هیات عالی حل اختلاف؛ معیاری برای سنجش خدمتگذاری مسئولان

پ, 05/27/1390 - 09:20
هیات عالی حل اختلاف؛ معیاری برای سنجش خدمتگذاری مسئولان


وحدت رويه در جريان هر حكومتي، ايده‌آلي است كه شرق و غرب نمي‌شناسد و هر نظامي با هر ايدئولوژي حاكم، حاضر است منابع زيادي را هزينه كند تا از سود "اتحاد و همدلي" بهره‌مند شود.
هر گاه به فصل "اتحاد" در نظام سياسي مي‌رسيم ناخودآگاه نقطه مقابل آن يعني اختلاف در فصل بعد به نگارش در‌مي‌آيد. اختلافي كه اغلب، دشمن طراح آن است و گاه مسئولان يك نظام سياسي با بي‌تدبيري و عدم شناخت نسبت به مسائل داخلي و بين‌المللي بازيگران ايجاد سناريوي اختلاف مي‌شوند.
البته هر گاه يك نظام سياسي قصد پويايي و بالندگي داشته باشد و آحاد آن ملت از مردم گرفته تا مسئولان عزمشان را جزم كرده باشند كه عليه ظلم و طاغوت قيام كنند و دست بيگانگان را از مداخله در نظام سياسي‌شان كوتاه كنند آنگاه فرضيه "وجود دشمن براي ايجاد اختلاف" قابل مطرح شدن است.
يكي از منزلگاه‌هايي كه دشمن دانا در آن كمين كرده است تا طرح اختلاف را در نظام سياسي پوپا و مخالف استكبار اجرا كند و گاها دوست نادان نيز از همان منزلگاه آب به آسياب دشمن مي‌ريزد محلي است كه با عنوان "اتحاد قواي سه گانه" در ادبيات سياسي شناخته مي‌شود.
منزلگاهي كه تنها در پرتو ولايت الهي قادر خواهد بود فتنه دشمنان را خنثي كند و در مقابل، هرگاه يكي از اين سه ضلع از "اعتصام بحبل الله" فاصله بگيرد پايه‌هاي وحدت و يك‌دلي براي غلبه بر طاغوت لرزان مي‌شود.
از همين باب است كه قرآن مجید از تفرقه، اختلاف و دو دستگی به كرانه گودال آتش جنگ یاد كرده كه وحدت،‌ اتحاد و یك دستگی خطر فرو افتادن در چنین گودالی را برطرف می‌سازد.
"اتحاد" در درون يك نظام سياسي الهي چه در بعد داخلی و چه در بعد خارجی، كالایی ویترینی و تجملاتی محسوب نمی‌شود، بلكه مقوله‌ای كاملاً استراتژیك، حساس و سرنوشت‌ساز به حساب می‌آید كه غفلت از آن خسارت‌های جبران‌ناپذیری در پی‌خواهد داشت.
دشمن دانا (چه شيطان و چه نظام استكبار) كه بدرستي تشخيص داده است، "نعمت اتحاد" چگونه مي‌تواند آرزوهايش را براي از بين بردن يگانه انقلاب اسلامي، نقش بر آب كند سعي مي‌كند با نفوذ در افراد تاثير گذار و موجه طرح ايجاد اختلاف را عملياتي كند.
خطري كه تنها توسط يك رهبر الهي قابل شناسايي و بيان است.
 مقام معظم رهبري فرمودند: "يكى از عواملى كه وحدت ملى را تأمين مى‏كند، اين است كه آن كسانى كه سخنشان در ميان مردم، حوزه تأثيرى دارد - يا مسئول‌اند، يا چهره موجّه دينى‏اند؛ چهره روحانى‏اند، چهره سياسى‏اند - در اظهارات خودشان كارى نكنند كه يك گروه و جناح از مردم، دلهايشان نسبت به ديگران چركين شود. فتنه‏انگيزى نكنند" (بيانات مقام معظم رهبرى در اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) در مشهد مقدّس‏- 6فروردین 79).
گاهي شيوه مبارزه با خطر تفرقه و اختلاف، "تبيين موضوع" توسط ولي زمانه است و گاهي هم شخص رهبري با عنايت به فضاي حاكم بر جغرافياي سياسي داخل و خارج، علاوه بر هشدار كلامي از اختيارات قانوني خود براي پيشگيري از اختلاف استفاده مي‌كند.
تصديق سخن نگارنده حكم رهبر معظم انقلاب به آيت الله شاهرودي بود.
فرمانده معظم كل قوا به منظور بررسی و ارائه نظرات مشورتی در موارد حل اختلاف و تنظیم روابط سه قوه با تشكيل هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه آقایان حجت‌الاسلام سیدمحمد حسن ابوترابی، سیدمرتضی نبوی، عباسعلی كدخدایی و سیدصمد موسوی خوشدل را به عنوان اعضای آن هیات عالی برای یك دوره‌ پنج‌ساله انتخاب كردند و ریاست هیات مذكور را به عهده آيت الله شاهرودي سپردند.
رهبري با تشكيل چنين هيئتي نشان دادند كه بخش قابل توجهي از اختلافات ميان قوا ناشي "از فرار از قانون" نيست بلكه عمدتا ناشي از پافشاري قوا بر اختيارات قانوني خود يا قوه مربوطه است.
به طور مثال در اصل ۷۱ در ذيل اختيارات و صلاحيت مجلس شوراي اسلامي آمده است: «مجلس شوراي اسلامي در عموم مسايل در حدود مقرر در قانون اساسي مي تواند قانون وضع كند» و در اصل ۱۳۸ آمده است: «هيات وزيران حق دارد براي انجام وظايف اداري و تامين اجراي قوانين و تنظيم سازمان هاي اداري به وضع تصويب نامه و آئين نامه بپردازد. هر يك از وزيران نيز در حدود وظايف خويش و مصوبات هيات وزيران حق وضع آئين نامه و صدور بخشنامه را دارد».
بنابراين تاكيد هر كدام از قوا بر صلاحيت‌هاي خود و پاسداري از اين صلاحيت ها كه امري پسنديده محسوب مي شود، خود از منظري ديگر به يك بگو مگوي دائمي ميان قوا تبديل شده است كه تنها راه برطرف شدن اين اختلافات همان تدبير رهبر انقلاب براي تشكيل هيئتي است كه با ارائه نظرات راهبردي رابطه ميان قوا را تنظيم كند.

