درس‌ دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان

ش, 05/29/1390 - 14:15
درس‌ دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان

  مراقب افکار انحرافی باشیم
  بهره‌مندی از خیر و تبیین مفهوم برکت از مفاهیمی است که در دعای نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان از سوی حجت الاسلام والمسلمین عرفان بیان شده است.

اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِيهِ حَظِّي مِنْ بَرَكَاتِهِ وَ سَهِّلْ سَبِيلِي إِلَى خَيْرَاتِهِ‏  وَ لاَ تَحْرِمْنِي قَبُولَ حَسَنَاتِهِ يَا هَادِياً إِلَى الْحَقِّ الْمُبِين.

اى خدا بهره مرا از بركات این روز وافر گردان و راهم را به  سوى خيراتش سهل و آسان ساز و از حسنات مقبول این روز، مرا محروم نکن. اى راهنماى بسوى دين حق آشكار.

 از جمله کلماتی که مردم زیاد استعمال می‌کنند، برکت می‌باشد.

* معنای برکت

برکت یعنی خیر پایدار. بعضی از خیرها، پایدار نیستند، ولی خیری که با برکت همراه باشد، پایدار و ماندگار می‌ماند مثلا ممکن است کسی چندین قرن قبل مسجدی ساخته باشد و تا الان نیز مورد استفاده قرار گیرد، یا کسی کتابی علمی نوشته باشد و هزار سال از آن استفاده می‌شود.

* سفارش مرحوم آیت الله بهلول

آية الله بهلول مي‌گفتند: من در تمام عمرم يك عمل را ترك كرده ام و يك عمل را تحت هر شرائطي به جا آورده‌ام و از اين دو كار هم بركت زيادي ديده‌ام و آن را به همه شما سفارش مي‌كنم، آنچه ترك كرده‌ام، دروغ است و آنچه انجام داده ام، نماز شب است.

پس بنابراین به چیزی که خیر پایدار در آن باشد، مبارک گفته می‌شود.

* مبارک در قرآن

مبارک در قرآن با سه اعراب ذکر شده است که شامل: «مبارک»، «مبارکاً» و «مبارکة» می‌باشد  که جمعاً 11 بار در قرآن ذکر شده است.

چه چیزی دارای برکت است؟

قرآن؛ مبارک و دارای برکت می‌باشد، قرآن می‌فرماید: وَ هذا كِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَک؛ و اين كتابى است كه ما آن را نازل كرديم؛ كتابى است پربركت. (سوره انعام آیه 92)

دومین مورد با برکت «مکه» است.

إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكا؛ نخستين خانه‏اى كه براى مردم(و نيايش خداوند) قرار داده شد، همان است كه در سرزمين مكّه، پر بركت است. (سوره آل‌عمران آیه 96)

«حضرت عیسی‌(ع) سومین مورد برکت در قرآن معرفی شده است.

وَ جَعَلَني‏ مُبارَكا؛ و مرا هر جا كه باشم  وجودى پربركت قرار داد. (سوره مریم آیه 31)

* «ابعاد برکت»

ابعاد برکت در سه چیز است:

اولین بعد برکت، برکت عمر است. شیخ عباس قمی‌(ره) طی دو سال مفاتیح‌الجنان را نوشت، برکت این دو سال تا حدی بوده است که میلیون‌ها نسخه از مفاتیح‌الجنان تا حال چاپ شده است و در دنیا نظیر چاپ کتابی مثل مفاتیح‌الجنان غیر از قرآن و  انجیل وجود ندارد.

برکت در مال، دومین بعد برکت است

مرحوم صدر اصفهانی چند صد سال قبل، مدرسه علمیه اصفهان را ساخته است و تا الان هزاران عارف، مفسّر، سالک، عابد، مجاهد و مصلح در آن پرورش پیدا کرده است.

سومین مورد، برکت در نسل می‌باشد، پدر آیت‌الله شیخ عبدالکریم حایری فقط یک فرزند داشته و این مرد بزرگ هم یک حوزه در قم تاسیس کرده است که بیش از صد کشور جهان در آن طلبه دارند.

