستین و به رهبری حضرت ولی عصر«ارواحنافداه» است و چنین انتظاری که از والاترین ثواب‌ها برخوردار است، با تلاش و کوشش منتظران حقیقت می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه انتظار فرج، منحصر در علاقه‌مندی به ظهور حضرت بقیّة الله الاعظم نیست، افزود: بدیهی است که همۀ آدمیان ـ با هر دین و مذهبی‌ـ وقتی بدانند با امر فرج، عدالت اجتماعی سرتاسر جهان را فرا می‌گیرد و دنیا از هرگونه ظلم، غمّ، غصّه و اضطراب عاری می‌شود، به آن علاقه‌مند می‌شوند؛ ولی این علاقه‌مندی که برای کفّار نیز ممکن است رخ دهد، کافی نیست و انتظار فرج حقیقی محتاج تحقق سه رکن «اعتقاد»،‌ «شعار» و «عمل» است.

حضرت آیت الله مظاهری ضمن تبیین سه رکن «اعتقاد»،‌ «شعار» و «عمل» در مسألۀ انتظار فرج، تصریح کرد: جامعۀ فعلی از لحاظ اعتقاد به مبانی تشیّع و نیز از حیث تعظیم شعائر از طریق برگزاری جشن‌ها در اعیاد و یا برگزاری مراسم عزاداری و نظائر آن، وضعیّت نسبتاً مطلوبی دارد، امّا متأسّفانه آمادگی عملی برای ظهور حضرت ولی عصر«ارواحنافداه» در جامعه دیده نمی‌شود.

وی در این زمینه اظهار داشت: کسی می‌تواند مدّعی انتظار فرج و آمادگی عملی ظهور منجی شود که توانسته باشد با کسب تقوا، یعنی انجام واجبات و اجتناب از محرّمات، رضایت امام زمان«ارواحنافداه» را تحصیل نماید و علاوه بر آن، حاضر باشد تمام تعلّقات مادی خویش را در راه اسلام و جهان شمولی این دین مبین فدا کند.

 آیت الله مظاهری با اشارۀ مجدد به فراموش شدن فضیلت انتظار فرج در عصر حاضر، تأکید کرد: جامعه‌ای که آلوده به فساد اخلاقی است و مردم آن حتّی در جشن‌های مهدوی، مرتکب گناهانی نظیر اختلاط بین زن و مرد و نگاه‌های آلوده می‌شوند، و جامعه‌ای که افراد آن مبتلا به گناهان بزرگی همچون دروغ، غیبت، تهمت، تظاهر و ریا بوده و نه تنها حاضر به نثار اموال و اولاد خویش در راه اسلام نیستند، بلکه در پرداخت خمس و زکات و دیون واجب مالی نیز کوتاهی می‌نمایند، نمی‌تواند ادعای تشیّع کند و «انتظار فرج» در چنین اجتماعی، یک فضیلت فراموش شده است.

وی اضافه کرد: هر زمانی که جامعه رنگ تقوا به خود بگیرد و مردم علاوه بر اجتناب از گناه و مداومت به انجام همۀ واجبات، قانون مواسات را در بین خود حاکم سازند و از همدیگر دستگیری نمایند، قاعدۀ لطف پروردگار متعال اقتضاء می‌کند که فرج حاصل شده و حضرت ولی عصر«ارواحنافداه» ظهور فرمایند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با تشریح علل اساسی تأخیر ظهور، تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در ابتدای زمان حاکمیّت جمهوری اسلامی در ایران، جامعه به صورت یک پارچه آمادۀ ظهور شد و در آن زمان، احساس می‌شد که ظهور نزدیک است. امّا پس از مدّتی با رخنۀ سه فساد اخلاقی، اداری و اقتصادی در بدنۀ جمهوری اسلامی و در بین مردم، زمینۀ ظهور حضرت ولی عصر «ارواحنافداه» از بین رفت.

وی ادامه داد: حضرت بقیّة الله الاعظم «ارواحنافداه» برای اصلاح جهان نیاز به یارانی صالح دارند، همچنان که برای برقراری عدالت اجتماعی، افرادی عادل، متّقی و حقیقت‌خواه، باید به یاری ایشان بشتابند و بدیهی است که با کسانی که خود، مفسد و ظالم و حقیقت ستیز هستند، اطلاح عالم و بسط عدالت و گسترش حقیقت، امکان‌پذیر نیست. و از این رو تا زمانی که منتظران فرج، صالح، متّقی و عادل نشوند، ظهور آن حضرت تحقّق نخواهد یافت.

حضرت آیت الله مظاهری با تفسیر آیۀ 55 سورۀ نور که به آیۀ «وَعد» مشهور است، خلافت و تمکّن شیعه در سراسر جهان را طبق وعدۀ خداوند متعال امری قطعی دانست و تصریح کرد: خدای تعالی با بیان نورانی «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحات‏»، ایمان و تقوا را به عنوان زیر بنا و روبنا، دو شرط اساسی برای دستیابی شیعیان به حکومت جهانی و برقراری عدالت و امنیّت اجتماعی توسط آنان بر می‌شمرد و تأکید می‌فرماید که حضور شیعیان در حکومت سرتاسری اهل بیت«علیهم‌السّلام» که عاری از ظلم، تبعیض، فساد، فقر، اضطراب و ناامنی است، نیاز به لیاقت و زمینه‌سازی دارد و با زیربنای ایمان و روبنای تقوا حاصل می‌گردد.

