رایزن فرهنگی ایران در بیروت

س, 05/18/1390 - 08:02
رایزن فرهنگی ایران در بیروت

  رسانه، ابزار قدرت سیاسی است
  رایزن فرهنگی ایران در بیروت گفت: در دنیای امروز، رسانه ابزار قدرت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی نظامی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ،حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رئیس‌زاده در گفتگو با مرکز خبر حوزه، با اشاره به شعار دهکده جهانی ابراز داشت: قرن 21 به عنوان قرن اطلاعات نام‌گذاری شده و در این میان نقش محوری و کلیدی بر عهده رسانه است زیرا رسانه‌ها، منجر به زدودن مرزها شده‌اند.
* قدرت برتر از آن کسی است که معلوماتش بیشتر باشد

وی ادامه داد: در این شرایط، کشور و مجموعه ای که معلوماتش بیشتر و اطلاعاتش کارسازتر باشد، قدرت برتر را تشکیل می‌دهد.

رایزن فرهنگی ایران در بیروت، رسانه را محور تبادل اطلاعات دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر عرصه‌های سیاسی، فرهنگی اجتماعی و اقتصادی، در عرصه‌های نظامی نیز رسانه از نقش بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به نقش‌های مختلف رسانه‌ها در قبل، حین و بعد از جنگ نظامی گفت: در چنین فضایی نقش رسانه‌ کمتر از ادوات جنگی مانند توپ و تانک نیست.

* کارکردهای رسانه در جهان امروز

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رییس‌زاده اظهار داشت: رسانه‌ها در عرصه‌هایی چون نقل و انتقال اطلاعات و داده‌ها، تنظیم و جهت‌دهی افکار عمومی و معادلات سیاسی و نیز تدوین و پیاده‌سازی استراتژی جامعه می‌توانند نقش ایفا کنند.

وی با بیان اینکه مهمترین نظام سیاسی در دنیای امروز، مردسالاری است گفت: پایه نظام مردمسالار، انتخابات است و نتیجۀ انتخابات بر اساس آراء افکار عمومی معلوم می‌گردد و همه این‌ها در حالی است که رسانه تاثیر مستقیم در افکار عمومی جامعه دارد و این موضوع، اهمیت رسانه در شرایط کنونی می‌رساند.

این دانش‌آموخته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: کشوری که دارای رسانه‌های قوی و به روز باشد تا همه حوادث جاری و آینده را رصد و پیش‌بینی کند، از مهم‌ترین ابزار مدرن برخوردار است.

* حوادث را آنچنان که هست ببینند نه آنچنان که می‌خواهند

وی در ادامه این گفت و گو به رسانه‌های متعهد و مسلمان اشاره کرد و گفت: رسانه‌های متعهد باید همانند معلم، در جامعه نقش ایفا کنند بطوری که چشمی بینا، زبانی گویا، ذهنی طراح و دستی کارساز داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رییس‌زاده اظهار کرد: رسانه‌ها باید حوادث را آنچنان که هست ببینند نه آنچنان که می‌خواهند؛ تمام واقعه را ببینند نه بخشی از آن را و همه حوادث و پیشرفت‌ها را با هم ببینند.

* رسانه باید زبانی گویا و به دور از تملق داشته باشد

وی تاکید کرد: رسانه باید زبانی گویا و به دور از تملق داشته باشد و در کنار نقل و انتقال اطلاعات، پیشنهاد دهنده و چاره دهنده‌ نیز باشد.

رایزن فرهنگی ایران در بیروت با تاکید بر نهادینه شدن صداقت و حقیقت‌گویی در جان رسانه‌ها گفت: برای رسیدن به هدف مقدس باید از وسیله مقدس استفاده کنیم و به منابع خبری توجه داشته باشیم و همان‌طور که روایات تاکید دارند، اخبار واصله را در ترازوی عقل و حکمت قرار دهیم.

* تکاپوی امپریالیسم خبری برای انحراف افکار عمومی

وی به تکاپوی امپریالیسم خبری برای انحراف افکار عمومی اشاره و تصریح کرد: آنها در راستای اهداف باطل خود تنها به انتشار اخبار کذب اقدام نمی‌کنند، بلکه با نحوه چینش خبر، تیترسازی و بالا و پایین‌ کردن محتوای خبر سعی در انحراف فکری در توده مردم دارند که رسانه‌های متعهد باید در برابر این شیطنت‌های خبری هوشیار باشند.

* رسانه ها دشمن شناس باشند

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رییس‌زاده دشمن‌شناسی را از بایسته‌های رسانه متعهد برشمرد و ابراز داشت: رسانه‌ها باید با دشمن و فتنه‌گران، حد و مرز ایجاد کنند و در چمبره آشوب‌گران و دشمنان قرار نگیرند.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه توجه حوزه علمیه به امور رسانه را بسیار ضروری دانست و گفت: حوزه علمیه سکاندار تعلیم و ابلاغ پیام‌های دین و آیینی است که جهانی و بین‌المللی است و لذا باید پیام دین را به تمام جهان برساند.

* حوزه به تمام عرصه های رسانه ای توجه کند

معاون اسبق فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت‌(ع) با بیان اینکه امکان تبلیغ چهره به چهره و حضوری در همه جای جهان وجود ندارد گفت: بعضی‌ جاها یا اجازه حضور نمی‌دهند و یا امکانات و توانایی‌های ما به آن اندازه نیست که تبلیغ چهره به چهره داشته باشیم بنابراین حوزه باید به استفاده از رسانه‌های ارتباط جمعی اعم از شبکه‌های ماهواره‌ای و تلویزیونی، روزنامه‌ها و مجلات و سایت‌های اینترنتی روی بیاورد.

وی افزود: ابلاغ پیام، نیازمند وسیله و ابزار است و برای این مهم باید از جدیدترین ابزار و به روزترین تکنیک‌های تبلیغی و رسانه‌ای استفاده کنیم؛ حوزه باید دارای قوی‌ترین رسانه‌های خبری در عرصه انتقال معلومات باشد.

* اهمیت رسانه حوزه کمتر از آموزش و پژوهش نیست

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رییس‌زاده اظهار داشت: همچنانکه حوزه به امر آموزش، پژوهش و اخلاق توجه می‌کند باید به ابلاغ یافته‌های آموزشی، پژوهشی و اخلاقی به جهانیان اهتمام بورزد و اگر اهمیت ابلاغ و رساندن این پیام بیشتر از آموزش و پژوهش نباشد، کمتر نخواهد بود.

* سامانه خبری حوزه؛ ضروری اما ناکافی

وی در پایان با اشاره به فعالیت هفته‌نامه افق حوزه و مرکزخبر حوزه گفت: راه‌اندازی سامانه خبری حوزه قدم بسیار ضروری بود که برداشته شد و باید از دست‌اندرکاران آن تشکر کرد اما اینها کافی نیست و حوزه علمیه باید در قالب‌های متنوع رسانه‌ا‌ی حضور یابد و فعالیتش تنها به زبان فارسی نباشد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رییس‌زاده افزود: اولین خبرها و تحلیل‌ها درباره رویدادهای حوزوی و مذهبی باید در سامانه خبری حوزه منتشر شود و خبرهای دست اول را به مخاطبان ملی و بین‌المللی خود ارائه دهد.

وی با اشاره به ضرورت تعامل رسانه خبری حوزه با سایر رسانه‌های گروهی در داخل و خارج ابراز داشت: این کار به تبادل معلومات و تاثیرگذاری حوزه در استراتژی سایر رسانه‌ها منجر می‌شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.