* فراز دیگری از دعا

«و سهّل سبیلی الی خیراته»؛ در این روز راهم را به سوی خیرات سهل و آسان ساز.

آسان شدن مسیر حرکت به سوی خدا، در موفقیت انسان و همچنین انتقال معارف دینی بسیار مؤثر است، مسیر حرکت به سوی کسب رضایت خدا در بسیاری موارد نا همواره و طاقت‌فرسا است ولی لطف خدا و رضایت او طی این مسیر را برای انسان آسان می‌کند و در بخشی از دعا از خدا می‌خواهیم که راه ما را برای انجام امور خیر هموار کند؛ چه بسیار افرادی هستند که توانایی‌های مالی و علمی دارند، ولی از انجام امور خیر محرومند و وسوسه شیطانی و برخی افکار انحرافی آنان را از انجام امر خیر منحرف می‌کند.                               

* فراز دیگری از دعا

«ولا تحرمنی قبول حسناته»؛ و از حسانت مقبول این روز مرا محروم نکن.

پذیرش اعمال نیک انسان از سوی خدا و همچنین عفو و بخشش معاصی از مهمترین فرازهای، معارف دینی است. انسان‌ها در طول عمر خود اعمال خیر بسیاری انجام می‌دهند، ولی حفظ و نگهداری آن بسیار مهم است زیرا چه بسا با اعمال زشت خود، آن را از بین می‌بریم، از این رو پذیرش آن از سوی خدا و حفظ و حراست از آن بسیار مهم است.

سيد نعمت‌الله جزائري در کتاب «انوار نعمانيه» باب احوال بعد از مرگ، مي‌نويسد: در اخبار است مرد مستمندي از دنيا رفت صبح كه جنازه او را بلند كردند و تا شام به واسطه کثرت ازدحام و انبوه جمعیت از دفنش فارغ نشدند بعدها او را در خواب ديدند، پرسيدند خداوند با تو چه كرد؟ گفت خداوند مرا آمرزيد و نيكي و لطف زيادي درباره من فرمود، ولي حساب دقيقي كرد، حتي روزي بر در دكان رفيقم كه گندم فروشي داشت با حال روزه نشسته بودم، هنگام اذان كه شد يكدانه از گندم‌هاي او را برداشته و با دندان خود دونيمه كردم، در اين موقع به خاطرم آمد كه گندم از من نيست آن دانه شكسته را بر روي گندم‌هاي او افكندم، خداوند چنان حسابي از من كرد و از حسنات من به اندازه نقص قيمت گندمي كه شكسته بودم گرفت. (پندتاریخ – موسی خسروی ص184)

*فقیر از دیدگاه پیامبر (ص)

روزى رسول اكرم (ص ) به اصحاب خود فرمود فقير و بينوا كيست؟ اصحاب جواب دادند كسي كه درهم و دينار نداشته و دستش از مال دنيا تهى باشد. فرمود: آن‌كه شما مي‌گوئيد فقير نيست، بينوا كسى است كه در عرصات قيامت بيايد و حق اشخاصى بگردن او باشد، به اين طريق كه يك نفر را زده و ديگرى را ناسزا گفته حق شخص ثالثى را ضايع نموده و يا غصب كرده، اگر حسنات و كار خوبى داشته باشد در قبال حقوق مردم از او مي‌گيرند و مي‌دهند به صاحبان حقوق و چنانچه حسناتى نداشته باشد از گناهان كساني كه بر اين شخص حقى دارند، برداشته مي‌شود و آن گناهان را بر او بار مي‌كنند و بينوا و فقير چنين كس است، همين موضوع منظور خداوند تبارك و تعالى در اين آيه شريفه است «وَ لَيَحْمِلُنَّ أَثْقالَهُمْ وَ أَثْقالاً مَعَ أَثْقالِهِمْ»؛ «آنها بار سنگين(گناهان) خويش را بر دوش مى‏كشند، و (همچنين) بارهاى سنگين ديگرى را اضافه بر بارهاى سنگين خود.» (عنکبوت 13)

والسلام علیکم و رحمةالله برکاته  

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.