در آستانه ماه محرم با تصویب قانونی ضد دینی صورت گرفت؛

پ, 08/26/1390 - 11:10
در آستانه ماه محرم با تصویب قانونی ضد دینی صورت گرفت؛

مجازات 5 سال زندان و جریمه نقدی برای تبلیغ دینی طلاب آذری در آذربایجان
 پارلمان جمهوری آذربایجان با تصویب قانونی ، تبلیغ تشیع توسط علمای دیگر کشورهای مسلمان و حتی روحانیون و طلاب آذری تحصیل کرده در حوزه های علمیه را ممنوع کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، در خبری از سیمای آذری شبکه جهانی سحر آمده است براساس گزارش سایت مدیا فوروم جمهوری آذربایجان با تغییر ماده 300 قانون جرایم اداری جمهوری آذربایجان، اجرای آیین‌ها و مراسم‌های دینی در جمهوری آذربایجان توسط کسانی که بدون موافقت ارگانهای حاکمیتی ذیربط جمهوری آذربایجان، در خارج از کشور تحصیل کرده اند ممنوع خواهد بود.
 
همچنین تبلیغ دین در جمهوری آذربایجان توسط اشخاصی که تابعیت این کشور را ندارند، به عنوان نقض قانون تلقی خواهد شد.

براساس قانون جدید مصوب مجلس ملی جمهوری آذربایجان همچنین فروش کتب و لوازم دینی در غیر از مغازه هایی که با موافقت ارگانهای حاکمیتی جمهوری آذربایجان مجوز فروش این لوازم را دارند، ممنوع خواهد بود.
 
همچنین تحصیل دینی شهروندان جمهوری آذربایجان در خارج از کشور و مبادله روحانی با کشورهای خارجی بدون اخذ مجوز از ارگانهای دولتی این جمهوری ممنوع خواهد بود.
 
پارلمان جمهوری آذربایجان برای نقض کنندگان این قانون جدید حبس تا پنج سال و جریمه های سنگین دوهزار منات تا نه هزار منات در نظر گرفته است.

گفتنی است طی سالهای گذشته روحانیون و مداحان ایرانی اهل بیت (ع) و طلاب آذری تحصیل کرده در حوزه علمیه قم طی ایام عزاداری ماه محرم با عزیمت به جمهوری آذربایجان وظیفه تبلیغ دین را اجرا می کردند که با تصویب قانون اخیر در مجلس ملی جمهوری آذربایجان ، فعالیت این مبلغان ممنوع خواهد شد.

این درحالی‌ است که مبلغان مسیحی و میسیونرهای مذهبی غربی و میسیونرهای فرقه های ضاله از قبیل آدونتیست‌ها، شاهدان یئگوا، وهابیت و بهاییت و کریشنا و شیطان پرست با مساعدتهای کمیته دولتی امور دینی در جمهوری آذربایجان مجوزهای لازم را برای فعالیتهای تبلیغی خود اخذ کرده اند.

در نشست پارلمان جمهوری آذربایجان برای تصویب این قانون در روز 15 نوامبر رییس کمیسیون امور فرهنگی مجلس ملی این جمهوری نیز در سخنان توهین آمیزی در خصوص دین مبین اسلام پیامبر گرانقدر اسلام گفت:" یکی از فیلسوفان مشهور اسلام گفته است که اگر محمد (ص) پیامبر اسلام امروز بیاید ، نمی تواند دینی را که خود به جای گذاشته و رفته است، بشناسد. "

غنیره پاشایئوا یکی دیگر از نمایندگان مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز در سخنانی که مشخصا علیه روحانیون جهت گیری شده است گفت:" در جمهوری آذربایجان افرادی که هیچ تحصیلاتی نداشته‌اند، مراسمهای دینی را اجرا می کنند. کسانی که از زندان بیرون می آیند و کار پیدا نمی کنند و خود را خادم دین معرفی می کند و مراسم دینی را اجرا می کنند."

غنیره پاشایئوا تاکید کرد : تبلیغات دینی توسط افراد خارجی باید در جمهوری آذربایجان ممنوع شود.

همچنین فضایل آقامالی یکی دیگر از نمایندگان مجلس ملی جمهوری آذربایجان گفت: " بزرگترین تهدید در حوزه دینی از همسایه جنوبی آذربایجان یعنی ایران وارد می شود. باید آن دسته از شهروندان جمهوری آذربایجان که برای تحصیل دینی به ایران رفته اند، تحت کنترل جدی قرار داده شوند. روحانیونی که در شهر قم ایران تحصیل می کنند به عنوان عامل اطلاعاتی ایران به آذربایجان فرستاده می شوند. به همین علت باید این اشخاص تحت کنترل جدی قرار داده شوند. اگر لازم شود باید قانون را تغییر داد."

چنگیز غنی زاده یکی دیگر از نمایندگان مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز ادعا کرد :" ایران نیات مسمومی را تحت پوشش دین برای جمهوری آذربایجان دنبال می کند."

از سوی دیگر فاضل غضنفراوغلو یکی از نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان با اعتراض به تغییرات پیشنهاد شده در قانونی که فعالیتهای دینی را در جمهوری آذربایجان ممنوع می کند گفت: " ما داریم به تدریج دین را در کشور ممنوع می کنیم. اگر چنین است بیایید به یک باره قانون ممنوعیت دین را تصویب کنیم. محدود کردن آزادی دینی به این صورت غیرقابل قبول است./916/د102/ع

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.