مدیر حوزه‌های علمیه خواهران

ی, 05/30/1390 - 08:23
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران

   انتشار ویژه نامه «خاتون» اقدامی برای جلب آراء انتخاباتی بود 
  حجت الاسلام  جمشیدی با بیان این که دست حوزه‌های علمیه برای پاسخ به مطالب ویژه‌نامه «خاتون» پر است، گفت: انتشار این ویژه‌نامه برای جلب آراء صورت گرفت.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب  با اشاره به به مطالب ویژه‌نامه خاتون روزنامه ایران اظهارداشت: صرف نظر از مطالب دوپهلوی ویژه‌نامه «خاتون»، روح حاکم بر این ویژه‌نامه در راستای ضدیت با حجاب است.

وی، اساس انتشار این ویژه‌نامه را یک حرکت حساب‌شده به منظور حضور در انتخابات آینده و جلب آرا دانسته و تصریح کرد: شواهد زیادی در این زمینه وجود دارد که نشان می‌دهد هدف این ویژه‌نامه یک فعالیت فرهنگی نبوده است، بلکه جلب آرا بوده است از جمله این که در صفحه اول یا دوم این ویژه‌نامه بیانیه عده‌ای از اساتید حوزه را در حمایت از یکی از کاندیداها مطرح کرده‌اند یا تصاویری از حامیان کاندیداها که ارتباطی با موضوع ویژه‌نامه ندارد، گنجانده‌اند.

* شوخی با یک حدیث نبوی!

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به این که در این ویژه‌نامه ژست علمی گرفته شده است، افزود: البته یک مصاحبه بیش از سایر مطالب حساسیت‌ها را برانگیخته است و سایر مطالب را تحت‌الشعاع قرار داده است، اما مطالب دیگر هم جای تذکر و پاسخ دارد، از جمله آن که با یک حدیث نبوی شوخی شده است و ... که هر کدام از اینها حایز اهمیت است.

وی ادامه داد: همچنین در این ویژه‌نامه افرادی در بین بانوان تاثیرگذار معرفی شده‌اند که جنبه مثبت تاثیرگذاری ندارند و بعضا در عرصه مشی و عمل، سئوالاتی در مورد آنها مطرح است.

حجت‌الاسلام  جمشیدی اضافه کرد: با توجه به این مسائل، دست حوزه‌های علمیه برای پاسخ و ارزیابی و نقد و اظهار نظر در مورد مطالب ویژه‌نامه «خاتون» پر است، چنانکه در بحث حجاب، احکام بانوان، آزادی‌های فردی و ... اسلام یک دین مترقی و پیشرفته است.

وی با بیان این که اسلام زن مسلمان را دوشادوش مردم مسلمان مخاطب فرامین الهی و مستحق جایگاه‌های رفیع در تعالی روح قرار داده است، افزود: در زمان بروز اسلام، در فرهنگ غرب، هم در فرهنگ شرق و هم در جزیرة العرب، زن جایگاه مطلوبی نداشت، بلکه ظلم و ستم به زن فاحش بود و به معنای واقعی حقوق زن محترم شمرده نمی‌شد. در این هنگام اسلام احترام به زن را به یک فرهنگ تبدیل کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران مطالب مورد اشاره در مصاحبه مورد بحث ویژه‌نامه خاتون را غالبا دور از استناد تاریخی و فقهی و حقوقی و بعضا فاقد استناد منطقی دانسته و خاطرنشان کرد: ادعاهای متعددی در این مصاحبه صورت گرفته است که با توجه به این ایرادات نمی‌توان ویژه‌نامه «خاتون» را یک ویژه‌نامه علمی یا آکادمیک دانست.

* وقایع تاریخی بر خلاف ادعای مصاحبه شونده!

وی با بیان این که افراد اهل اطلاع اذعان دارند وقایع تاریخی بر خلاف ادعای مصاحبه شونده این ویژه‌نامه است، اضافه کرد: در جامعه ایرانی زنان همواره از یک عفاف و پوشش نسبی متناسب با فرهنگ ایران باستان برخوردار بوده‌اند، اما این که شخصی در مسئله‌ای ادعاهایی می‌کند که بدون استناد و بدون دلیل منطقی است و جامعه‌ای را که اکثر قریب به اتفاق زنان آن، بر اساس موازین اعتقادی حجاب را انتخاب و اختیار کرده‌اند، با این مسئله مواجه می‌کند، از بحث دانشگاهی و حوزوی خارج است.

*ناصرالدین شاه شلوار آورد نه چادر!!

