باید در نظام دادگستری کشور تحول ایجاد گردد

چ, 07/27/1390 - 16:19
باید در نظام دادگستری کشور تحول ایجاد گردد

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی فرمودند : تشریفات قضایی کارایی لازم را ندارد و باید تحولی در نظام دادگستری کشور ایجاد شود. 

 

 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب و روحانیون ، این مرجع تقلید، امروز طی سخنانی در درس خارج فقه، خود در مسجد اعظم، اظهار داشتند: بنده قوه قضائیه، قضات و نه دستگاه قضا را متهم نمی‌کنم، اما معتقدم تشریفات قضایی موجود کارایی لازم را ندارد.
ایشان افزودند:‌ زمانی که جرمی واقع می‌شود و در رسانه‌ها نیز منعکس می‌گردد،‌ همه منتظرند عوامل آن جرم مجازات شود، اما ماه‌ها می‌گذرد، مردم دلسرد می‌شوند؛ بنابراین باید تشکیلات اصلاح شود.
این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: جرم‌هایی که مدارک آن مشخص است، می‌بایست خارج از نوبت دادگاه تشکیل شود تا زودتر به نتیجه برسد.
معظم‌له ادامه دادند:‌ برخی مطرح کردند که آقای مکارم گفته است برای پرونده‌ها در دادگستری وکیل نگیرید،‌ ما می‌گوییم وکیل بگیرید،‌ اما وقتی همه چیز پرونده مشخص است، باید فوراً پایان داده شود تا مردم ایمان پیدا کنند
*تشریفات قضایی به شیوه غربی!
ایشان افزودند:‌ باید برای اصلاح تشریفات قضایی فکری کرد و آن را درست کرد؛ چرا که آن تشریفات غربی که در دادگاه‌های آنان حاکم است، در دادگاه‌های ما پابرجاست.
معظم‌له با بیان این‌که در یک پرونده‌ وقفی ،من را به عنوان متولی قرار داده‌اند، پانزده سال است به جایی نرسیده و دخالتی هم نکرده‌ام و نمی کنم و نظائر فراوانی دارد، اظهار داشت: قضات و رییس قوه قضاییه را افراد خوبی می‌دانم، ولی این طول مدت در پرونده های مالی نیز قابل قبول نیست تأکید می کنم که  تشکیلات قوه قضاییه که پس از حکومت اسلامی بر سر کار آمد، هنوز گرفتار تشریفات فرهنگ غربی است، باید آن را اصلاح کرد.

این مرجع تقلید تأکید کردند: باید در کنار حوزه علمیه قم تشکیلات قاضی‌پرور قوی وجود باشد، تا به این مسائل زود رسیدگی کنند؛ زیرا خیلی از مسائل روشن است و نیاز به کارشناسی ندارد، اما اطاله دادرسی طولانی است.
*در تشریفات قضایی تجدید نظر شود
ایشان با بیان این که اگر تحولی در نظام دادگستری کشور ایجاد نشود، مشکل خواهیم داشت، گفتند: کندی مجازات سبب می‌شود مردم دلسرد شوند؛ بنابراین باید در تشکیلات و تشریفات در دادگستری‌ها تجدید نظر شود تا هماهنگ با نظام جمهوری اسلامی شود.
*شتاب اسلام‌ستیزی در آذربایجان!!
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود اوضاع آذربایجان را مورد توجه قرار داد و گفتند: در آذربایجان اخیراً‌ اسلام‌ستیزی خیلی شتاب گرفته است؛ به طوری که علاوه بر این که مساجد را خراب می کنند، دستور داده‌اند کتاب‌ها مذهبی و رساله‌های دینی مراجع و علما ممنوع باشد.
حضرت آیت‌الله مکارم ادامه دادند:‌ اکثریت مسلمانان آذربایجان شیعه هستند و دولت این کشور دستور داده نباید دانش‌آموزان محجبه به مدارس بروند، جوان‌ها را از مساجد محروم مي‌کنند؛ اینها برنامه‌ای است که تاکنون در هیچ جا سابقه نداشته است.
این مرجع تقلید با هشدار به دولتمردان آذربایجان خاطرنشان کردند: دولتمردان آذربایجان در خواب غفلت هسستند، نمی‌ببینند در جهان چه می‌گذرد!
*مردم آذربایجان دولتمردان را از تخت قدرت به زیر می‌کشند
ایشان با بیان این‌که دولت آذربایجان در آینده ای نزدیک به دست مردم غیور و مسلمانان مذهبی مضمحل خواهد شد،‌گفتند: جوانان پرشور و مردان و زنان آذربایجان به دولتمردان این کشور اجازه نخواهند داد این کار را ادامه دهند، بلکه یقه آنها را خواهند گرفت و از تخت قدرت پایین خواهند کشید.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه به واژه اولی‌الامر در قرآن کریم اشاره کرده و گفتند: اولی‌الامر به معنای اطاعت بی‌قید و شرط از معصوم است.
ایشان با بیان این که بعضی‌ها تفسیرهای نادرست از اولی‌الامر ارائه داده‌اند،‌اظهار داشتند: متأسفانه برخی اولی‌الامر را به معنای فرماندهان لشکر تفسیر کرده‌اند و اولی‌الامر را جائز الخطاء می‌دانند و می‌گویند هر کس و به هر نحوی حاکم شد، ظالم و غیر ظالم بر سر حکومت بیاید،‌ اولی‌الامر است.
*برای وهابی‌ها فرقی نمی‌کند یزید دستور دهد یا مغول!!
معظم له گفتند: مفتی‌های وهابی فتوا می دهند، قیام‌های کشورهای اسلامی حرام است؛ چون بر خلاف اولی‌الامر است!
ایشان اضافه کردند: برای وهابی‌ها فرقی نمی‌کند، یزید دستور دهد، یا مغول! چون می‌گویند حاکم است باید از او اطاعت کرد. اینها تفسیرهای غیرمنطقی است که وهابی‌ها از اولی‌الامر دارند.
معظم له در پایان یادآور شدند: نسل جدید در کشورهای اسلامی بیدار شده و به این تفسیرهای بی‌منطق توجهی ندارند و دلیل آن ایجاد قیام‌های منطقه و ادامه آن است. 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.