مهدويت از اصول مشترك ميان اهل تشيع و تسنن است

چ, 04/22/1390 - 07:42
مهدويت از اصول مشترك ميان اهل تشيع و تسنن است

 مدير گروه قرآن و متون اسلامي دانشگاه معارف اسلامي با بيان اينكه مذاهب مختلفي به وجود منجي اعتقاد و باور دارند، گفت: مهدويت جزو اصول مشترك و مسلّم ميان اهل تشيع و تسنن به شمار مي‌رود.
حجت‌الاسلام و‌المسلمين علي نصيري، مدير مؤسسه معارف وحي و خرد ، درباره آسيب شناسي مهدويت اظهار داشت: مهدويت جزء اصول مشترك و مسلم در ميان اهل شيعه و سنت به شمار مي‌رود البته بحث منجي‌باوري در ميان مذاهب ديگر نيز مطرح است.
مؤلف «روش‌شناسي نقد احاديث» افزود: اهل سنت باور دارند كه امام عصر هنوز متولد نشده است و در آخرالزمان متولد مي‌شود؛ ايشان از نوادگان امام حسن مجتبي‌(ع) است. ولي شعيان معتقدند كه امام زمان از نوادگان امام حسين‌(ع) است.
مدير گروه قرآن و متون اسلامي دانشگاه معارف اسلامي ادامه داد: شيعيان باور دارند امام زمان از نوادگان امام حسين‌(ع) و فرزند امام حسن عسكري‌(ع) است و در اين 1200 سال غيبت، مردم را به گونه‌هاي مختلف از هدايت خود محروم نكرده است. اين دو نو‌ع نگرش متفاوت، دو نوع آسيب متفاوت در بر داشته است.
وي گفت: بيشترين آسيب مهدويت ميان اهل سنت، ادعاي كذب مبني بر امام زمان بودن است كه تاكنون بيش از 100 نفر خود را امام آخرالزمان و اصلاح‌كننده دين و ميراث‌دار حضرت رسول معرفي كردند.
نصيري با بيان اينكه مدعيان دروغين خواستند با سوء استفاده از واقعيت‌هاي ذهني جهان اسلام به نوعي موج‌سواري كرده و به اهداف شخصي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي خود برسند، افزود: مدعيان دروغين مهدويت ميان شعيان به‌خاطر اينكه روايات شفاف و معتبر از ائمه درباره شخص حضرت ولي‌عصر وجود دارد و وجود حوزه علميه قوي به راحتي اين اجازه را به افراد نمي‌دهد كه خود را «امام زمان» معرفي كنند.
وي گفت: اما آسيبي كه در زمينه مهدويت در جهان تشيع وجود دارد، بحث ارتباط با امام زمان است و به صورت گوناگون از جمله اينكه با امام زمان ارتباط دارم و مطالبات امام را مي‌شنوم و اين مفاهيم را به شما منتقل مي‌كنم رخ داده است. در دهه‌هاي گذشته جريان‌‌هاي مختلف از اين بابت سوء استفاده كردند.
نصيري با بيان اينكه يكي از عوامل اين آسيب عوام‌زدگي مردم است و آگاهي آنان بايد توسط بانيان اين امر ارتقا پيدا كند، تصريح كرد: اهل بيت‌(ع) بيان كردند اگر كسي مدعي ارتباط مستمر با امام زمان باشد و خود را «باب» معرفي كند؛ دروغگوست! البته اين امر هيچ تعارضي با رؤيت امام زمان(عج) ندارد.
وي گفت: به عنوان نمونه، سيد محمد مهدي طباطبايي معروف به «بحرالعلوم» كه از اوتاد، نيكان، فقيه و عالمي اسلام‌شناس بود به اين شهره شده بود كه هر هفته خدمت امام زمان مي‌رسد و عالم بزرگوار ديگر «كاشف الغطاء» هر زمان بحرالعلوم را مي‌ديد اجازه مي‌خواست تا خاك نعلين بحرالعلوم را به چشمان خود بمالد يا در عصر حاضر، آيت‌الله شهاب‌الدين مرعشي نجفي دو مرحله مفصل خدمت امام زمان رسيد و امام زمان به ايشان توصيه‌هايي كردند.
حجت‌الاسلام نصيري در پايان گفت: هيچ يك از اين عالمان ادعاي مبني بر ارتباط با امام زمان نداشتند و عنوان نمي‌كردند، اين درحالي است كه عده‌اي با ادعاي ارتباط با امام زمان در پي ايجاد بازار هستند مردم بايد هوشيار باشند تا اسير اين سخنان نشوند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.