اقدامی ارزنده در معرفی مکتب تشیع؛

ی, 06/13/1390 - 07:45
اقدامی ارزنده در معرفی مکتب تشیع؛

  ارتباط یک مؤسسه شیعی با 45 مرکز در سراسر جهان
  مدیر مجمع جهانی شیعه‌شناسی از ارتباط نزدیک این مجمع با 45 مرکز و مؤسسه شیعی در سراسر جهان خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب حجت‌الاسلام  علی انصاری بویراحمدی در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه، با اشاره به راه‌اندازی مجمع جهانی شیعه‌شناسی، در سال 1379 اظهار داشت: امروز در خارج از مکتب تشیع، با توجه به نداشتن منابع کامل، پژوهش‌های انجام شده بر اساس آموزه‌های اهل سنت و فرقه وهابیت است که باعث می‌شود پژوهشگران به نتایج درستی دست نیابند؛ از این رو مجمع جهانی شیعه‌شناسی وارد این عرصه شد و در تلاش است شرایطی مناسبی را برای پژوهش‌های شیعی ایجاد نماید و در همین راستا تا امروز بیش از 100 اثر علمی ارزشمند منتشر کرده است.

وی با بیان این که مجمع جهانی شیعه‌شناسی مرکزی است که می‌تواند حلقه وصل میان تمامی مراکز خاص شیعی در سراسر جهان باشد، ادامه داد: با توجه به اصول و آرمان‌های مکتب تشیع، این مکتب می‌تواند کل بشر را به سعادت دنیا و آخرت برساند؛ بر این اساس این مجمع تعامل سازنده‌ای با مراکز علمی اسلامی و غیر اسلامی به ویژه شیعی در سراسر جهان دارد و فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها را برای پیشبرد فعالیت‌های خود بررسی می‌کند.

* ارتباط با مراکزی در جهان

مدیر مجمع جهانی شیعه‌شناسی افزود: در این راستا با رشته‌های اسلام‌شناسی در دانشگاه‌های مختلف جهان از طریق نشست‌های تخصصی، همایش‌ها و دیگر فعالیت‌های علمی و پژوهشی در ارتباط هستیم و علاوه بر آنها با 45 مؤسسه شیعی نیز در خارج کشور ارتباط نزدیکی داریم.

وی، اثبات حقانیت تشیع و اهل‌بیت(ع) و معرفی و گسترش مکتب تشیع به عنوان مکتبی رسمی و پویا را از محور‌های مهم فعالیت مجمع جهانی شیعه‌شناسی معرفی نمود و اظهار داشت: با نشست‌های کارشناسانه مختلف، موضوعات این دو محور ضرورت‌شناسی و اولویت بندی شد و در قالب نهایی در 20 طرح عمده راهکار اجرایی پیدا کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری بویراحمدی یادآور شد: ‌فعالیت‌های پژوهشی این مجمع بیشتر در راستای ارتقای سطح علمی و تخصصی موضوعات شیعه شناسی بوده و در عرصه موضوعات مختلف مبانی تشیع چون تاریخ، هویت و حقانیت تشیع نیز کارهای ارزنده‌ای شده است.

وی ادامه داد: همچنین در مباحث اختلافی چون اعتقاد به رجعت، تقیه، متعه و... با استفاده از قرآن و روایات مطالبی به صورت دقیق و علمی، مستند و مستدل و با زبانی ساده و گویا در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

مدیر مجمع جهانی شیعه‌شناسی اضافه کرد: طرح آيات ولایت در 20 جلد، طرح ثقلین، شیعه از دیدگاه مستشرقین، امامان شیعه از دیدگاه مستشرقین و خاورشناسان، ترجمه، تصحیح، تحقیق و تألیف کتب مرجع شیعی که خلاء آن در کشورهای مختلف وجود دارد، از جمله کارهای صورت گرفته از سوی این مجمع می‌باشد.

* آثار ترجمه شده شیعی ناچیز است

وی با اشاره به کم بودن آثار علمی ترجمه شده شیعی به زبان‌های مختلف دنیا، بیان داشت: مجمع جهانی شیعه‌شناسی تلاش دارد برای جبران این خلأ با استفاده  از مترجمین توانمند و مسلط به ادبیات روز زبان‌های مختلف آثار بزرگ شیعی را به جهانیان ارائه نماید؛ چرا که اگر ترجمه عامیانه باشد، تأثیرگذار نخواهد بود، ولی اگر ادبی و به روز باشد، تأثیرگذاری بیشتری می‌تواند در میان مردم داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری بویراحمدی در ادامه تشریح فعالیت‌های صورت گرفته از سوی مجمع جهانی شیعه‌شناسی، گفت: در بخش نرم‌افزاری، پایگاه اینترنتی را که مکملی خوب برای کتابخانه تخصصی شیعه‌شناسی به عنوان تنها کتابخانه این عرصه در جهان است، راه‌اندازی شد.

