چشم انداز و فعاليت هاي ستاد عالي كانون هاي مساجد در يك نگاه

ش, 06/12/1390 - 07:36
چشم انداز و فعاليت هاي ستاد عالي كانون هاي مساجد در يك نگاه

 ستاد عالي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد يكي از چند مجموعه اي است كه رسالت اصلي خود را در اجراي برنامه هاي مختلف و متنوع براي جوانان و نوجوانان دنبال مي كند.
 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، اين ستاد تاكنون توانسته با انجام فعاليت هاي گسترده جوانان و نوجوانان بسياري را به عضويت درآورده و در راستاي ترويج فرهنگ قرآني و معارف ديني گام بردارد.
در اين مطلب به برخي از فعاليت هاي انجام شده ستاد عالي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد در سال گذشته و امسال و چشم انداز آينده اين ستاد اشاره مي شود.

* برنامه هاي امسال معاونت فرهنگي هنري ستاد عالي كانون هاي مساجد
معاون فرهنگي هنري ستاد عالي كانون هاي مساجد در اين رابطه گفت: اين ستاد 11 هزار پايگاه امسال براي برگزاري برنامه هاي اوقات فراغت كانون هاي مساجد در نظر گرفته و پيش بيني مي شود در پايان سال بيش از يك و نيم ميليون نفر در اين برنامه ها مشاركت داشته باشند.
'مرتضي طاهريان' اظهار داشت: ستاد عالي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد همچنين با بيش از هشت هزار و 500 كتابخانه در مساجد كشور تابستان امسال به علاقه‌مندان خدمات ارايه مي‌كند.
وي همچنين از تدوين برنامه‌هاي اوقات فراغت در قالب نرم افزار و بروشور با عنوان 'ره‌توشه‌هاي آسماني' خبر داد و افزود: قرار بر اين است برنامه‌هاي اوقات فراغت در پايان به صورت نمايشگاهي در معرض ديد عموم قرار گيرد.
طاهريان دوره آموزشي مسجد وبلاگ، ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، توسعه گردشگري ديني، تقويت زيرساخت‌هاي ديني و اجتماعي و مشاوره‌ در حوزه‌هاي اجتماعي، اسلامي، احكام و خانواده، حمايت از اردوهاي كانون‌محور، برپايي شبكه ملي مسجدياوران به منظور ارتباط ائمه جماعات و مديران كانون‌ها، كتابداران و اعضاي كانون‌هاي مساجد با يكديگر در يك فضاي مجازي، را از ديگر برنامه‌هايي برشمرد كه در دستور كار ستاد عالي كانون هاي مساجد كشور قرار دارد.
وي به خريداري بيش از 40 ميليارد ريال كتاب و توزيع آن بين كتابخانه‌هاي مساجد سراسر كشور اشاره كرد و ادامه داد: اين كتاب‌ها در موضوعات مختلف فرهنگي، هنر و مذهبي قبل از ماه مبارك رمضان به كتابخانه‌هاي مساجد كشور ارسال مي‌شود.
معاون فرهنگي هنري ستاد عالي كانون هاي مساجد همچنين برگزاري اجلاس ملي كتابخانه مساجد، توسعه فرهنگ كتابخواني و تقويت جايگاه كتابخانه هاي مساجد و حمايت از آثار فاخر هنري را از ديگر برنامه هاي ستاد عالي كانون هاي مساجد كشور در سال 90 ذكر كرد.
طاهريان در تشريح ديگر برنامه هاي اين ستاد اظهار داشت: مرحله استاني جشنواره قرآني 'مدهامتان' تابستان امسال در سراسر كشور برگزار مي‌شود.
وي افزود: اين جشنواره در رشته‌هاي حفظ، قرائت، ترتيل، تفسير، اذان، مفاهيم قرآن، نهج‌البلاغه، صحيح‌خواني و روخواني حمد و سوره و اذكار نماز برگزار و مرحله كشوري آن نيز سوم آبان ماه به ميزباني استان زنجان برگزار خواهد شد.
وي با بيان اينكه رشته ابتهال كه همه ساله در جشنواره قرآن برگزار مي‌شد، امسال به جشنواره آواها و نغمه‌ها اضافه شده است، افزود: مفاهيم قرآن و نهج‌البلاغه نيز با يكديگر تلفيق شده و بخش تفسير امسال ويژه ائمه جماعات برگزار مي‌شود و پيش‌بيني ما مشاركت بيش از 20 هزار نفر در جشنواره قرآني مدهامتان است.

- برنامه هاي در دست اقدام اين معاونت تا پايان امسال
معاون فرهنگي هنري ستاد عالي كانون هاي مساجد ضمن اشاره به برخي از اين برنامه گفت: برگزاري دوره‌هاي آموزشي براي شركت‌كنندگان در جشنواره جوانان مساجد كشور، برگزاري اولين جشنواره سرود روستايي با موضوع امام رضا (ع)، حضرت معصومه و حضرت شاهچراغ، برگزاري جشنواره كانون‌هاي برتر و جشنواره منطقه‌اي آواها و نغمه‌ها به صورت منطقه‌اي از جمله برنامه هاي امسال ستاد عالي است.
طاهريان در ادامه به برنامه هاي دهه كرامت اشاره كرد و ادامه داد: بيش از 24 دستگاه فرهنگي و سازمان دولتي در شوراي جشن‌هاي رضوي مشاركت دارند و برنامه‌هاي مفصلي را براي اين ايام برنامه‌ريزي مي‌كنند.

