نماینده ولی فقیه در استان سمنان

ی, 05/23/1390 - 07:35
نماینده ولی فقیه در استان سمنان

  تشکیل شوراهای استانی حوزه تحول‌آفرین خواهد بود
  نماینده ولی فقیه در استان سمنان، ضمن استقبال از تشکیل شوراهای استانی حوزه‌های علمیه آن را گامی موثر در ایجاد تحول در حوزه دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب آیت الله سید محمد شاه چراغی، نماینده ولی فقیه در استان سمنان، با اشاره به حدیث اول العلم معرفة‌الجبار، گفت: خداشناسی، اولین دانش است و اگر علوم ما با خدا شروع و به خدا هم ختم شود، هم برای عالم مفید است و هم برای جامعه.

آیت الله شاهچراغی با اشاره به شروع فعالیت شوراهای حوزه در استان‌ها و انتصاب امام جمعه هر استان به عنوان ریاست این شورا، تصریح کرد: با اینکه هنوز اوایل کار این شورا است، ولی در کل، فعالیت بسیار خوبی است و نکته مثبتی که در شورای سمنان به چشم می خورد، وحدت وتوافق اعضاء است، البته به دلیل مشغله های کاری بسیار، بخش اعظمی از فعالیت های این شورا بر عهده حجت الاسلام والمسلمین ترابی، قائم مقام این شورا است که خوشبختانه ایشان تلاش بسیاری برای اجرای کامل برنامه های این شورا دارند.

* تاکید بر تقویت حوزه های علمیه استان ها

امام جمعه سمنان در رابطه با فعالیت های صورت گرفته در شورای حوزه های علمیه استان ها اذعان داشت: تقویت حوزه‌های علمیه استان ها یک ضرورت است؛ مقام معظم رهبری طی سخنانی فرمودند؛ حوزه های علمیه استان ها باید آن قدر تقویت بشوند که برای تبلیغ در مناطق روستایی از طلاب حوزه های آن استان استفاده شود، اما هنوز نتوانسته ایم این کار را انجام دهیم، زیرا طلاب بعد از چند سال درس برای ادامه تحصیل به قم می روند از این رو اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم که از اوامر بلند نظرانه مقام معظم رهبری است، کار بسیار خوبی است که از طلاب بومی در مناطق مختلف استان بهره ببریم.

* حوزه ها نباید مثل دانشگاه ها اداره شوند

وی در ادامه با انتقاد از شیوه تحصیل و نمره دهی جدید در حوزه های علمیه، اظهارداشت: اشکالی که به حوزه های علمیه داریم این است که نحوه اداره حوزه های علمیه، مثل دانشگاه و مباحثه که مهم‌ترین رکن دروس حوزوی است مغفول مانده و طلاب چند روز مانده به امتحان می روند دروس را می خوانند که این کار اشتباه است؛ در حالی که باید مثل گذشته، طلاب شب ها مطالعه داشته باشند، در قدیم کتاب ها را دوره ای می خواندیم و دوره ای مباحثه می کردیم، علت این کار را باید بررسی کرد و حوزه سبک گذشته را نیز فراموش نکند.

آیت الله شاهچراغی اظهارداشت: باید طلبه ها را به مطالعه شب و مباحثه روز ترغیب کنیم، در این بین نیز استاد نباید بگوید من درس را گفته ام و حالا وظیفه من نیست مباحثه طلاب را نیز پیگیری کنم، البته در سابق، طلبه ها، خودجوش بودند و کسی امر و نهی نداشت و آنها در انتخاب درس، استاد، رفیق و هم مباحثه آزاد بودند.

وی افزود: این نقص باید برطرف شود و برطرف شدن این مشکل نیز تنها به حرف و گفته های ما عملی نمی‌شود بلکه باید در قالب مصوبات به حوزه های علمیه و مدارس ابلاغ شود تا در سال های آینده شاهد رفع این مشکل باشیم.