وی خاطرنشان کرد: کتابخانه تخصصی شیعه‌شناسی، یکی از طرح‌های ضروری در دست اقدام مجمع بود؛ البته در طرح اولیه، قرار بود پس از راه‌اندازی کتابخانه تخصصی در قم، این کتابخانه در دیگر شهرهای مهم کشور و پس از آن سایر مراکز علمی و پژوهشی جهان نیز راه‌اندازی شود، ولی به دلیل نداشتن امکانات و اعتبارات کافی، تنها در قم راه‌اندازی گردید.

* 10هزار جلد کتاب در کتابخانه تخصصی شیعه‌شناسی

مدیر مجمع جهانی شیعه‌شناسی ادامه داد: این کتابخانه امروز با 10هزار عنوان کتاب به صورت قفسه باز به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، اردو و... در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

وی تصریح کرد: همچنین برای تکمیل پایگاه اینترنتی، بانک اطلاعات نرم‌افزاری با حدود 300 نرم‌افزار در موضوعات امام شناسی، شیعه شناسی و مناظرات ارائه شده است.

* ضرورت راه‌اندازی دانشگاه شیعه‌شناسی در قم

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری بویراحمدی، راه‌اندازی دانشگاه بین‌المللی شیعه شناسی در قم را یکی از مهم‌ترین ضرورت‌ها معرفی کرده و ابراز داشت: یکی از اهداف جدی مجمع جهانی شیعه‌شناسی راه‌اندازی دانشگاه بین‌المللی شیعه شناسی در قم بود؛ به گونه‌ای که دانشجویان از کشورهای مختلف به این شهر بیایند و پس از علم‌اندوزی به کشورهای خود بازگردند و مکتب تشیع را به همگان معرفی نمایند، ولی متأسفانه با توجه به اهمیت فراوانی موضوع، هنوز این کار انجام نشده است.

*پژوهشکده شیعه‌شناسی راه‌اندازی می‌شود

وی افزود: در قم با وجود اساتید توانا و دانشجویان علاقه‌مند به شیعه شناسی و دیگر امکانات موجود، شرایط مناسبی برای راه‌اندازی این دانشگاه وجود دارد، ولی به دلیل مسائل مالی، این کار انجام نشد؛ ‌از این رو به دنبال پژوهشکده شیعه شناسی هستیم که امید است در سال‌های آتی شاهد راه‌اندازی آن باشیم.

مدیر مجمع جهانی شیعه‌شناسی، گریزی هم به برنامه‌های آموزشی مجمع جهانی شیعه‌شناسی زد و گفت: برنامه‌های آموزشی مجمع به صورت بلندمدت و کوتاه‌مدت است که در دوره‌های امام شناسی و شیعه‌شناسی در سطوح مختلف در مراکز گوناگون برگزار می‌گردد.

وی ادامه داد: در بخش مستبصرین مجمع با حضور کارشناسان شیعه شناسی افرادی که به دنبال آشنایی با مکتب تشیع هستند، راهنمایی می‌شوند؛ این کار موجب علاقه‌مندی آنها به این مکتب و گرویدنشان به تشیع می‌شود.

* شیعه حق‌جویان را جذب مي‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری بویراحمدی با بیان این که بیشتر افرادی که به دست وهابیت مسلمان می‌شوند، در ادامه پژوهش خود در راستای پیدا کردن بهترین مکتب، به مکتب تشیع روی می‌آورند، تصریح کرد: بیش از 60 درصد مستبصرین، در ابتدا اصل اسلام را در نظر داشتند،‌ ولی با پژوهش‌های بعدی در این راستا و شناسایی مذاهب و فرق اسلامی، شیعه را به عنوان مکتب حق تشخیص می‌دهند و به آن می‌گروند.