وی افزود: جامعه‌ای لایق میزبانی از حکومت جهانی اهل بیت«علیهم‌السّلام» است که افراد آن با هم متّحد باشند و با غیبت، تهمت، شایعه و اهانت، به دشمنی با یکدیگر نپردازند تا بتوانند با اتّحاد و یکپارچگی، حکومت حضرت ولی عصر«ارواحنافداه» را اداره نمایند.

حضرت آیت الله مظاهری با تفسیر آیۀ شریفۀ «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»، شیعیان حقیقی و افراد صالح و شایسته را وارث کرۀ زمین برشمرد و افزود: شیعیان راستین که به صورت توأمان به قرآن و عترت تمسّک می‌جویند و به ‌خصوص از نظر عملی، به دستورات انسان‌ساز قرآن کریم توجّه کرده و پیرو اهل بیت«علیهم‌السّلام» هستند و در حدّ توان، کردار و گفتار خود را به اعمال اهل بیت«علیهم‌السّلام» شبیه می‌سازند، وارثان و تمکّن‌یافتگان آیندۀ جهانی خواهند بود.

وی تصریح کرد: کسی که خود را شریک غم و اندوه دیگران نمی‌داند و با وجود مشکلات فراوان معیشتی و معضلات اجتماعی و ناهنجاری‌های روحی و اخلاقی در وضع کنونی، باخودخواهی به فکر زندگی خود و اطرافیان خود است، افکار و اعمال او به اهل بیت عصمت و طهارت«علیهم‌السّلام» شباهتی ندارد و در زمرۀ شیعیان امیرالمؤمنین«‌علیه‌السّلام» محسوب نمی‌شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان با تأکید فراوان بر ضرورت تلاش دولت و ملّت برای رفع مشکلات اقتصادی و معضلات معیشتی مردم، همگان را در این زمینه مسؤول دانست و افزود: مردم از نظر معیشتی در تنگناهای فراوانی قرار دارند و بدون شک در بسیاری از موارد، محتاج نان شب و مایحتاج اولیّۀ زندگی هستند، ازدواج جوانان با موانع فراوانی مواجه است و مفاسد متعدّدی را به همراه دارد و بی‌کاری‌های گسترده، مایۀ گسترش فساد و جرم شده است و طبعاً این جامعه با این معضلات، آماده و مهیّای ظهور نیست.

وی ادامه داد: اگر در جامعه، قانون مواسات و روحیۀ تعاون و دیگر گرایی، جایگزین خودخواهی، خودمحوری و تجمّل گرایی شود و مسئولان به‌جای دعواهای سیاسی و کارهای شعاری، به مشکلات اقتصادی مردم به نحو صحیح رسیدگی کنند، بسیاری از معضلات معیشتی به سرعت برطرف خواهد شد و در این صورت، انتظار فرج، معنای دیگری می‌یابد و نسل جوان، از روی سرخوردگی و ناامیدی به موضوع انتظار فرج نگاه نخواهد کرد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر ضرورت خدمت رسانی هرچه بیشتر به مردم، به عنوان یکی از وظایف اصلی دولت و مسئولان کشور، خاطر نشان ساخت: اگر به مردم خدمت نمی‌کنید و به رفع معضلات معیشتی آنان نمی‌پردازید، لااقل مردم را تحقیر نکنید و در کارهای آنان مانع ایجاد نکنید.

 آیت‌الله مظاهری در بخش دیگری از سخنان خود به بازگویی برخی از برکات عصر ظهور پرداخت و خاطرنشان کرد: امام زمان«ارواحنا فداه»با معجزه و خرق عادت، بر کرۀ زمین مسلّط شده و حکومت جهانی تشکیل خواهند داد، اما در ادارۀ حکومت عادلانۀ خویش از معجزه و خرق عادت بهره نمی‌گیرند، بلکه با اجرای دقیق احکام و قوانین جامع و مترقّی اسلام، حکومت قرآنی تشکیل می‌دهند و همۀ معضلات اقتصادی، معیشتی و اخلاقی جهان را رفع کرده و امنیّت ظاهری و باطنی و زندگی عاری از ظلم، تبعیض، فقر، عزوبت، غم، غصه، نگرانی، دلهره و اضطراب برای همۀ جهانیان به ارمغان می‌آورند.

رییس حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: حضرت ولیّ‌عصر«ارواحنافداه» نه در تصرّف کرۀ زمین و نه در ادارۀ حکومت، از جنگ، خونریزی، قتل عام، بمب اتم و سلاح‌های کشتار جمعی و روش‌های سیاست بازانه بهره نمی‌گیرند.

وی افزود: برخی روایات جعلی و نادرست در طول تاریخ به تحریف ظهور و حوادث مربوط به آن پرداخته‌اند و چهرۀ متفاوت و نادرستی از شیعیان و حضرت ولیّ‌عصر«ارواحنافداه» معرّفی نموده‌اند که شیعیان در این خصوص باید به جعلی بودن این‌گونه روایات توجّه داشته باشند. /901/د102/س

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.