سخنگوی قوه قضاییه:

س, 06/15/1390 - 07:19
سخنگوی قوه قضاییه:

مجرمان عفو شده فتنه 88 تعهدنامه امضا کرده اند

  سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به عفو جمعی از محکومان فتنه 88، اظهار داشت: اگر کسانی که مشمول عفو قرار گرفته اند دوباره وسوسه شده و مرتکب همان جرم یا جرمی مشابه شوند قطعا مجازاتشان تشدید خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سئوال خبرنگاری در رابطه با سخنان اخیر وزیر دادگستری مبنی بر اینکه نرخ جدید دیه هنوز قطعی نشده است، اظهار داشت: باید همه دستگاه ها و قوا از جمله قوه قضایی ملتزم به قانون باشند چرا که این به نفع جامعه و کشور است و اگر جایی قانون نقشی دارد باید آن را اصلاح کرد.

وی با اشاره به ماده 299 قانون مجازات اسلامی دیه را مالی بر شمرد که به سبب جنایت بر نفس یا عضو به ولی یا اولیای دم پرداخت می شود و ابراز داشت: مقدار دیه در ماده 297 این قانون مشخص شده است و تعیین آن برعهده قوه قضاییه می باشد که بر این اساس در صورت قتل یک مرد مسلمان یکی از امور شش گانه یعنی صد شتر سالم، دویست گاو سالم، هزار گوسفند سالم، دویست دست لباس، هزار دینار مسکوک سالم یا هزار درهم تعیین شده است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه اکنون تنها سه مورد از موارد شش گانه یعنی شتر، گاو و گوسفند برای تعیین دیه میسر می باشد اشاره داشت: طبیعتا چون پرداخت یکی از این سه مورد در اختیار قاتل قرار می گیرد او شتر را که کمتر از قیمت گاو و گوسفند است انتخاب می نماید ولی به هر حال در شرایط کنونی دستگاه قضایی موظف است بر اساس قانون، دیه را مشخص کند به خصوص اگر دیه در عضو باشد قاضی باید حتما در این خصوص حکم بدهد.

وی یاد آور شد: بر اساس اعلام قوه قضاییه در ابتدای سال بر اساس تحقیقات صورت گرفته قیمت صد شتر 90 میلیون تومان تعیین شد اما وزیر دادگستری از طرف دولت اعلام کرد که به این قیمت اعتراض دارد با این حال قیمت را بررسی کردند و بار دیگر مشخص شد که قیمت صد شتر کمتر از 90 میلیون تومان نمی باشد. اما بار دیگر اعلام کردند که مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که باید رفع بشود.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه عده ای این موضوع را مطرح کردند که چرا در محاسبات سال های گذشته دیه 45 میلیون تومان تعیین شده است و اکنون دو برابر شده است ایراد داشت: فرض کنید در سال های قبل قیمت دیه اشتباه محاسبه می شده است! اکنون آیا باید اشتباه محاسبه شود؟! به هر حال مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد بررسی خواهد شد تا قیمت دیه نهایی شود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه به زودی مشکلات بیمه و نرخ دیه حل شود در خصوص دیه قتل در ماه های حرام نیز بیان کرد: اگر در ماه های حرام قتلی اتفاق بیفتد یک سوم به مبلغ دیه اضافه می شود.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در پاسخ به خبرنگاری که در مورد برخورد پلیس با افرادی که در بوستان های شهر تهران اقدام به آب بازی کرده بودند اظهار داشت: آب بازی جرم نیست و کسی به خاطر آن تحت تعقیب قرار نمی گیرد، اما با افرادی که با عنوان آب بازی مرتکب خلاف شرع و عفت عمومی شوند و نظم جامعه را دچار اخلال کنند برخورد می شود.

وی افزود: البته در این مورد مشخص است که یک هدایتگر خارجی و پشتوانه بیرونی وجود دارد که باید دید کدام رسانه بافراخوان خود جوانان را به انجام آب پاشی تبلیغ می کند اما با این حال برخی از افرادی که گول این رسانه ها را خورده بودند نه بازداشت و نه تحت تعقیب قرار گرفتند بلکه با افرادی که با فراخوان جریان ضد انقلاب حضور یافته بودند برخورد شده است.

دادستان کل کشور با اشاره به عفو عمومی اخیر متهمان به مناسبت عید فطر گفت: در اسلام و قوانین جمهوری اسلامی جرم و جنایت علیه نفوس و ناموس، امنیت و جان مردم بسیار با اهمیت است و باید فرد مرتکب مجازات شود، اما همین اسلام در عین سخت گیری نسبت به این جرایم به ما سفارش می کند که هر گاه مجرمی توبه کرد و در مقام جبران مافات در آمد مشمول رحمت الهی و عفو قرار گیرد.

وی با بیان اینکه به مجرمانی که عفو شده اند توصیه می کنم در دام شیطان قرار نگیرند، تاکید کرد: اگر کسانی که مشمول عفو قرار گرفته اند دوباره وسوسه شده و مرتکب همان جرم یا جرمی مشابه شوند قطعا مجازاتشان تشدید خواهد شد.

حجت الاسلام محسنی اژه ای با بیان اینکه مجرمان امنیتی آزاده شده در عید فطر، تعهد نامه امضا کرده اند با اشاره به متهمان فتنه 88 ابراز داشت: در قانون جرم سیاسی تعریف نشده و تعبیر زندانی سیاسی نیز قانونی نمی باشد، پس از فتنه 88 عده ای که امنیت جامعه را به خطر انداخته بودند دستگیر شدند و در حال گذراندن محکومیت خود می باشند که البته افرادی که نسبت به گذشته احساس پشیمانی کرده اند و درخواست عفو داشته اند این درخواستشان مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از اینکه مشخص شد، وجودشان در بیرون از زندان مضر نیست با آزادی مشروط آنها موافقت شد.

دادستان کل کشور با اشاره به نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر مقابله با اخلال گران در انتخابات اظهار داشت: وظیفه وزارت کشور در روز برگزاری انتخابات بسیار سنگین است که به طور قطع این وزارت خانه و نیروی انتظامی به وظایف خود در قبال انتخابات واقف بوده و تمهدیدات ویژه ای را در نظر گرفته اند.

وی یاد آور شد: شورای نگهبان نیز در این مورد وظایف ویژه ای را عهده دار است که در حال انجام آن است با این حال دادستانی کل کشور نیز برای احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی وظیفه ای را بر عهده دارد که تمهیدات آن را نیز برای اجرا در نظر گرفته است.

وی خطاب به رسانه ها در خصوص انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی توصیه کرد تا با وجود نزدیکی زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی از بیان مطالبی که موجب ایجاد التهاب و برهم خوردن آرامش مردم می شود خودداری کنند.

حجت الاسلام محسنی اژه ای همچنین در خصوص آخرین وضعیت پرونده ویژه نامه خاتون، ابراز داشت: این پرونده در حال رسیدگی است و دادستانی به عنوان مدعی العموم در رابطه با این پرونده وارد عمل شده و کیفر خواست آن ارائه شده است.

وی اعلام داشت: پرونده ویژه نامه خاتون هم اکنون در دادگاه قرار دارد و صدور حکم آن به نظر دادگاه بستگی دارد با این حال اگر فردی از این موضوع متضرر یا ناراحت شده می تواند شکایت کند. /955/پ201/ج

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.