وی در ادامه، بخش پاسخ‌گویی به شبهات مجمع جهانی شیعه شناسی را بخشی توانمند و تخصصی معرفی کرده و گفت: برخی از شبهات موجود از سوی افراد و شخصیت‌هایی مطرح می‌شود که علم چندانی نسبت به تشیع ندارند و با  آگاهی نسبت به این مکتب، این شبهات نیز برطرف می‌شود، ولی گروه دیگر کسانی هستند که حقانیت شیعه را می‌دانند، ولی از روی عناد، در راستای ایجاد شبهه تلاش دارند که بخش پاسخ به شبهات برای پاسخ‌گویی به آنها برنامه‌های جدی‌ در نظر گرفته است.

مدیر مجمع جهانی شیعه‌شناسی اضافه کرد: گروه پاسخ‌گویی به شبهات، گروهی ‌توانا و آگاه نسبت به آموزه‌های شیعه است که شبهات را شناسایی، دسته‌بندی، ریشه‌یابی و به صورت عالمانه پاسخ می‌دهد؛ این پاسخ‌گویی از طریق پایگاه اینترنتی مجمع، نامه‌ها و تماس‌ها تلفنی و حضوری مطرح و پاسخ داده می‌شود.

وی همچنین با اشاره به انتشار نشریات از سوی مجمع جهانی شیعه شناسی، اظهار داشت: ماهنامه امام شناسی و شیعه‌شناسی با تیراژ 20هزار  نسخه به صورت رایگان منتشر می‌شود که این آمار در دهه ولایت، به تیراژ 60هزار نسخه می‌رسد. همچنین فصل‌نامه شیعه‌شناسی هم هر فصل منتشر می‌شود.

*حقانیت شیعه اثبات شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری بویراحمدی به مناظرات صورت گرفته از سوی مجمع جهانی شیعه‌شناسی اشاره کرده و یادآور شد: گاهی نشست‌های تخصصی که به صورت مناظره برگزار می‌شود،‌ با توجه به این‌که تشیع مکتب حق است و حق همواره پیروز می‌باشد، به راحتی حقانیت شیعه اثبات شده است و اشکالات و شبهاتی که در این عرصه بوده نیز برطرف می‌گردد.

*اجیرشده‌های وهابیت!

وی با تأکید بر این که هرکس شیعه را خوب بفهمند، می‌تواند از آن خوب دفاع کند، در تبیین مشکلات مناظرات صورت گرفته، بیان داشت: در خصوص منظراتی که در شبکه المستقله در لندن برگزار می‌شود، می‌توان گفت که گرداندگان این مناظرات بیشتر اجیر شده وهابیت هستند و طرفداری و یک جانبه نگری در تمامی برنامه‌های آنها به خوبی روشن است؛ البته شیعه تا امروز توانسته در بیشتر این مناظرات حقانیت خود را اثبات نماید.

* شیعه؛ اصل و حقیقت اسلام ناب محمدی(ص)

مدیر مجمع جهانی شیعه‌شناسی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به جایگاه شیعه در جهان، ابراز داشت: ممکن است با نگاهی سطحی، شیعه تعداد معدودی از مسلمانان را تشکیل دهد، ولی با نگاهی دقیق و مبنایی می‌فهمیم که شیعه اصل و حقیقت اسلام است و کلمه شیعه، نام دیگر اسلام ناب محمدی(ص) است.

وی به تبیین ویژگی‌های مکتب تشیع پرداخته و گفت: شیعه، تنها مکتبی است که 900 سال در تقیه است، ولی با همان قدرت که در عصر ائمه اطهار(ع) بوده است، کار خود را ادامه می‌دهد؛ به طوری که امروز اصالت و بقای اسلام، توسط شیعیان حفظ شده و آینده اسلام نیز در دست شیعیان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری بویراحمدی خاطرنشان کرد: جهان اسلام، اگر می‌خواهد عظمت خود را همچون صدر اسلام که در اندک زمانی بر جهان تسلط پیدا نمود، به دست آورد، باید به صورت جدی و بنیادی در مسائل اسلامی تدبر و تأمل  کنند و به آرمان‌هایی که در قرآن و روایات پیامبر(ص) آمده است، بازگردند. مسلمانان جهان باید بدون تعصب به اصالت و جایگاه اهل‌بیت(ع) توجه نمایند.

*پرچم اسلام در سراسر دنیا برافراشته می‌شود

مدیر مجمع جهانی شیعه‌شناسی افزود: اگر این گونه شود، در اندک زمانی پرچم اسلام در سراسر جهان برافراشته خواهد شد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.