حجت‌الاسلام  جمشیدی با بیان این که بخشی از واکنش‌ها به ویژه‌نامه «خاتون» به دلیل همین مصاحبه بود و بعداً ادعا شد که «رنگ مشکی» مورد تاکید بوده است، تصریح کرد: این ادعا در مورد رنگ مشکی هم بی‌مبنا است؛ چرا که بر اساس استنادات تاریخی آنچه ناصرالدین شاه از یک جلسه عیش و نوش در اروپا به ایران آورد، شلواری بود که برای زنان حرمسرای خود انتخاب کرد تا آن صحنه‌ها برایش تکرار شود.

* کراهت رنگ مشکی در اسلام ذاتی نیست

وی با اشاره به ادعایی دیگر در ارتباط با این که رنگ مشکی در اسلام جایگاهی ندارد، گفت: کراهت رنگ مشکی در اسلام ذاتی نیست، بلکه عرضی و به دلیل استفاده‌هایی است که از این رنگ می‌شده است، نظیر این که این رنگ زمانی نماد عباسی‌ها بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان این که قبل و پس از نزول آیات حجاب، زنان عربی از پوشش حجاب استفاده می‌کردند و حتی در ایران اسلامی ما این هم پوشش وجود داشته است، افزود: حتی در کراهت عرضی مشکی نیز استثنائاتی وجود داشته است.

وی در بخش  دیگری از سخنان خود کشور را نیازمند وحدت و همدلی دانسته و گفت: تهیه‌کنندگان ویژه‌نامه «خاتون» به کار خود توجه نداشته‌اند یا به آثار کار خود دقت نکرده‌اند؛ چرا که بخش اعظم یا اکثریت جامعه از چادر استفاده می‌کنند و در آموزه‌های دینی ما اهمیت ویژه‌ای به این پوشش داده شده است.

حجت‌الاسلام  جمشیدی اظهار داشت: این که در چینن شرایطی قشر عظیمی از جامعه را مخاطب یک مطلب واهی و پوچ قرار دهیم و تحقیرشان کنیم و به آنها بگوییم پوشش آنها هویت دینی ندارد، بلکه سابقه تاریخی دارد و حتی ضد دینی است، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی با بیان این که فرهنگ جامعه ما قبل و بعد از انقلاب با حمایت از چادر عجین بوده است، تصریح کرد: در دوره‌ای از تاریخ، رژیم پهلوی مبارزه با این پوشش برتر را در دستور کار قرار داد، در مبارزات انقلاب و پس از پیروزی آن نیز اکثر زنان حامی انقلاب، چادر مشکی را انتخاب کردند.

* زنگ خطری برای جامعه!

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به این که تهیه‌کنندگان ویژه‌نامه «خاتون» قصد تداوم انتشار این ویژه‌نامه را دارند، این امر را زنگ خطری برای جامعه دانسته و افزود: البته مسئولان قضایی و نظارتی حساس هستند و در موقع مقتضی وارد عمل می‌شوند.

وی با بیان این که در ویژه‌نامه «خاتون» از چادر مشکی به عنوان بدترین نوع حجاب یاد شده است، یادآور شد: این نشریه به دنبال فرهنگ تساهل و تسامح بوده است که در برخی دوره‌های قبل نیز شاهد ترویج این اندیشه بوده‌ایم و متدینین به تساهل و به یک معنا اباحه‌گری واکنش نشان دادند، اکنون عده‌ای بدون ذکر نام از تساهل یا اباحه‌گری به دنبال دستیابی به نتایج این اندیشه هستند.

حجت‌الاسلام جمشیدی با بیان این که حوزه‌های علمیه همواره به تأسی از مقام معظم رهبری مسائل را اصلی‌ و فرعی می‌کنند، خاطرنشان کرد: امروز ما با یک دشمن بیرونی مواجه هستیم که هدفش برخورد با انقلاب است و از ابتدای پیروزی انقلاب به دنبال برچیدن نظام بوده و در این راه از هیچ کاری فروگذار نکرده است.

وی یادآور شد: این در حالی است که ما آثار پربار انقلاب را در بیداری اسلامی مردم منطقه شاهد هستیم و مردم منطقه امروز با گذشت 30 سال از انقلاب اسلامی ایران، در مقابل مستکبرین داخلی و خارجی خود شعارهای انقلاب اسلامی را تکرار می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه مسئله اصلی کشور را برخورد با استکبار و ایستادگی در مقابل زیاده‌طلبی مستکبران عالم به ویژه آمریکا برشمرد و از دست‌اندرکاران فرهنگی خواست تا از طرح مسائلی که عواطف اجتماعی را تحریک می‌کند، مبنای درستی ندارد و در راستای خواسته‌های دشمن است، خودداری کنند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.