* فعاليت هاي معاونت آموزش و پژوهش ستاد عالي كانون هاي مساجد
به گفته معاون آموزش و پژوهش ستاد عالي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد اكنون 10 هزار و 700 كانون فرهنگي هنري مساجد در كشور فعال است كه اين تعداد بايد تا پايان برنامه پنجم توسعه به 20 هزار كانون ارتقا يابد.
'محمدرضا جعفري' به اصول و سياست هاي حاكم بر برنامه هاي سال جديد ستاد عالي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد اشاره كرد و گفت: اهتمام به ترويج آموزه هاي معصومين عليهم السلام بويژه سيره علوي و فرهنگ مهدويت، تقويت روحيه خدامحوري و مبارزه با خود باختگي، توسعه و ترويج فرهنگ غني ايثار و شهادت و عفاف و حجاب، تقويت برنامه هاي قرآن محور و گسترش فرهنگ كتابخواني از جمله اين سياست ها به شمار مي رود.
وي حمايت از طرح هاي پژوهشي با موضوعات مسجد و مسايل مرتبط با نوجوانان و جوانان به منظور كشف و هدايت استعدادهاي مسجدي، برگزاري سومين كارگاه هاي روش تحقيق در سراسر كشور، را از ديگر برنامه هاي اين معاونت تا پايان امسال عنوان كرد.
وي تصريح كرد كه برگزاري دوره هاي آموزشي به منظور آماده سازي، تربيت و پرورش نيروهاي متعهد و با تجربه مسجدي در مهرماه، برگزاري دوره آموزشي با محوريت عفاف و حجاب در مردادماه، برگزاري دوره آموزشي سواد رسانه اي در آذرماه و دوره هاي آموزشي تربيت مربي آشنايي با فرقه هاي ضاله، كرسي هاي نظريه پردازي و دوره آموزشي كارآفريني فرهنگي، از ديگر برنامه هاي اين ستاد در سال جاري است.

* ديگر فعاليت هاي ستاد عالي
ستاد عالي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد همچنين در راستاي تحقق اهداف و چشم اندازي كه براي آن ترسيم كرده تاكنون توانسته است چهارمين همايش انديشه هاي آسماني ويژه مديران مسوول كانون هاي فرهنگي هنري مساجد را برگزار و نظام نامه جامع كتابخانه هاي مساجد كشور را تدوين كند.
سال گذشته همچنين چهار جشنواره از مجموعه جشنواره هاي بزرگ جوانان مساجد كشور برگزار شد كه از جمله آنها مي توان به جشنواره شعر و قطعات ادبي با عنوان 'گلدسته هاي سپيد' با دريافت يك هزار و 500 اثر و به ميزباني كهكيلويه و بويراحمد اشاره كرد.
جشنواره سرود و تواشيح با عنوان آواها و نغمه هاي آسماني از ديگر جشنواره هاي بزرگ جوانان مساجد كشور بود كه آبان ماه سال گذشته به ميزباني استان مازندران و با حضور 262 شركت كننده برگزار شد.
برگزاري جشنواره هنرهاي نمايشي در آذرماه سال 89 به ميزباني خراسان شمالي و جشنواره قرآن با عنوان 'مدهامتان' به ميزباني هرمزگان از ديگر جشنواره هاي جوانان مساجد كشور بود كه به همت ستاد عالي برگزار شد.
برگزاري هفتمين جشنواره شعر و قطعات ادبي (گلدسته هاي سپيد) آذرماه به ميزباني استان ايلام، برگزاري جشنواره هاي كاردستي هاي ديني و سرود روستايي همزمان با دهه كرامت، از ديگر برنامه هاي در دست اقدام ستاد عالي كانون هاي مساجد است.
يكي از مهمترين برنامه هايي كه امسال با جديت از سوي ستاد عالي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد كشور دنبال مي شود توجه ويژه به توسعه كمي و كيفي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد روستايي است.
بنا به گفته حجت الاسلام و المسلمين 'حميدرضا ارباب سليماني' دبير ستاد عالي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد در سال جهاد اقتصادي توجه اين ستاد به روستاها به گونه اي بايد باشد كه 60 درصد امكانات خود را به روستاها و بقيه را به نقاط شهري اختصاص دهيم.
ارباب سليماني با يادآوري اينكه امسال موضوع حوزه فرهنگ و مسجد بويژه در بعد فعاليت هاي نوجوانان و جوانان از مهمترين اولويت هاي كاري كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد است، افزود: مسجد داراي دو بعد جسمي و روحي است كه هر دو بايد در برنامه ريزي هاي كشور مورد توجه قرار گيرد.
اما از ديگر دغدغه هاي اصلي ستاد عالي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد بررسي راه هاي توسعه فرهنگ قرآني بويژه در روستاها است كه تاكنون به طور جدي به آن پرداخته نشده است.
اكنون بيش از 23 ميليون نفر در 63 هزار روستاي سراسر كشور زندگي مي كنند كه متاسفانه نياز اين روستاها در زمينه تجهيز كتابخانه هاي مساجد به قرآن كريم هنوز برآورده نشده است.
هر چند كه تاكنون برنامه ها و جشنواره هاي بسياري در راستاي تحقق ماموريت و وظايف ستاد عالي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد صورت پذيرفته است اما بايد توجه داشت با در نظر گرفتن هجمه هاي مختلفي كه از سوي دشمنان همواره جوانان ما را تهديد مي كند، اين برنامه ها دقيق تر و اصولي تر به اجرا درآيد.
 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.