اما در باب اختلاف قوا ذكر اين نكته خالي از لطف نيست كه اختلافات قوا- و آنچه اكنون ديده مي شود- بعضاً صبغه‌اي حقوقي و بعضاً صبغه سياسي دارند.
از همين رو مقام معظم رهبري با همان بصيرت مثال زدنيشان تركيب اين هيات را به گونه‌اي قرار دادند كه تمام ملازمات در آن رعايت شده باشد.
هيات عالي از دو عنصر حقوقي -آقايان كدخدايي و موسوي خوشدل- و دو عنصر سياسي     - آقايان ابوترابي فرد و نبوي- كه ذائقه و سليقه‌اي فراجناحي دارند به رياست مجتهدي عاليرتبه و مجرب تشكيل شده است تا استنتاج هاي حقوقي و اجرايي هيئت براي هيچ كسي محلي از اعراب نداشته باشد.

زمان زيادي از انتشار حكم رهبر انقلاب در رابطه با تشكيل هيئتي براي تنظيم روابط قوا نگذشت كه بنگاه‌هاي سخن پراكني استكبار در راستاي دشمني با انقلاب اسلامي، تئوريه "بهترين دفاع حمله است" را به خيال خود دنبال كردند و با قرار دادن مجمع تشخيص مصلحت نظام در برابر هيات تازه تاسيس سعي در ايجاد اختلافي تازه كردند. 
در صورتیکه در هيچ بندي از قانون اساسي براي تشخيص مصلحت نظام، نظارت بر كار سه قوه و ارائه مشاوره براي حل اختلاف قوای سه ‌گانه نيامده و اين وظيفه‌اي است كه به عهده رهبري است.
اصل 110 قانون اساسي نيز، نظارت بر قواي سه‌گانه را بر عهده رهبر معظم انقلاب قرار داده و در پايان اين اصل نيز آمده است كه رهبري مي‌تواند اين اختيار خود را تنفيذ كند.
رهبر معظم انقلاب نيز هم اكنون اين وظيفه را به يك گروه به رياست آيت الله شاهرودي واگذار كرده تا در صورتي كه ميان سه قوه اختلافي ايجاد شد اين هيئت اختلاف ميان قواي سه‌گانه را حل كند.
در واقع با تشكيل اين هيات اينك «اختلافات» كه تاكنون بعضا ذيل عناويني نظير «قانون شكني»، «قدرت طلبي» و «نظام ستيزي» تعبير و تفسير مي شد، به رسميت شناخته شده و ساز و كاري براي حل آنها به نفع نظام، كشور، مردم و سه قوه تعبيه گرديده است. تمكين هر قوه به راهكارها و مصوبات -پيشنهادهايي كه توسط رهبري تاييد شده اند- به خوبي مرز ميان كساني كه در پي بهبود شرايط اداره كشور هستند و كساني كه بهبود شرايط شخصي يا گروهي خود را طلب مي كنند، مشخص مي گرداند و صد البته ترديدي نداريم كه مسئولان ارشد كشور اراده‌اي جز خدمت ندارند كما اينكه همه آنها اراده خود را براي اجراي مصوبات اين هيات اعلام كرده اند. 
-------------------------------------------
یادداشت از روح الله متقی مجد

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.