محفل طلاب استان تهران منتشر شد

س, 05/11/1390 - 07:56
محفل طلاب استان تهران منتشر شد

ـ معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران، نخستین فصلنامه علمی فرهنگی طلاب استان تهران را با نام «محفل» منتشر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران، نخستین فصلنامه علمی فرهنگی طلاب استان تهران را با نام «محفل» منتشر کرد.
تحولی امیدبخش در بدنه حوزه در شرف وقوع است، نیم نگاهی به فرایند یک پژوهش علمی، نقش بهره‌گیری از رایانه و فناوری اطلاعات در موضوع یابی پژوهش، آشنایی با منابع روش تحقیق، کارگاه پژوهش، مساله شر از دیدگاه استاد جوادی آملی، بیع فضولی در فقه مالکی با نگرشی تطبیقی در فقه و حقوق امامیه از عنوان‌های اصلی این نشریه به شمار می‌آید.

همچنین در این شماره گزارش کاملی از نشست معاونان پژوهشی مدارس علمیه استان تهران در سه صفحه به صورت متن و تصویر آورده شده است.

در سخن نخست این نشریه آمده است: اینک که شماره جدید نشریه «محفل» تقدیم مخاطبان گرانقدر می‌شود، شاهد آغاز نشر مجلات داخلی حوزه‌های علمیه تهران هستیم. کانون‌های علمی هم به همت و تلاش معاونت‌های پژوهشی مدارس در حال شکل گرفتن است. اندک اندک تابلوهای علمی مدارس فعال می‌شوند و اردوها و دوره‌های کارگاهی آموزش روش تحقیق برگزار می‌شود. شرکت فعال و پرشور طلاب در جشنواره علامه حلی(ره) را هم به این فهرست اضافه کنید و از این ها گذشته، برخی طلاب جوان حوزه‌های علمیه تهران به صورت خودجوش اما بی‌نام و نشان در گوشه کنار، به تولید مقاله یا کتاب مشغولند.

در بخشی از گفت‌وگو با حجت‌الاسلام رشاد در بخش ویژه پژوهش می‌خوانیم: خطری مهم‌تر از سنت‌زدگی که حوزه را تهدید می‌کند، آفت دانشگاه شدگی حوزه و دانشگاهی‌نما شدن حوزویان است، خطری که هستی و هویت حوزه را تهدید می‌کند، راه چاره آن این است که به هویت و پیشنیه تاریخی خودمان برگردیم و تجارب را شناسایی و کاملا سامان‌مند، تبیین و اجرا کنیم.

حجت‌الاسلام رشاد در بخش دیگری از گفت‌وگو خود تصریح می‌کند: خیلی علاقه‌مند هستم که جمعی پرحوصله، پرانگیزه، با ظرفیت و با ذکاوت در اختیار داشته باشم تا در یک بازه زمانی تعیین شده و در قالب یک طرح کلان علمی و فنی، مجموعه سنت‌های آموزشی، پژوهشی، پرورشی، زیستی، منشی و مدیریت حوزه را کاوش و کشف کرده و تدوین و انتظام بخشم.

وی در خصوص فعالیت‌های پژوهشی طلاب پایه‌های اول تا دهم حوزه می‌گوید: من فکر می‌کنم متن محوری در این مقطع تحصیلی با توجه به مجموع ویژگی‌ها و البته به شرط رفع عیوب و با رعایت مجموعه عناصر مرتبط و متعلق به این شیوه، بهترین روش آموزشی است. منتها این شیوه را دقیق و آن طور که در تاریخ تجربه شده اعمال نمی‌‌‌کنیم.

مهدی امینیان در مطلبی با عنوان نیم نگاهی به فرآیند یک پژوهش علمی در این نشریه آورده است: تولید علم مانند تولید هر امر دیگر، از مواد اولیه آغاز می‌شود. محقق با ابزارها و روش‌های مختلف، مواد اولیه را فراهم می‌آورد و آنگاه آنها را پردازش و تحلیل می‌کند. یکی از موانع موفقیت محقق و عامل کاهش کارایی و اثر بخشی تحقیق، ناکامی محقق در گزینش مواد اولیه است.

لازم به ذکر است، این نشریه به صاحب امتیازی، معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران، مدیر مسؤولی حجت الاسلام جعفر سماوات و با همکاری شورای سردبیری منتشر می‌شود.

 علاقه‌مندان برای تهیه این نشریه می‌توانند به نشانی تهران ـ خیابان پیروزی ـ خیابان دوم نیروی هوایی ـ فرعی 31/2 ، پلاک 25 مراجعه یا با شماره 02177575903 تماس بگیرند

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.