* تاکید بر تدریس مباحث اخلاقی در حوزه

آیت‌الله شاهچراغی یادآور شد: در گذشته آیت الله رضا صدر شب های پنج شنبه، آقای شیخ عباس تهرانی صبح های جمعه درس اخلاق تدریس می کردند، همچنین آیت الله مشکینی(ره) نیز در اول درس خود یک حدیث اخلاقی می خواند و بعد به تدریس مشغول می شدند، از این رو باید سعی کرد، درس اخلاق در حوزه بیشتر تدریس شود و بیان نکات اخلاقی به یکی از عادات اساتید مبدل شود، در ابتدای هر درس از آیات و روایات پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) نکات اخلاقی را برای طلاب بیان کنند که واقعا در تربیت طلاب فاضل و متخلق به آداب و اخلاق اسلامی نقش بسیاری دارد؛ البته در سال های گذشته طلاب کتاب آداب المتعلمین را هم می‌خواندند و  کتاب بسیار خوبی بود که نمی دانم آیا هم اکنون هم این کتاب در حوزه ها تدریس می شود یا خیر.

* هشدار نسبت به فعالیت های بهاییان در سمنان

رییس شورای فرهنگ عمومی استان سمنان، در رابطه با فعالیت بهاییت در استان سمنان گفت: متاسفانه ریشه بهاییت استان از «سنگسر سابق» یا مهدیشهر فعلی است؛ ولی زمان گذشته مرحوم آیت الله زیارتی به مهدیشهر عزیمت کرده صف آنها را از مردم جدا کردند، چون قبلا عروسی و عزای آنها با هم بود و وصلت می کردند و... . بعد از پیروزی انقلاب با برخی اقدامات به سمنان آمدند و متاسفانه کارهایی به آنها واگذار شد و الان کارهای مهمی هم دارند که البته اداره اطلاعات هم به فعالیت های آنها مشرف است و تنها جایی که فعالیت دارند در سمنان است و در شهرهای دیگر نیست.

وی افزود: البته مسلک صوفی گری هم در سمنان و گرمسار مشغول به فعالیت هستند، اما به طور کلی وضعیت فرهنگی دینی در این استان از سطح رضایت بخشی برخوردار است و مردم این استان، مردم مذهبی و متدینی هستند اما نباید از نظر دور داشت که حضور 50 هزار دانشجو که تعداد بسیاری از آنها از شهرهای دیگر به سمنان آمده اند در این وضعیت اثر گذار است.

امام جمعه سمنان با تاکید بر لزوم تبلیغ در زمینه های مختلف اجتماعی از جمله مساله حجاب اضافه کرد: نگاه به این مساله بسیار مهم است از این رو با تذکر این مسئله در نماز جمعه و اجرای مصوباتی در شورای فرهنگی در رابطه با مفاسدی که هست، درصدد جلوگیری از معظل بدحجابی هستیم.

وی گفت: به رغم فعالیت بهاییان در استان، گرایش خاصی به بهاییت وجود ندارد؛ یعنی آنها برای خود تبلیغات دارند و مرتب با بیت‌العدل مرتبط هستند، ولی عموما کسی به فرقه آنها گرایش پیدا نمی کند،زیرا فرهنگ تشیع و ولایت مداری خیلی قوی است.

نماینده ولی فقیه در سمنان، در زمینه مهاجرت طلاب سمنانی گفت: علی رغم حمایت‌های استانی از طلاب سمنانی برای برگشت به استان خود جهت فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی متاسفانه طلاب از این مساله استقبال خوبی به عمل نیاوردند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات بصیرت افزایی روحانیون و مبلغان اظهارداشت: خوشبختانه در استان سمنان، مجمع علمای سمنان در استان تشکیل شده که هر دو ماه یک‌بار با حضور حدود 100 نفر از فضلای استان جلساتی را با حضور سخنرانان مطرح کشوری مباحث روز و فرهنگی استان را مطرح و بررسی می‌کنند که خوشبختانه کار نو و خوبی است و امیدواریم در سراسر کشور نیز این برنامه اجرا شود.

آیت الله شاهچراغی در پایان بر حمایت همه جانبه نهادهای تبلیغی و فرهنگی استان سمنان برای اجرای طرح های فرهنگی و دینی در بین اقشار مختلف مردم به خصوص قشر جوان و نوجوان تاکیدکرد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.